MERCEDES EQB 300 ACTIERADIUS TEST EN SNELLAADTEST

Video afspelen

Welkom bij weer een video over het rijbereik van een elektrische auto. Dit is de Mercedes EQB, om precies te zijn de EQB 300 4MATIC AMG Line. In deze Mercedes EQB 300 actieradius test wil ik het rijbereik in echte rijomstandigheden ontdekken. Ik ga de actieradius op de autosnelweg testen om de minimale range van deze auto te achterhalen. Ik ga ook een tweede actieradiustest doen bij lagere gemiddelde snelheden om zo de maximale actieradius te weten. Ik wou ook weten hoe lang het duurt om de batterij op te laden aan een snellader.

Accessoires kiezen

Laadkabel kiezen​

Wallbox kiezen

Mercedes EQB 300 4MATIC

Dit is de Mercedes EQB met de 66,5 kWh batterij. Hij heeft een WLTP-bereik van 395 km tot 419 km. De mercedes EQB 300 heeft een vermogen van 228 pk en een max. Koppel van 390 Nm. Hij gaat van 0 naar 100 km/u in 8 sec. De EQB is verkrijgbaar met 5 zitplaatsen of met 7 zitplaatsen, zoals in deze testauto. Bekijk hier de volledige video van onze POV testrit met de Mercedes EQB 300 4MATIC.

Veelgestelde vragen:

Ik ga eerst de actieradius testen bij hogere gemiddelde snelheden op de autosnelweg. Ik wou weten wat de minimale actieradius van deze auto zou kunnen zijn.

Aan het begin van dit deel van de test is de batterij volledig opgeladen tot 100 %. Ik ga mijn geschatte actieradius baseren op het gemiddelde verbruik en de netto capaciteit van de batterij. 

Ik deed de test in augustus en het was tussen de 22,5 en 26,5 graden.

Ik reed vanuit Brussel richting de ardennen voor een rit van in totaal 111 km. Ik probeerde aan een constante snelheid van 120 km/u te rijden, maar op sommige delen van de rit was de maximumsnelheid 90 km/u of was er drukker verkeer, dus het was niet altijd mogelijk om de snelheid constant op 120 km/u te houden. 

Na 111 km was de batterij gedaald tot 66% en was het gemiddelde verbruik 19,9 kWh, wat resulteert in een geschatte actieradius van 334 km.

Daarna verliet ik de snelweg voor wat sportief rijden op landwegjes.

Na zo’n 30 km sportief rijden was ik klaar om via de autosnelweg naar huis te rijden. Op dat moment stond de batterij op 56%, het verbruik was 20,2 kWh en de geschatte actieradius was 329 km.

Laten we nu via de autosnelweg terugrijden van de ardennen naar Brussel.

Laten we eens kijken naar mijn resultaten.

Ik heb de batterij leeggemaakt tot 16% en het verbruik is tijdens het terugrijden iets gedaald. De actieradius op de autosnelweg kwam uit op 339 km km op basis van een gemiddeld verbruik van 19,6 kWh.

 

Batterij%Afstand (km)Verbruik (kWh)temperatuur (°C)Theoretische actieradius (km)
100%sinds start23,5start test
90%3418,923352
80%6819,623,5339
70%9820,222,5329
66%11119,922,5334
56%14220,222,5329
39%19820,223,5329
30%23219,825336
20%26919,526,5341
16%28019,626,5339

De Mercedes EQB is uitgerust met CCS (combined charging system). Met dit systeem kan de EQB zowel met AC als met DC worden opgeladen.

Voor deze test laad ik de auto op aan een DC Snellader.

De Mercedes EQB kan snelladen met een snelheid tot 100 kW. Mercedes zegt dat het 32 ​​minuten duurt om van 10% naar 80% op te laden bij een snelheid van 100 kW.

Ik deed de test onmiddellijk na mijn test op de snelweg.

Aan het begin van de test staat de batterij nog maar op 16% en de actieradius indicator geeft een range van 57 km aan. Buiten is het 26,5 graden.

De auto gaf aan dat het ongeveer 50 minuten zou duren om de batterij volledig op te laden. Ik ga een laadtest van 30 minuten doen. 

In het begin laadde de auto met een snelheid van rond de 100 kw. De auto bereikte deze pieklaadsnelheid binnen de eerste minuut na het starten van de laadsessie.

Na 10 minuten was ik aan het opladen met een snelheid van 99 kW. De batterij nam toe tot 39% en we wonnen ongeveer 83 km op de actieradius-indicator.

Na 20 minuten merkte ik dat we aan het laden waren met een snelheid van 94 kw. Ik heb nog eens 84 km aan actieradius gewonnen en de batterij staat nu op 62%.

Na 30 minuten is de batterij op 83%. De laadsnelheid zakte naar 76 kw. De actieradius staat op 298 km, dus in totaal hebben we 241 km gewonnen.

Start testNa 10 min. Na 20 min.Na 30 min.
Range indicator (km)57140224298
Toename range (km)838474
Batterij (%)16396283
Laadsnelheid (kW)999476
Temperatuur (°C)26,526,526,526,5

Ik heb geen AC-laadtest gedaan met deze auto, maar laten we eens kijken naar wat theoretische informatie. De laadsnelheid van de ingebouwde lader is 11 kw. De AC-laadtijd van 10% tot 100% is 5,57 uur bij 11 kW.

Laten we nu het rijbereik testen bij lagere snelheden. Ik wou weten wat de maximale actieradius van deze auto zou kunnen zijn.

In het begin van dit deel van de test staat de batterij op 82%. De temperatuur lag tussen de 25 en 27,5 graden.

Ik heb dit deel van de test gedaan na de oplaadtest.

Het eerste deel was rijden op kleine stadswegen. Het was in een stedelijk gebied, soms wat meer op het platteland, maar met veel mogelijkheden om vlot door te rijden, meestal tussen de 50-70 km/u.

De rest van de rit reed ik in Brussel. Meer in een stedelijk gebied maar met veel stop-and-go rijden.

Laten we eens kijken naar mijn resultaten.

Ik heb de batterij leeggereden tot 64% over een rit van in totaal 81 km. Tijdens de rit steeg het verbruik van 14,2 naar 14,8 kWh. Het bereik in de stad is dus 449 km, wat zelfs hoger is dan het WLTP-bereik. 

Batterij %Afstand (km)Verbruik (kWh)temperatuur (°C)Theoretische actieradius (km)
82%sinds start27,5start test
75%3014,225,5468
70%5314,526459
64%8114,825449

Als conclusie kan ik zeggen dat het bereik van de mercedes EQB ergens tussen de 339 km en 449 km ligt, gebaseerd op vergelijkbare rijomstandigheden en gemeten bij hogere temperaturen tussen de 22,5 en 27,5 graden. Ik gok dat je bij veel koudere temperaturen waarschijnlijk minder bereik krijgt.

Als je interesse hebt in de EQB, maar nog meer rijbereik wilt, zijn er ook voorwielaangedreven versies van de EQB, die minder vermogen hebben, maar meer bereik bieden. In orde van grootte van 468 km WLTP-bereik voor een EQB 250. 

Wat ik leuk vond aan het rijden met deze auto, was dat hij vrij ruim is van binnen en dat hij erg praktisch is als gezinsauto. De EQB biedt een Mercedes-achtige luxe-ervaring, met mooie materialen en afwerking. Natuurlijk minder dan in topmodellen, zoals de EQS, maar verfijnder dan in een Tesla Model Y. Hij heeft ook een meer verfijnde nachtelijke rijervaring met zijn kleurrijke sfeerverlichting.

Aan de andere kant heeft hij geen baanbrekend rijkbereik, laadsnelheid of sportieve acceleratie.

Foto van Johan De Haes

Johan De Haes

Test driver

In de kijker

retro popcornmaker

Retro Popcornmaker Funcooking

29,95 €

Casio

Casio Vintage Iconic Horloge

35,62 €

Retro Game Console met 240 Retro Arcade Games

16,95 €

Reacties
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties