Review
2014 Mercedes S-Klasse Coupé
Er is een rijke traditie bij Mercedes die al teruggaat tot de jaren ‘50 met de naoorlogse 300 S Coupé voor het maken van statige en elegante luxe coupés. “A car for the world’s elite” oordeelde de autopers in die tijd. Wij reden met de hedendaagse afstammeling: de gloednieuwe S-Klasse 500 Coupé, en kregen zo een blik op de toekomst.
De S-Klasse Coupé vervangt de in 2006 gelanceerde CL-Klasse. Deze wagen met een rijke stamboom is opnieuw gemaakt op basis van een recept dat bestaat uit een aantal essentiële bouwstenen: een elegant en verfijnd design dat compromisloze klasse uitstraalt, exclusief, luxueus en zijn tijd ver vooruit op vlak van technologie en vernieuwing.
Hot stone massage
De S Coupé is net zoals de S-Klasse berline uitgerust met tal van systemen die erop gericht zijn om het rijden zo aangenaam en veilig mogelijk te maken. Met de optionele actieve multicontourzetels kan je bijvoorbeeld kiezen uit massageprogramma’s die gebaseerd zijn op hot-stone-massage inclusief de warmte. Met het optionele air-balance-pakket kan je de S Coupé een individueel geurtje geven en ook de kleur van de interieurverlichting kan je aanpassen aan jouw persoonlijke smaak. De optionele 360° camera laat toe om dankzij 4 camera’s de auto in zijn omgeving weer te geven. Handig om bijvoorbeeld bij het parkeren de stoeprand niet te raken. Er is eveneens een achteruitrijcamera met dynamische hulplijnen in de display die aangeven naar waar de auto zich beweegt. Ook op het vlak van veiligheidssystemen lijkt er maar geen einde te komen aan de optielijst. Zo is er collision prevention assist plus om maar één voorbeeld te noemen. Dit systeem herkent het gevaar op een aanrijding en gaat de bestuurder eerst waarschuwen. Als die niet tijdig reageert, gaat het systeem de wagen zelf autonoom afremmen om op die manier een aanrijding te voorkomen. En dit gaat maar door.
Ssshhht
Één van de objectieven die de ingenieurs vooropgesteld hadden bij de ontwikkeling van de S-Klasse Coupé was om zo weinig mogelijk windgeluid door te laten in de wagen. Dit werd al van meet af aan in de designfase van de carrosserie en deuren meegenomen en heeft dan ook zijn vruchten afgeworpen. De S Coupé is naar eigen zeggen de stilste productiewagen ter wereld op vlak van het doorlaten van windgeluid in de cabine. Dit werd gemeten door middel van testen in de windtunnel met een artificieel hoofd en speciaal getrainde testpersonen. Wij kunnen dit alleen maar beamen. Op de meeste ondergronden hoor je nagenoeg weinig tot geen vervelende rijgeluiden. Wat positief is, is dat je toch nog de V8 hoort brullen, zij het misschien iets minder uitgesproken dan je zou verwachten.
Motoren
De instapversie van de S-Klasse Coupé is de vierwielaangedreven S 500 Coupé 4Matic en is er vanaf 130.922 € incl. BTW. Nu ja instapversie is misschien wel een understatement. Deze is uitgerust met een 4663cc V8 benzinemotor die 456pk levert in combinatie met een koppel van 700nM. Van die cijfers krijgen we het toch al behoorlijk warm. De 8-cilinder sprint van 0-100 km/u in 4,6 seconden en de topsnelheid wordt elektronisch begrensd op 250 km/u. Als transmissie maakt de instapper gebruik van een zeventrapsautomaat.
Voor wie toch nog niet helemaal aan zijn trekken komt met de S 500, bestaat er ook de S 63 AMG (171.578 €) of de vierwielaangedreven S 63 AMG 4Matic (176.176 €). Deze sportieve jongens, afkomstig uit de AMG-schuur, beschikken over een 5461cc V8 met 585pk en een koppel van 900nM. De 4Matic sprint in 3,9 sec naar 100km/u. Dat is net iets sneller dan de achterwielaangedreven S 63. Deze doet het in 4,2 seconden. Ook niet bepaald traag. Beide versies zijn uitgerust met een automatische 7-traps sporttransmissie.
Helemaal bovenaan het gamma vinden we de S 65 AMG. Deze is er vanaf 247.324 € en zullen we waarschijnlijk niet al te vaak tegenkomen op onze Belgische wegen. Deze topper krijgt een 5980cc V12. Deze motor levert een vermogen van 463kW en een koppel van maar liefst 1000nM. De sprint van 0-100k/u doet de S 65 AMG in 4,1 sec.
Conclusie
De S-Klasse Coupé is nog maar net uit en is nu al goed op weg om een klassieker te worden. Een waanzinnig knap en tijdloos design en een interieur dat met bijna een maniakaal oog voor detail werd uitgewerkt. Op vlak van technologie en innovatie is de Coupé net zoals de berline zijn tijd ver vooruit en op vlak van motorisatie denken we dat de S 63 AMG 4Matic misschien toch net dat tikkeltje meer heeft.

Johan De Haes
Test driver