Video afspelen

POV rijtest van de Mini Cooper S 5 deurs. De Mini Cooper S is uitgerust met een 1998cc 4-cylinder benzinemotor met Mini TwinPower turbo’s en een manuele transmissie met 6 versnellingen. De motor heeft een vermogen van 192 pk en een maximumkoppel van 280 Nm (300 Nm met overboost). De Mini Cooper S gaat van 0-100 km/h in 6,9 sec and the topsnelheid is 232 km/h.

De kleur van de testwagen is: electric blue metallic. Catalogusprijs van de testwagen inclusief uitrusting: 38.825 €. De testwagen was ook uitgerust met winterbanden.

Review

2014 Mini Cooper S 5-deurs

De nieuwe Mini 5-deurs is uitgerekt in alle mogelijke richtingen: er is een langere wielbasis, meer hoofdruimte, meer ruimte in de breedte, en natuurlijk ook 2 extra deuren. Ook de koffer is toegenomen in volume. Of de Mini in zijn nieuwe verpakking even leuk rijdt, zochten wij uit met de Mini of Mini’s: de Cooper S.

Motoren
De Mini 5-deurs is beschikbaar in 3 dieselvarianten en 3 benzinevarianten. Wij namen de sportieve Mini Cooper S onder handen. Dit is de krachtigste versie van de Mini 5-deurs die je momenteel kan kopen.

De Cooper S (26.190 €) is uitgerust met een 2 liter benzinemotor met 4 cilinders en Mini TwinPower Turbo technologie. Deze motor spuwt 192 pk uit en heeft een maximaal koppel van 280 Nm of 300 Nm met overboost en dit over een breed bereik van toeren. De wagen doet er 6,9 seconden over om op te trekken naar 100km/u met manuele versnellingsbak. De automaat doet het in 6,8 seconden. De topsnelheid bedraagt om en bij de 230 km/u. Ook met de 2 extra deuren blijft het een leuke ervaring om met de Mini Cooper S te rijden.

Voor dieselrijders is de sportiefste versie de Cooper SD (27.740 €). Dit karretje heeft als kloppend hart een 2 liter dieselmotor. Dit blok is eveneens voorzien van Mini TwinPower Turbo technologie. De diesel heeft iets minder pk’s dan de benzineversie, 170 pk om precies te zijn, maar heeft dan wel meer koppel: 360 Nm. De Cooper SD doet er 7,4 sec over om 100km/u te bereiken met een manuele bak en 7,3 sec met de automaat. De topsnelheid is 225 km/u.

Transmissie
Op vlak van transmissie heb je de keuze tussen een manuele versnellingsbak met 6 versnellingen of een zestraps Steptronic automaat. Om altijd in de optimale versnelling te rijden, maakt de automaat o.a. in combinatie met het navigatiesysteem gebruik van gegevens over de route en de aankomende weg om zo de juiste versnelling te kiezen of om nodeloos schakelen te vermijden wanneer er bijvoorbeeld 2 bochten kort na elkaar volgen.
Optioneel kan je voor de Cooper S ook kiezen voor een zestraps Steptronic sporttransmissie. Hierdoor kan je nog sneller schakelen en krijg je ook schakelpeddels op het stuur.

Met een ringvormige knop rond de basis van de versnellingspook kan je kiezen uit één van de 3 rijmodi van de Mini: Mid, Sport of Green. In Sport modus kies je voor maximum go-kart feel. Het gaspedaal, stuur en – in geval van de automaat – ook de versnellingsbak, krijgen de sportiefste instelling. In Green modus is de wagen er dan weer op gericht om zo weinig mogelijk te verbruiken en Mid modus is de standaardinstelling.

Uitrusting
Zoals we dat gewoon zijn van Mini zijn er heel wat mogelijkheden om een Mini te personaliseren op jouw persoonlijke smaak. Zo vonden we de kleur van de testwagen (zie video), electric blue metallic, zeer knap. De testwagen was tevens uitgerust met een achteruitrijcamera en parking assistant. Dankzij de camera kan je makkelijker achterwaarts manoeuvreren en parkeren (zie demo in video). De parking assistant is dan weer zeer behulpzaam bij zijdelings parkeren. Je zet de parking assistant aan wanneer je aan het zoeken bent naar een parkeerplaats (zie demo in video). Als het systeem een zijdelingse plaats gevonden heeft die voldoende groot is krijg je een signaal. De Mini neemt dan alle stuurbewegingen voor zijn rekening, terwijl jij gas- en rempedaal bedient. Wat een teamwork! Voorts was de testwagen ook uitgerust met een Head-Up  Display. Deze projecteert nuttige info van de navigatie of bijvoorbeeld snelheidsbeperkingen op een kleine jachtvliegtuigachtige display in het gezichtsveld van de bestuurder, zodanig dat die zijn blik op de weg kan houden en toch tegelijkertijd extra info kan raadplegen.

Conclusie

Of de Mini Cooper S er in zijn nieuw jasje even cool uitziet als in 3-deurs versie laten we aan u over, maar op vlak van rijgedrag en rijprestaties moet de sportiefste 5-deurs Mini zeker niet onderdoen voor zijn 3-deurs broertje.

Foto van Johan De Haes

Johan De Haes

Test driver

Reacties
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties