Video afspelen

POV rijvideo van de Audi Q7 3.0 TDI ultra S tronic Quattro. De Audi Q7 heeft een 2967 cc dieselmotor met een vermogen van 218 pk en een koppel van 500 Nm. De Q7 gaat van 0-100 km/u in 7,1 sec en heeft een topsnelheid van 216 km/u. De Audi Q7 is uitgerust met een achttrapsautomaat tiptronic. De catalogusprijs van de auto zoals getest: 94.210 euro.

Review

Audi Q7

De nieuwste generatie van de Audi Q7 is ruim 325 kg lichter geworden en beschikt over nieuwe motoren die het verbruik tot 28% verminderen in vergelijking met de voorganger. De Q7 heeft o.a. ook een gloednieuw chassis gekregen en zit zoals je dat van Audi wellicht verwacht bovendien boordevol nieuwe en innovatieve technologie. Wij maakten kennis met de Q7 Ultra 3.0 TDI.

Motorisaties

De Audi Q7 is beschikbaar in 3 dieselvarianten. De 3.0TDI Ultra Quattro tiptronic met 211 pk of 218 pk voor 57.615 euro of een 3.0 TDI Quattro tiptronic met 272 pk voor 61.105 euro. Daarnaast is de Q7 ook beschikbaar met een benzinemotor, een 3.0 TFSI Quattro tiptronic met 333 pk voor een basisprijs van 63.575 euro.

Audi gaat ook binnenkort met een hybride-versie van de Q7 op de markt komen, de Q7 e-tron 3.0 TDI Quattro. Deze diesel plug-in hybride met vierwielaandrijving heeft een systeemvermogen van ruim 373 pk en een systeemkoppel van dik 700 Nm. Met een opgeladen batterij heb je volgens Audi een elektrisch bereik van 56 km.

Q7 Ultra 3.0 TDI

Wij gingen op pad met de Audi Q7 Ultra 3.0 TDI met een vermogen van 218 pk en een rijkelijk koppel van 500 Nm. Deze Q7 is voorzien van een turbo V6 dieselmotor met een inhoud van 2.967 cc. De topsnelheid bedraagt zo’n 216 km/u en in 7,3 sec sprint deze luxe SUV van 0-100 km/u. De Q7 beschikt over permanente vierwielaandrijving (Quattro) en een automaat met 8 versnellingen en tiptronic functie. De Audi Q7 rijdt verfijnd en vinnig in deze motorisatie, zonder weliswaar echt sportief aan te voelen. Dan kies je beter voor de versie met 272 pk. De automaat schakelt vlot en met 8 versnellingen zit de Q7 altijd in de juiste versnelling.

Lichter en korter

De nieuwste generatie van de Audi Q7 is ruim 325 kg lichter geworden t.o.v. de vorige generatie. Ook in lengte en breedte is de Q7 iets compacter geworden, terwijl de hoogte min of meer gelijk is gebleven. Binnenin voelt de Q7 royaal aan qua ruimte en zeker in de hoogte heb je massa’s ruimte over, zelfs met een panoramisch dak.

Audi virtual cockpit

De nieuwe Audi Q7 bulkt van de technologie. Zo kan je o.a. optioneel kiezen voor een virtuele cockpit. De bestuurder kan hierbij kiezen uit twee verschillende manieren waarop informatie op het dashboard wordt weergegeven. In de “Infotainment”-modus zie je de navigatie map in het groot weergegeven centraal in het dashboard, terwijl de snelheidsmeter en de toerenteller in het klein worden weergegeven. In de “klassieke’-modus zie je de toerenteller en snelheidsmeter digitaal weergegeven ongeveer even groot als moest het gaan om een analoog instrumentenbord. Het beeld dat je in de virtuele cockpit te zien krijgt is van een hoge kwaliteit met zeer scherpe beelden boordevol detail. Zo wordt het beeld van bijvoorbeeld de naald van de virtuele toerenteller 60 keer per seconde herberekend. Via het multifunctioneel stuurwiel kan je verschillende functies van de virtuele cockpit bedienen.

Head-up display

Optioneel kan je de Q7 ook uitrusten met een head-up display. Met dit systeem wordt o.a. informatie over de snelheid, snelheidsbeperkingen, aanwijzingen navigatie, enz. in kleur geprojecteerd op de voorruit. Het beeld is naar ons aanvoelen voldoende groot, mooi vormgegeven en vlot leesbaar vanuit de meeste zitposities. Het beeld van de head-up display lijkt zich te bevinden op een afstand van om en bij de 2,1 meter voor de voorruit. Hiermee ligt dit in lijn van het gezichtsveld van de bestuurder en kan je dus ten allen tijde jouw blik op de weg houden.

Rijhulpsystemen

De nieuwste generatie van de Audi Q7 is voorzien van tal van rijhulpsystemen. Een aantal van die systemen zijn standaard, andere systemen zijn individueel als optie beschikbaar of via de verschillende packs.

Tot de standaarduitrusting behoort onder andere de “attention assist”. Dit systeem analyseert jouw rijgedrag en gaat jou een waarschuwing geven wanneer jij aan concentratie begint te verliezen. Het “Audi pre sense basic system” gaat wanneer het een onveilige situatie detecteert een aantal preventieve maatregelen nemen om de inzittenden te beschermen: de gordels vooraan worden elektronisch aangespannen, de ramen en het panoramisch dak worden gesloten en de knipperlichten gaan aangestoken worden om het achterliggend verkeer te waarschuwen. “Audi pre sense city” gaat nog een stapje verder. Via een camera in de voorruit houdt dit systeem het verkeer in de gaten. Dit gaat dan zowel om voertuigen als bijvoorbeeld ook om voetgangers. In geval van gevaar  gaat het de bestuurder eerst waarschuwen en indien noodzakelijk zelfs ingrijpen door autonoom te gaan remmen. Voor snelheden tot 40 km/u zegt Audi dat het ongevallen kan vermijden binnen de limieten van het systeem. In geval van snelheden tot 85km/u gaat het systeem ervoor zorgen dat de snelheid van eventuele impact gereduceerd wordt door mee te helpen remmen.

Optioneel kan je kiezen voor een “adaptive cruise control” (ACC). Via dit systeem kan je de afstand tot de auto voor jou instellen. Met de “Stop&Go” functie gaat de Q7 zelfs afremmen tot volledige stilstand en nadien weer vertrekken wanneer de bestuurder hiervoor kiest. Via “Traffic jam assist” gaat het systeem de Q7 automatisch door een file loodsen en dit aan snelheden van 0 tot 65 km/u. Het systeem gaat dan ook het stuur bedienen en oriënteert zich hiervoor op basis van wegmarkeringen en andere voertuigen.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de nieuwigheden op de nieuwe Q7, want we zouden ons heel magazine kunnen volschrijven met alle nieuwe snufjes.

Conclusie

Met de nieuwe Q7 legt Audi de lat alweer wat hoger binnen het segment van de luxueuze SUV’s. De Q7 heeft één van de knapste uitziende dashboards op vlak van vormgeving en materiaalkeuze. Ook op vlak van technologie overtreft de Q7 de verwachtingen met o.a. de optionele virtuele cockpit, de fraaie head-up display en tal van rijhulpsystemen.

Foto van Johan De Haes

Johan De Haes

Test driver

Reacties
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties