Review
BMW 6 Reeks Cabrio
De nieuwe 6 Reeks Cabrio staat voor open rijden waarbij je kunt genieten van een exclusief kader met maximaal rijcomfort zonder daarbij het sportieve uit het oog te verliezen. Op vlak van looks ziet de 6 Reeks Cabrio er wat ons betreft het knapste uit met de kap naar beneden. Dit kan je heel makkelijk en snel doen via een knop op de middenconsole. Vanzelfsprekend gebeurt dit volautomatisch. In 19 seconden gaat ze open en in 24 seconden is de kap weer dicht en dit tot een rijsnelheid van 40 km/u. Op vlak van design is de 6 Cabrio, net zoals andere cabrio’s van BMW, geïnspireerd door speedboten. Met het dak open heeft de wagen aan de achterkant wat weg van de look van het dek van een boot.
Motoren
De 6 Reeks Cabrio is beschikbaar in 6 motorisaties. Als instapper met benzinemotor heb je de 640i met achterwielaandrijving vanaf 95.250 euro en de 640i xDrive met intelligente vierwielaandrijving vanaf 98.700 euro. De 640i is voorzien van een BMW TwinPower turbo benzinemotor met een inhoud van 2.979 cc, een vermogen van 320 pk en een maximum koppel van 450 Nm. In amper 5,5 seconden zit je aan 100 km/u en de topsnelheid is 250 km/u.
Er zijn ook twee dieselversies beschikbaar: de 640d Cabrio en de 640d xDrive Cabrio. Deze modellen sieren jouw oprit vanaf respectievelijk 98.750 euro en 102.200 euro. De 640d is voorzien van een 2.993 cc motor met zes cilinders in-lijn. Het gaat om een BMW TwinPower Turbo dieselmotor met een vermogen van 313 pk. Op papier is dit niet waanzinnig veel, maar de wagen voelt wel snel aan. Althans toen we ermee kennis maakten onder de vorm van de Gran Coupé 640d xDrive. Dit is mede dankzij een rijkelijk koppel van 630 Nm. In 5,2 sec schrijdt deze elegante verschijning naar de 100. Daarmee laat je ook al heel wat auto’s achter jou als je eens goed doortrekt. De topsnelheid bedraagt net als bij zijn broertjes 250 km/u. Er is eveneens een 640d met achterwielaandrijving beschikbaar. Deze is nagenoeg hetzelfde als de xDrive, echter iets trager.
BMW 650i Cabrio
Wij reden met de vette romige V8, de 650i Cabrio met achterwielaandrijving. Wil je liever vierwielaandrijving, dan is er eveneens een 650i xDrive Cabrio beschikbaar. De prijzen voor deze modellen starten vanaf 107.750 euro voor achterwielaandrijving en 111.200 euro voor xDrive. Beide wagens beschikken over een 4395 cc V8 turbo benzinemotor. Deze snelle jongen levert een vermogen van 450 pk en een indrukwekkend koppel van 650 Nm. In slechts 4,6 sec zit je dan ook aan 100 km/u met de 650i. De 650i xDrive doet het nog iets beter met 4,5 sec. Met deze V8 komt de 6 Reeks naar ons aanvoelen toch nog net iets beter tot zijn recht dan met zes cilinders. Hij voelt nog net iets exclusiever aan. Als je de V8 prikkelt hoor je een luid gebrul. Hij klinkt bijna kwaad als je hem de toeren in jaagt. Als een koning leeuw die het uitroept over zijn savanne. Wat ons ook kon bekoren waren de plofjes die uit de motor kwamen. Op vlak van vermogen voelt de wagen zeer potent en zeer snel aan. Achterwielaandrijving rijdt natuurlijk zeer prettig en sportief. Persoonlijk zouden we wel kiezen voor xDrive. Dit biedt nog meer rijplezier en de wagen voelt meer aan als één geheel met het asfalt.
Is dit allemaal niet voldoende, dan is er ook een M-variant van de cabrio met 560 pk. Hiervoor moet je minstens 139.650 euro neertellen.
Conclusie
De BMW 6 Reeks Cabrio is net als de Gran Coupé een knappe wagen geworden met een statige en elegante look. De 6 Reeks komt naar ons aanvoelen nog net iets beter tot zijn recht met een V8 en de wagen rijdt het prettigste met intelligente vierwielaandrijving (xDrive).

Johan De Haes
Test driver