Video afspelen

POV rijvideo van testrit met de nieuwe BMW X1 xDrive 25i van het modeljaar 2015. De X1 heeft een 1998 cc benzinemotor met vier cilinders in-lijn. De motor levert een vermogen van 231 pk en heeft een koppel van 350 Nm. De BMW X1 xDrive heeft intelligente vierwielaandrijving en is uitgerust met een achttrapsautomaat steptronic. De BMW X1 xDrive 25i gaat van 0-100 km/u in 6,5 sec en heeft een topsnelheid van 235 km/u.

Catalogusprijs van de wagen zoals getest: 62.185 euro (in België). De X1 in de video is het model sport en de testwagen is uitgerust met vele packs. De naam van de kleur is mediterranblau.

Review

BMW X1

De eerste generatie van de BMW X1 die ruim 730.000 eigenaars gelukkig maakte werd onlangs vervangen door een tweede generatie. Geen facelift, maar een upgrade met een gevoelig nieuwe look, meer ruimte in het interieur en de jongste generatie van motoren. Wij deden de test met de X1 xDrive25i.

Mooier uiterlijk

Persoonlijk vinden we de tweede generatie van de X1 er aanzienlijk knapper op geworden. Hij ziet er ook meer uit als een echte SUV (SAV) met een stoerder uiterlijk en ander lijnenspel dan zijn voorganger. We herkennen er trekken in van de X5, wat op zich ook een knappe verschijning is. In vergelijking met de eerste generatie, is de nieuwe X1 ook aanzienlijk gegroeid in de hoogte, zo’n 53 mm. Het voordeel hiervan is onder meer een groter gevoel van ruimte binnenin. Ook binnenin is de zitpositie van zowel vooraan als achteraan verhoogd, waardoor zowel inzittenden vooraan als achteraan een beter zicht op de weg krijgen.

Motorisaties

De tweede generatie van de BMW X1 kan je in 4 benzinemotortypes bestellen. De instapversie is de voorwiel aangedreven sDrive18i met 136 pk vanaf 30.000 euro. Je kunt ook kiezen voor een sDrive20i met 192 pk vanaf 36.200 euro.
Ben je op zoek naar een X1 met vierwielaandrijving dan is er de xDrive20i, eveneens met 192 pk en dit vanaf 38.250 euro. De topversie is een xDrive25i met vlot 231 pk voor een basisprijs van 46.000 euro. Enkel op de sDrive18i kan je kiezen tussen een manuele versnellingsbak of een Steptronic. Al de andere benzinemodellen zijn met een Steptronic of een Sportautomatische versnellingsbak.

In het dieselaanbod vinden we zes motortypes terug met eveneens veel keuzemogelijkheden voor voorwielaandrijving (sDrive) of intelligente vierwielaandrijving (xDrive). De instapversie is de sDrive16d met 116pk. Deze is enkel beschikbaar met manuele versnellingsbak en is er vanaf 30.250 euro. Vervolgens heb je de keuze tussen een sDrive18d met 150 pk voor 32.500 euro en een sDrive20d met 190 pk vanaf 35.250 euro. Deze twee versies kan je kiezen in zowel manueel als Steptronic of sportautomaat. Met vierwielaandrijving is de xDrive18d met 150 pk de basisversie. Hiervoor moet je minstens 34.500 euro neertellen. Voorts heb je een xDrive20d met 190 pk voor 37.450 euro of de topversie, de xDrive25d met 231 pk. Deze laatste staat vanaf 43.600 euro op jouw oprit. De 18d en 20d kan je kiezen in zowel manueel als Steptronic of sportautomaat. De 25d is enkel beschikbaar met Steptronic of sportautomaat.

BMW X1 xDrive25i

Wij maakten kennis met de tweede generatie van de BMW X1 aan de hand van een testrit met de X1 xDrive25i. Dit is de strafste benzineversie. Hierin ligt een BMW TwinPower benzinemotor met een inhoud van 1998 cc verspreid over vier cilinders in-lijn. Dit blok levert een vermogen van 231 pk en een koppel van 350 Nm. De topsnelheid bedraagt 235 km/u en deze X1 trekt op van 0-100 km/u in een vlotte 6,5 sec. De Steptronic schakelt daarbij soepel en heeft in totaal acht versnellingen ter beschikking.

Head-Up Display

Met de komst van de tweede generatie van de BMW X1 kan je voortaan ook kiezen om deze uit te rusten met een optionele Head-Up display (+850 euro). Wat we zeker positief vonden hieraan is, dat het beeld niet op een tussenschermpje geprojecteerd wordt, maar echt op de voorruit. Je ziet de beelden dan als bestuurder ongeveer op 2,3 m voor de wagen geprojecteerd en je kunt dan ook gewoon jouw blik te allen tijde op de weg houden. Je krijgt dan een fraai beeld in kleur met o.a. de actuele snelheid, aanwijzingen van de navigatie, maar ook waarschuwingen van rijhulpsystemen.

Hoogstaande afwerking

De BMW X1 voelt binnenin zeer ruim aan voor een auto van dat formaat. Ook op vlak van afwerking voelt deze auto zeer kwalitatief en hoogwaardig aan. Onze testwagen was nu wel alles behalve een naakte basisversie, maar bulkte van de opties en packs. Zo zaten we in lederen sportzetels aan een M sportstuur te draaien. We baden in natuurlijk daglicht dankzij het monumentaal panoramisch doorschijnend schuifdak. Ook het navigatiesysteem plus draagt bij tot een premium uitstraling.

Conclusie

De nieuwste generatie van de BMW X1 ziet er wat ons betreft top uit, en veel knapper dan de eerste generatie. Hoewel het de instapper is in het SAV-gamma (Sports Activity Vehicle), voelt de wagen binnenin alles behalve klein aan. Ook op niveau van afwerking scheert deze X1 hoge toppen.

Foto van Johan De Haes

Johan De Haes

Test driver

Reacties
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties