Video afspelen

POV rijvideo van de Infiniti Q50S 3.5 Hybrid AWD. De auto is uitgerust met een direct response 3498cc V6 benzine/electro motor en heeft een vermogen van 364 pk en een koppel van 546 Nm. De wagen gaat van 0-100 km/u in 5,4 sec in de all-wheel drive versie (= model in de video). Het model met achterwielaandrijving gaat iets sneller van 0-100km/u, nl: 5,1 sec. De Q50 3.5 Hybrid AWD is uitgerust met een zeventraps automaat. De topsnelheid is 250 km/u.

Review

2015 Infiniti Q50S 3.5 Hybrid

In het segment van de sportieve luxe berlines is het doorgaans vooral Duits wat de klok slaat. Wij kozen eens voor iets anders en lieten ons vergezellen door een sportieveling uit Japan: de Infiniti Q50S. Een 3.5 liter hybride V6 met 364 pk die tevens bulkt van luxe en comfort.

Motoren

Op vlak van motoren heb je de keuze uit een 2.2 diesel met een manuele versnellingsbak met 6 versnellingen (34.000 €) of een zeventrapsautomaat (36.200 €) met telkens een aandrijving op de achterwielen. De diesel beschikt over een vermogen van 170 pk en heeft een koppel van 400 Nm. De topsnelheid ligt om en bij de 230 km/u en de sprint richting 100 duurt 8.5 sec met de automaat en 8.7 sec met de manuele versnellingsbak.

Wil je een benzinemotor dan kan je kiezen voor de 2.0 met zeventrapsautomaat (38.850 €) en achterwielaandrijving. Deze wagen heeft een vermogen van 211 pk en een koppel van 350 Nm. In 7.2 sec zit je aan de 100 km/u.

Bovenaan het gamma vind je 2 direct response benzine/elektrische hybrides. Enerzijds heb je een 3.5 Hybride V6 met zeventrapsautomaat en achterwielaandrijving (50.900 €). Deze hybride met 6 cilinders heeft een vermogen van 364 pk en een koppel van 350 Nm. De topsnelheid bedraagt 250 km/u en  0-100 km/u doet hij in amper 5.1 sec.

Wij reden met de Q50S 3.5 Hybride V6 met een automatische versnellingsbak met 7 versnellingen en intelligente vierwielaandrijving (All-Wheel drive). Deze sportieve jongen is beschikbaar vanaf 53.400 € en gaat eveneens door tot 250 km/u met een sprint tot 100 van 5.4 sec. Het vermogen en koppel is net zoals bij zijn broertje respectievelijk 364 pk en 350 Nm. De automaat schakelt met zijn 7 versnellingen vlot en zit bijna altijd meteen in de goede versnelling. Als je wil, kan je ook zelf schakelen via de peddels op de stuurkolom. Persoonlijk zouden we de peddels wel op het stuur monteren en niet op de stuurkolom. De Q50 ligt vlot op de weg en kan zich op de meeste wegen wel uit de slag trekken.

Comfortabele stoelen

Het moet gezegd zijn de stoelen van deze sportieve luxeberline behoren toch wel tot de meest comfortabele waar we al in hebben gezeten. De technici van Infiniti hebben met behulp van ruimte-onderzoek van NASA een oplossing gezocht voor volgend probleem: hoe ontwerp je een stoel die comfortabel blijft ook na langse reizen? Infiniti heeft naar eigen zeggen de oplossing gevonden in het nabootsen van de neutrale houding die het lichaam aanneemt in een omgeving zonder zwaartekracht. Uit onderzoek van de NASA is gebleken dat deze houding de minste belasting uitoefent op het lichaam. In ieder geval kan je wel een paar uur cruisen in de Q50 zonder dat het onaangenaam wordt.

Steer-by-wire

De Q50 maakt gebruik van adaptieve besturing waarbij de input van de bestuurder elektrisch wordt overgebracht naar de voorwielen. Hier stuurt een zeer responsieve actuator het besturingssysteem aan. Het voordeel van dit systeem is dat je o.a. geen last hebt van vibraties in het stuurwiel en dat je de besturing kan aanpassen via de drive mode selector. In de standaard mode beweegt het stuur vlot en zoals te verwachten. In de sport mode voelt het stuur (te) zwaar aan en stuur je tevens directer in de bochten.

2 touch screens

Op de middenconsole prijken twee touch screens. Deze zorgen ervoor dat er aanzienlijk minder knoppen op het dashboard zitten. De basisklimaatbeheersing en de radio kan je wel nog met fysieke knoppen bedienen. Met het bovenste scherm kan je o.a. de navigatie bedienen. Ook vinden we hier de achteruitrijcamera en 360° camera terug waar we bijzonder verheugd over zijn. Wat een geweldige uitvinding is dit toch. Via het onderste scherm kan je o.a. apps bedienen, maar ook de drive mode selecteren. Hier kan je kiezen uit Standard, Sport, Eco (niet voor diesels), Snow (alleen bij automatische transmissie) en Personal. Via deze modi kan je de karakteristieken aanpassen van motor en transmissie, maar ook van het besturingsgewicht en responstype van het adaptieve besturingssysteem.

Conclusie

Wij waren aangenaam verrast door wat de Infiniti Q50 allemaal te bieden heeft. Niet alleen is deze wagen uitgerust met uiterst comfortabele stoelen, maar de auto komt eveneens tegemoet aan zowel luxe als sportieve prestaties.

Foto van Johan De Haes

Johan De Haes

Test driver

Reacties
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties