Video afspelen

POV rijvideo van de Lexus RC F. De RC F is uitgerust met een benzinemotor van 4.969 cc met een vermogen van 477 pk en een koppel van 530 Nm. De topsnelheid is 270 km/u en gaat van 0-100 km/u in slechts 4,5 sec. De Lexus RC F is een sportwagen met achterwielaandrijving en beschikt over een automatische versnellingsbak met 8 versnellingen van het type sport direct shift.

Review

2015 Lexus RC F

Dat Lexus sportwagens kan maken die tot de verbeelding spreken wisten we al o.a. met de LFA. Nu komt daar de RC F bij. Een sportwagen met een knappe exotische uitstraling en een stoere 5.0 liter V8 met 477 pk en eindeloos veel koppel. Wij deden maar al te graag een test.

Design

Over het design van de RC F kunnen we alleen maar lovend zijn. Wat een knappe verschijning is dit in het straatbeeld. Vanuit de meeste hoeken ziet deze sportwagen er exotisch knap uit. Aan de voorzijde valt meteen het monumentale radiatorrooster op. Wat ons ook nog kan bekoren is het design van de drievoudige LED-koplampen, wat nog eens extra in de verf gezet wordt door gescheiden LED-dagrijlichten in L-vorm.

Aan de achterzijde van de wagen maken de 4 uitlaten meteen duidelijk dat dit niet gaat om een doordeweekse wagen. Niet dat dit nog nodig zou zijn, maar wij zijn wel liefhebber van 4 uitlaten. Achteraan vinden we tevens een actieve vierpuntsvleugel terug en dit om zo stabiliteit bij hoge snelheden te optimaliseren. Vanaf 80 km/u komt die vleugel piepen en wanneer de snelheid zakt onder de 40 km/u verstopt hij zich terug. Los van aerodynamica ziet het er ook wel gaaf uit.

Aan de binnenkant vinden we een design dat volgens Lexus gericht is op de bestuurder. De F-exclusieve wijzerplaten van de RC F zijn een verdere evolutie van het centrale scherm in de LFA. De sportzetels zien er niet alleen knap uit, maar bieden de bestuurder steun en comfort door elke bocht. Voorts vinden we centraal in het dashboard ook een knap analoog klokje en konden we de sierlijsten in carbon smaken. Kostprijs van dit alles? Vanaf een budget van 85.910 € kan je jezelf trotse eigenaar van een RC F noemen.

Motoren

De Lexus RC F heeft als kloppend hart een vette 5 liter benzinemotor die de bestuurder voorziet van genot dankzij 477 paarden en een koppel van 530 Nm. Geen turbomotor, maar een atmosferische V8. Ze worden al wat zeldzamer, maar gelukkig vinden we er nog eentje in deze RC F. In 4,5 tellen zit de RC F aan 100 km/u en stoppen doet hij pas op 270 km/u. Best wel indrukwekkende cijfers, temeer de RC F met zijn 1840 kg geen pluimpje is. Het geluid dat deze ronkende V8 hierbij voortbrengt, doet het hart makkelijk al wat sneller kloppen. Het begint bij een diepe en lage klank en ergens rond de 3.000t/min. switcht dit naar een hogere, meer huilende klank.

De RC F beschikt over achterwielaandrijving en als transmissie maakt de sportwagen gebruik van een 8-traps “sports direct shift” automaat. Als je dat niet wenst, hoef je als bestuurder niet bezig te zijn met schakelen. De automaat schakelt razendsnel door de 8 versnellingen en zit er meestal knal op. Als je toch de nood voelt om zelf te schakelen dan kan dit door de pook in M-modus te zetten en zelf te schakelen via de peddels op het stuur.

De letter “F” staat trouwens niet voor Fast en ook niet voor Furious, maar voor “Fuji Speedway”. Dit is het circuit waar Lexus veel van zijn hogesnelheidstests uitvoert. Het is ook meer dan een letter, meer een label. Een label dat staat voor een toonaangevend sportwagenmerk.

Rijmodi

De RC F werd ontwikkeld voor liefhebbers, ongeacht hun ervaringsniveau. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door een aantal rijdmodi waar je als  bestuurder voor kan kiezen via een draaiknop op de middenconsole. Er zijn 4 keuzemogelijkheden: ECO, NORMAL, SPORT S en SPORT S+. Deze rijmodi beïnvloeden dan tal van settings zoals o.a. vermogen, respons op het gaspedaal, versnellingen,… maar ook het uitzicht van de wijzerplaat.

De ECO-modus is gericht op efficiëntie en zo milieuvriendelijk mogelijk rijden. De NORMAL-modus is gericht op een vloeiende start, naadloze acceleraties en een optimale vermogensontplooiing. SPORT-S-modus is gericht op een ultrasportieve rijstijl en “SPORT+”-S-modus bouwt verder op SPORT-modus en past o.a. ook de zwaarte van de elektrische stuurbekrachtiging automatisch aan voor circuitomstandigheden. Voor het grootste stuk van onze testrit boodt de NORMAL-modus al meer dan voldoende rijplezier.

Conclusie

De Lexus RC F heeft wat ons betreft alles in huis om uit te groeien tot een iconische sportwagen van deze tijd. Geen bescheiden motor opgeblazen met turbo’s, maar een rasechte atmosferische 5 liter V8 met eindeloos veel vermogen en koppel. Een exotisch design en lijnenspel dat een streepje voor heeft op zijn Duitse concurrenten en een versnellingsbak die sneller schakelt dan zijn schaduw.

Foto van Johan De Haes

Johan De Haes

Test driver

Reacties
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties