Review
2015 Mercedes GLA 45 AMG 4MATIC
In navolging van de A 45 AMG en de CLA 45 AMG biedt AMG nu een nieuw model aan gericht op een jong en hip publiek: de GLA 45 AMG. Met 360 pk is dit de krachtigste viercilinder ter wereld. Wij trokken met deze krachtpatser uit Affalterbach de arena in.
Melodieuze AMG Sound
Laat ons meteen met de deur in huis vallen: wat een geweldige en unieke sound heeft deze wagen! Al van zodra je het beest wekt, wordt de melodieuze motor enthousiast wakker met de nodige plofjes en knallen. Eenmaal je de toeren ingaat, kan je genieten van een uitgesproken sportieve sound. Als je de GLA 45 AMG in sportstand zet en je accelereert bovendien vlot, dan word je telkens bij het opschakelen in de hoogste toeren getrakteerd op een soort van sportieve harde scheet uit de uitlaat. Bij het terugschakelen klinkt dan weer een tromgeroffel van plofjes en knallen. Je waant je haast op een circuit.
Bijkomende opname geluid van de uitlaat:
Krachtigste viercilinder ter wereld
Onder de kap van deze naar eigen zeggen compacte SUV vinden we een 1991cc twin-scroll turbo benzinemotor met 4 cilinders. Niet zomaar een generieke viercilinder met veel pk’s, maar de krachtigste viercilinder ter wereld. Een titel om zowaar trots op te zijn. Deze wereldster levert een vermogen van maar liefst 360 pk en heeft een koppel van 450 Nm. Verbazend wat AMG met deze 2 liter allemaal kan doen. In slechts 4,8 seconden sprinten de 360 paarden van 0 naar 100 km en halen hun topsnelheid op 250 km/u, uiteraard elektronisch begrensd.
Volledig in lijn met de “one man, one engine” filosofie van AMG, wordt de motor met de hand geassembleerd door één persoon.
Transmissie en aandrijving
Op vlak van overbrenging maakt deze GLA gebruik van een AMG SPEEDSHIFT DCT automatische sporttransmissie met 7 versnellingen. Dankzij de dubbele koppeling schakelt de automaat razendsnel tussen de 7 versnellingen. Je kan de wagen zelf sportiever instellen via de “M” (Manual) en “S” (Sport) stand of eerder kiezen voor efficiënt verbruik en comfort via de “C” (Controlled Efficiency) stand. In deze laatste modus is eveneens START/STOP van toepassing. Je kan volledig automatisch rijden of via de peddels op het stuur zelf het initiatief nemen om te schakelen.
Standaard is deze sportieve jongen uitgerust met variabele AMG 4MATIC all-wheel aandrijving. Tijdens normaal rijden, wordt de wagen aangedreven op de wielen vooraan met het oog op een maximale efficiëntie. Wanneer de rijsituatie het vraagt, kan het vermogen tot 50/50 verdeeld worden over de voorste en achterste as.
Design
Het design van de GLA heeft naar ons aanvoelen meer weg van dat van een gespierde hothatch dan dat van een compacte SUV. In ieder geval ziet de AMG-versie er veel gespierder uit dan de reguliere GLA. Vooraan valt meteen het voor AMG distinctieve radiatorrooster met 2 lamellen en de letters “AMG” op. De voorkant wordt onderaan verder afgewerkt met een splitter. De achterzijde wordt gedomineerd door een diffusor en een dubbele uitlaat aan zowel de linker- als de rechterkant. Je kan deze nog verder personaliseren met o.a. een optionele spoiler (€ 1.815) op het kofferdeksel.
In het interieur van de testwagen vonden we sportzetels terug, die ons tijdens onze rit in een ijzeren greep hielden, zoals het ook hoort in een sportwagen. Het dashboard met o.a. sierelementen in aluminium kon ons ook wel bekoren. Vanaf 56.265 € kan de GLA 45 AMG de jouwe worden.
Conclusie
De GLA 45 AMG maakt van elke rit een ware belevenis. Niet alleen omdat de auto aangedreven wordt door de krachtigste viercilinder ter wereld, maar ook o.a. door de unieke sound die deze wagen kan voortbrengen. Tel daar nog eens bij dat dit toch wel een echte Mercedes is, “best in class” op de meeste punten in vergelijking met zijn concurrenten en je hebt een nog betaalbare sportwagen die de moeite waard is om op jouw oprit te zetten.

Johan De Haes
Test driver