Video afspelen

POV rijvideo van de 2015 Mercedes-Benz GLE450 AMG 4MATIC Coupe. De GLE450 heeft een V6 2996cc benzinemotor met een vermogen van 367 pk en een koppel van 520 Nm. De GLE 450 AMG gaat van 0-100 km/u in 5,7 sec en heeft een topsnelheid van 250 km/u. De GLE Coupe heeft permanente vierwielaandrijving en is uitgerust met een 9G-TRONIC automatische transmissie. The price of the car as tested: 113.749 euro (in Belgium)

Review

Mercedes GLE Coupé

Met de komst van de GLE Coupé combineert Mercedes het sportieve van een coupé met het robuuste uiterlijk van een SUV in één gloednieuw model. Wij mochten hiervan proeven aan de hand van een testrit met de GLE 450 AMG 4MATIC Coupé, de instapper in het AMG-gamma.

GLE Coupé

De GLE Coupé kan je intussen in 5 verschillende motorisaties kiezen. Er is één dieselversie, de GLE 350 d 4MATIC Coupé vanaf 67.276 euro. Hierin ligt een 3.0-liter V6 met 258 pk te blinken. Al de andere modellen zijn benzineversies. De instapper is de GLE 400 4MATIC Coupé met een 3.0-liter BiTurbo met 333 pk voor minstens 69.333 euro. Dan volgt meteen al de instapper in het AMG-gamma, de 450 AMG 4MATIC Coupé, eveneens met een 3.0 V6 BiTurbo, maar dan met 367 pk en dit voor 78.045 euro. Als toppers zijn er de 63 AMG en de 63 S AMG. In beide modellen ligt een 5.4 V8 met respectievelijk 557 pk en 585 pk. Deze hebben amper 4,3 à 4,2 seconden nodig om van 0-100 km/u te sprinten. Indrukwekkend voor een auto van dit formaat. Hiervoor moet je dan wel al stevig in je buidel tasten. 122k euro voor de 63 en 132k euro voor de 63 S.

GLE 450 AMG 4MATIC Coupé

De Mercedes GLE 450 AMG 4MATIC Coupé heeft dus onder de motorkap een ronkende 3.0-liter V6 BiTurbo benzinemotor met een vermogen van 367 pk en een koppel van 520 Nm. Op papier lijkt dit niet waanzinnig veel, maar geloof ons vrij, het zijn krachtige paardjes die altijd klaar zijn om uit te breken, maar die zich anderzijds ook wel vlot laten temmen. Spurten van 0-100 km/u doet de 450 AMG in 5,7 sec en de topsnelheid bedraagt 250 km/u. De GLE Coupé beschikt over permanente vierwielaandrijving 4MATIC en een automatische transmissie met negen versnellingen 9G-TRONIC. Enkel op de AMG 63 en AMG 63 S vinden we een andere transmissie, nl een AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC met zeven versnellingen.

Via DYNAMIC SELECT, een draaiknop op de middenconsole, kan je de rijervaring van de GLE Coupé gevoelig wijzigen in functie van wat je precies wil op dat moment. Afhankelijk van wat je dan kiest, wijzigen de instellingen van o.a. het chassis, de ophanging, stuurinrichting en motorgeluid. Dit is zo ingenieus dat de GLE Coupé bijvoorbeeld in SPORT+ als een totaal andere auto aanvoelt dan in COMFORT. In COMFORT voelt de auto heel comfortabel en gebalanceerd aan, eigenlijk bijna vergelijkbaar met een sedan. Een uiterst luxueuze sedan. Het motorgeluid is stiller en oneffenheden in de weg voel je quasi niet. De wagen reageert ook eerder beredeneerd op impulsen op het gaspedaal. In SPORT+ krijg je dan een ander verhaal. De versnellingsbak schakelt razendsnel op en neer. Bij elke upshift hoor je een luide metaalachtige kreun uit de uitlaat komen. Ook tussendoor wordt je getrakteerd op plofjes en knalletjes uit de uitlaat, zoals je dat mag verwachten van een rasechte AMG. De wagen reageert veel sneller op het gaspedaal en het stuur voelt veel scherper en directer aan. De wagen ligt bovendien ook strakker en stijver op de weg, waardoor je anderzijds wel wat aan comfort moet inboeten op een hobbelige weg. Met een draai aan de knop richting COMFORT kan je echter opnieuw cruisen in alle rust en comfort. Geweldig hoe flexibel deze auto kan zijn.

Op de GLE 450 AMG krijg je standaard het AIRMATIC-pakket. Hierin zit o.a. een luchtvering en het adaptieve dempingssysteem ADS PLUS. Het voordeel van dit systeem is juist dat je elke rit comfortabel en boterzacht kan maken of eerder strak en sportief.

Sportief design

Het uiterlijk van de GLE Coupé lijkt de meningen wat te verdelen. Ook wordt er wat al te vaak verwezen naar de BMW X6. Persoonlijk vinden we de GLE Coupé eigenlijk vanuit de meest hoeken bekeken, een mooie verschijning. Langs voor bekeken ziet de wagen er heel stoer en sportief uit. Langs achter bekeken zit er ook een zekere elegantie in het lijnenspel. Op een wagen van dit formaat horen ook grote velgen. Dat kan gewoon niet anders. Standaard vinden we dan ook 21”velgen terug op het AMG-model. Optioneel kan je ook kiezen voor 22” velgen. Op onze testwagen vonden we de 22” 5-spaaks velgen terug. Persoonlijk zouden we die upgrade zeker overwegen. Dit geeft een veel vollere uitstraling aan de auto.

In het interieur vinden we in de GLE 450 o.a. sportzetels en een multifunctioneel sportstuur uitgevoerd in nappaleder en 3-spaaks design. Het ziet er allemaal zeer strak en knap afgewerkt uit. Zeker met de sierelementen in zwarte pianolak. Ook de speakers van het optionele geluidsysteem van Bang & Olufsen zijn een streling voor het oog.

Conclusie

Na de kennismaking met de GLE Coupé zijn we overtuigd dat dit wel eens een topper kan worden. Alle praktische voordelen van een SUV gecombineerd met de fun van een sportieve coupé. Dankzij DYNAMIC SELECT kan je de GLE Coupé in een handomdraai naar jouw hand zetten. Vooral in SPORT+ is de AMG 450 een droom om mee te rijden. Je krijgt daarbij meer dan voldoende vermogen, bakken rijplezier en dit alles op een geweldige soundtrack van AMG.

Foto van Johan De Haes

Johan De Haes

Test driver

Reacties
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties