Review
2015 Volvo V40 Cross Country T4 4WD
Dat niet iedereen het genoegen heeft om langs een altijd vlot berijdbare weg te wonen hoef ik u mogelijks niet te vertellen. Zeker nadat het flink geregend of gesneeuwd heeft. De Volvo V40 Cross Country biedt net dat tikkeltje extra en wij waren benieuwd hoe de Cross Country op onze wegen presteert.
Met de Volvo V40 Cross Country ben je iets beter gewapend om de natuur in te trekken dan met een een gewone V40. Zo rij je 40mm hoger en heb je dus meer bodemvrijheid. Ook de wielen zijn groter en kwetsbare delen van de carrosserie vooraan en achteraan zijn verstevigd met een bodykit. Hierdoor hoef je niet telkens te vloeken wanneer jouw wagen geraakt wordt door opspattende steentjes. Gezien er toch ook wel wat Vlamingen langs minder vlot berijdbare landwegen wonen, is de Cross Country ook nuttig voor onze markt.
Motoren
Op vlak van benzinemotoren is de Volvo V40 Cross Country beschikbaar in een T4 of T5 variant. De instapversie is de T4 met een 1596 cc motor met voorwielaandrijving. Deze is uitgerust met een manuele versnellingsbak (27.590 €) of met een automaat (29.590 €) en heeft telkens een vermogen van 180 pk.
Wij reden met de T4 4WD (34.290 €), de versie met vierwielaandrijving dus. Deze beschikt over een 2 liter benzinemotor die eveneens 180 pk levert en een koppel heeft van 300 Nm. De T4 4WD is enkel beschikbaar met een zestrapsautomaat en gaat in 8,2 sec naar 100km/u. De topsnelheid bedraagt zo’n 210 km/u. Wij waren aangenaam verrast van hoe pittig en prettig de wagen kan rijden. De versnellingsbak schakelt soepel en heeft in zowel lage als hoge toeren voldoende koppel en vermogen beschikbaar.
Als topversie hebben we dan de T5 4WD (37.190 €). Deze heeft een 254 pk sterke 2.5 benzinemotor die in 6,4 sec naar 100 km/u sprint. De T5 is eveneens enkel beschikbaar met een zestrapsautomaat.
Voor de dieselrijders is de instapversie de D2 met een 1.560 cc motor van 115 pk. Wil je iets meer vermogen dan kan je de D3 kiezen met 150 pk of de D4 met 190 pk. De 3 varianten kan je elk nemen met een manuele of automatische versnellingsbak en de prijzen zitten tussen de 25.190 € voor de D2 met manuele bak en 32.550 € voor een D4 met 8-trapsautomaat.
Knappe display
Centraal voor de bestuurder vinden we het Adaptief Digitaal Dashboard. In de brochure claimt Volvo: “Hier vindt u alle nodige info zonder dat u overdonderd wordt met gegevens.” Wij kunnen het hiermee alleen maar eens zijn. De display is inderdaad heel overzichtelijk, maar ziet er ook heel cool uit. Leuker dan displays van vergelijkbare wagens of zelfs van wagens die dubbel zo veel kosten.
Veiligheid
Volvo zou Volvo niet zijn moest de Cross V40 niet rijkelijk uitgerust zijn met veiligheidssystemen. Zo is er Blind Spot Information. Dit waarschuwt de bestuurder via radartechnologie voor voertuigen in de dode hoek en Cross Traffic Alert houdt een oogje in het zeil wanneer u uit een parkeerplaats wegrijdt. Daarnaast zijn er ook systemen die voetgangers, fietsers en auto’s monitoren en ingrijpen door zelf te remmen waar nodig. Soms is het wel niet altijd even duidelijk waarvoor de wagen een alarmsignaal geeft en dan is dat wel even schrikken.
Conclusie
De V40 Cross Country T4 4WD is een pittige wagen die zich ook op minder vlot toegankelijke wegen niet uit zijn lood laat slaan. We spreken dan natuurlijk niet over off road werk, maar een met slijk en modder besmeurde landweg met hobbels en putten kan de Cross Country vlot de baas. Ook op de vlot berijdbare wegen is het aangenaam toeven en dit toch wel dankzij de leuke en sportieve motor van de T4.

Johan De Haes
Test driver