Review
De Scirocco, die voor het eerst in 1974 debuteerde op het autosalon van Genève, zit in een nieuw jasje met nieuwe kleuren, lichten, velgen, bekledingen én een compleet nieuw motorengamma met hoger vermogen en lager verbruik. Wij deden een testrit met de krachtigste diesel in een sportieve uitvoering, de 2.0 TDI met 184pk en R-Line uitvoering.
Motoren
Op vlak van motorisatie kan je kiezen uit zes turbo viercilindermotoren die er alle zes krachtiger en zuiniger op geworden zijn t.o.v. de vorige generatie.
Als instapper in het dieselgamma kan je kiezen voor een 2.0 TDI met 150 pk. Wij reden met de 2.0 TDI die een vermogen heeft van 184 pk en een koppel van 380 Nm. Deze motor is afkomstig van de krachtigste Golf diesel, de GTD, en rijdt pittig en vlot. Bovendien klinkt die ook nog behoorlijk sportief voor een diesel. Slechts 7,5 seconden duurt het om met de Scirocco tot 100km/u te gaan en de topsnelheid bedraagt 228 km/u in combinatie met de DSG-versnellingsbak. De basisprijzen van de diesels liggen tussen de 29.820 € voor 150 pk met manuele versnellingsbak en 33.020 € voor 184 pk met DSG automaat.
Naast de 2 diesels vinden we nog 4 benzinemotoren in het gamma. De zuinigste benzineversie is de 1.4 TSI met 125 pk. Wil je nog meer pk’s dan kan je kiezen voor 180 pk, 220 pk ofwel voor de topversie: de Scirocco R met een 2.0 TSI die maar liefst 280 pk levert. In vergelijking met zijn voorganger heeft die er 15 pk bij gekregen. Het maximumkoppel van de Scirocco R bedraagt 350 Nm en hij gaat van 0-100 km/u in 5,7 sec of 5,5 sec met de DSG-6-versnellingsbak. De topsnelheid van de R is elektronisch begrensd op 250 km/u. Voor de 1.4 TSI met 125 pk moet je minstens 26.680 € neertellen en de Scirocco R is er vanaf 38.300 €.
Uitrusting
Wat betreft uitrusting was onze testwagen, een 2.0 TDI van 184 pk, uitgerust met het R-Line Pack. In het exterieur pack krijg je o.a. verbrede zijdrempels, bumpers met een “R”-styling en een toch wel knappe en discrete achterspoiler. Als kers op de taart staat er eveneens het “R-Line” logo op de radiatorgrille. Je kan eveneens kiezen voor een interieur R-Line Pack met o.a. een zwarte dakhemel, lederen stoelen met sierstiksel in Crystal Grey en het “R-Line”-logo, stoelverwarming voor de voorstoelen, aluminium drempelbekledingen met “R-Line”-logo en roestvrij stalen pedalen.
Look
In het interieur heb je in de vernieuwde Scirocco de keuze uit nieuwe kleuren en bekledingen. Je krijgt standaard sportzetels en een met leder bekleed sportstuur dat vlot in de hand ligt. Op het dashboard vinden we eveneens centraal een laaddrukmeter, een chronometer en een weergave van de olietemperatuur. Dit ziet er niet alleen gaaf uit, maar is tevens een eerbetoon aan de originele Scirocco.
Aan de buitenkant onderscheidt de nieuwe Scirocco zich o.a. van de vorige generatie door nieuwe halogeen- of bi-xenonkoplampen vooraan en nieuwe ledachterlichten achteraan. Achteraan vinden we eveneens een nieuwe zwarte diffusor en het kantelbare VW-logo dat als handgreep op de kofferklep zit.
Conclusie
De nieuwe Scirocco is net zoals zijn voorganger doordrongen van sportiviteit. Zijn unieke en karakteristieke sportieve look werd in essentie behouden. Het motorengamma werd nog sportiever en de 2.0 TDI met 184 pk kon ons alvast bekoren.

Johan De Haes
Test driver