Video afspelen

POV rijvideo met nieuwe Audi A4 Avant Sport 2.0 TDI S Tronic S Line van 2016. De Audi A4 Avant heeft een 1.968cc diesel motor met een vermogen van 190pk en een max. koppel van 400 Nm. De Audi A4 Avant gaat van 0-100 km/u in 7,9 sec en heeft een topsnelheid van 231 km/h. De Audi A4 Avant S Tronic heeft een automatische versnellingsbak met 7 versnellingen.

Extra info

  • De kleur van de testwagen is ibiswit.
  • De prijs van de testwagen zoals getest is: 60.363 euro (in België).
  • De testwagen was uitgerust met veel opties en packs: S Line, Alcantara, Pack Executive Plus, Pack Technology (met o.a. Audi Virtual Cockpit,…), leder 3-spakig multifunctiesportstuur Plus onderaan afgeplat, LEDkoplampen, lichtmetalen velgen Audi Sport in 5-V-spakendesign titaniumlook mat, akoestische beglazing portierruiten vooraan, Audi Smartphone interface, elektrische lendensteunregeling vooraan, acoustic parking system voor- en achteraan, Audi Sound System, Verlichtingsmodule pack 1, hoofdsteunen voorin x-design, binnenspiegel met automatische dag/nacht-functie en licht- en regensensor, verwarmbare zetels voorin, elektrische opening en sluiting kofferklep, automatische comfortklimaatregeling met 3 zones, MMI Navigatie Plus, Audi Connect,…

Review

Audi A4

Audi vernieuwde onlangs haar bestverkopende modellenfamilie, de Audi A4 en de Audi A4 Avant. De focus lag o.a. op esthetiek en alle technologie in dit model werd volledig opnieuw ontwikkeld. Wij maakten kennis met de nieuwe A4 via een testrit met de Audi A4 Avant

Motorisaties

De nieuwe Audi A4 Avant is beschikbaar in tal van motorisaties. In het dieselgamma vinden we een 2.0 TDI met een vermogen vanaf 136pk tot 190 pk. De basisprijzen liggen tussen de 35.009 euro en de 44.110 euro. Er is ook een 3.0 TDI beschikbaar met een vermogen van 218 pk of 272 pk en dit voor een basisbudget tussen de 45.060 en de 50.710 euro.

In het benzinegamma is de instapper de 1.4 TFSI met 150 pk. Met een manuele zesbak is de basisprijs 32.160 euro. Wil je nog meer power dan is er ook een 2.0 TFSI met een vermogen van 190 pk tot 252 pk. Hiervoor moet je op een minimaal budget rekenen van 36.110 à  46.360 euro.

Audi A4 Avant 2.0 TDI S tronic

Wij maakten kennis met de nieuwe A4 Avant aan de hand van een testrit met de Audi A4 Avant 2.0 TDI S tronic met 190 pk. De basisprijs van dit model bedraagt 41.310 euro. Hiervoor krijg je een leuke en sportieve wagen met een viercilinder dieselmotor met een inhoud van 1968 cc. Deze spurt van 0-100 km/u in 7,9 sec en heeft een topsnelheid van 231 km/u. De Audi A4 Avant wordt aangedreven op de voorwielen. Deze S tronic heeft een automatische transmissie met 7 versnellingen. Dankzij de dubbele koppeling schakelt deze zeer dynamisch en snel op en neer. Volgens Audi bedraagt het gemiddelde verbruik van deze wagen 4,2 l/100 km en heeft deze een CO²-uitstoot van 109 g/km.

Knap interieur en afwerking

Als je plaats neemt in de A4 valt meteen op hoe knap het interieur is vormgegeven. Vooral het stijlvolle dashboard kon ons zeker bekoren, dankzij een knap lijnenspel van horizontale lijnen en een laag dashboard dat een beetje lijkt te zweven in de binnenruimte. Ook moet gezegd worden dat het niveau van afwerking en materiaalkeuze onze verwachting overtrof. Natuurlijk hangt hier ook een prijskaartje aan vast, maar de nieuwe A4 Avant voelt in ieder geval zeer premium aan.

Audi virtual cockpit

Net zoals bij de nieuwe Q7 is de nieuwe A4 een festijn voor de liefhebber van hightech en innoverende systemen. Zo vonden we op onze testwagen o.a. de optionele “Audi virtual cockpit” terug. Hiermee krijg je een volledig virtueel dashboard met digitale toerentellers en snelheidsmeters. Het uitzicht kan je personaliseren in functie van wat je wilt op dat moment. Zo kan je ervoor kiezen om de navigatiekaart te tonen op het digitale dashboard en kan je spelen met de grootte van de toerenteller en snelheidsmeter.

Standaard pre sense city

Op de nieuwe A4 Avant krijg je standaard het veiligheidssysteem Audi pre sense city. Een camera scant de omgeving op andere voertuigen en voetgangers en in geval van gevaar gaat het systeem de bestuurder waarschuwen. Indien nodig gaat het systeem zelf ingrijpen en de wagen afremmen. Audi zegt dat het systeem voor snelheden tot 40km/u ongevallen kan vermijden en tot snelheden van 85km/u kan het systeem ervoor zorgen dat de impactsnelheid van een ongeval verlaagd kan worden.

Attention assist is nog een systeem dat standaard op de A4 Avant aanwezig is. Dit systeem gaat het gedrag van de bestuurder analyseren en gaat een waarschuwing geven wanneer het systeem detecteert dat de aandacht van de bestuurder aan het verslappen is.

Adaptieve cruise control met traffic-jam assistent

Optioneel kan je ook kiezen voor een adaptieve cruise control Stop&Go inclusief een traffic-jam assistent. Met dit systeem kan je een vaste afstand instellen tussen jouw auto en de voorligger. Dankzij de Stop&Go-functie kan het systeem de auto volledig tot stilstand brengen en wanneer de bestuurder dit wil, opnieuw beginnen te rijden. De file-assistent (traffic-jam assistent) kan ook autonoom sturen onder bepaalde omstandigheden en dit tot snelheden van 65 km/u.

Kofferruimte

In de koffer van de nieuwe A4 Avant is er plaats voor een volume van 505 liter. Als je de achterbank volledig neerklapt en de laadruimte gebruikt tot aan het dak, dan is er in totaal zelfs voor 1510 liter aan ruimte beschikbaar. Standaard krijg je een elektrisch sluitende kofferklep. Je kunt optioneel kiezen om via een sensor de koffer te openen en te sluiten.

Conclusie

Eigenlijk kan je weinig verkeerd zeggen over de nieuwe A4 Avant. Hij ziet er niet alleen aan de buitenkant knap uit, maar ook binnenin schittert de nieuwe A4. Dit is wellicht het mooiste vormgegeven dashboard en de materiaalkeuze en afwerking overtreft alle verwachtingen. Ook kan je de A4 Avant naar believen gaan uitrusten met tal van technologie innovaties. Het prijskaartje kan dan wel aardig oplopen. Automobilisten die graag wat sportiever rijden zullen zeker hun gading vinden en de versie die wij getest hebben (190 pk) biedt zeker alles voor dagdagelijks rijplezier.

Foto van Johan De Haes

Johan De Haes

Test driver

Reacties
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties