Video afspelen

POV rijvideo van testrit met de nieuwe BMW 7 Reeks 750d xDrive van 2016. De BMW 7 serie 750d heeft een 2993cc dieselmotor met 6 cilinders en 4 turbo’s met een vermogen van 400 pk en een max. koppel van 760 Nm. De 750d gaat van 0-100 km/u in 4,6 sec en heeft een topsnelheid van 250 km/u. De 750d heeft een automatische versnellingsbak en xDrive.

Extra info

  • Basisprijs van een BMW 750d xDrive: 112.850 euro (in België).
  • Prijs van de testwagen: 136.310 euro (in België)
  • Kleur van de auto: Saphirschwarz

Review

BMW 750d xDrive

BMW voegde onlangs een nieuwe topversie toe aan het dieselgamma van de 7 Reeks. Voortaan is die ook beschikbaar als 750d xDrive of als 750Ld xDrive met een vermogen van maar liefst 400 pk. Wij maakten kennis met de krachtigste diesel aan de hand van een testrit met de 750d xDrive.

4 turbo’s

De 750d xDrive beschikt over een 3.0-liter dieselmotor met zes cilinders in-lijn en maar liefst 4 turbo’s. BMW spreekt zelf over de krachtigste dieselmotor met zes cilinders ter wereld. Het vermogen van dit blok bedraagt maar liefst 400 pk en het max. koppel 760 Nm. De 750d gaat van 0-100 km/u in amper 4,6 sec en de max. snelheid werd elektronisch begrensd tot 250 km/u. De 750d beschikt over intelligente vierwielaandrijving (xDrive) en maakt gebruik van een achttrapsautomaat als transmissie. Persoonlijk zijn we wel fan van vierwielaandrijving, dus dat vinden we een dikke plus, zeker op een wagen die ook sportief rijden toelaat. Op papier kan de 750d zeer sportieve cijfers voorleggen, in de praktijk is het toch vooral de sfeer van luxe en comfort die ook de 750d typeert. Als je bijvoorbeeld de 750d op zijn staart trapt, hoor je wel wat motorgeluid, maar dat situeert zich dan toch eerder op de achtergrond. De wagen gaat ook niet strak in de bocht hangen, en voelt in de meest sportieve instelling ook niet oncomfortabel aan.

Adaptive Mode

Één van de nieuwigheden op de BMW 7 Reeks is Adaptive Mode. Via de ‘Driving Experience Control’ kan je naast SPORT, COMFORT en ECO PRO ook kiezen voor Adaptive Mode. Het voordeel van deze modus, is dat het systeem rekening gaat houden met verschillende factoren zoals o.a. kickdown, stuurbewegingen, Cruise Control en de persoonlijke rijstijl van de bestuurder om zo de instellingen van het voertuig automatisch aan te passen aan de rijsituatie van dat moment. Het systeem beïnvloedt dan de instellingen van het chassis, de stuurinrichting en de transmissie. In combinatie met het navigatiesysteem Professional, gaat het systeem ook met kaartgegevens rekening houden om zo de optimale set-up van het voertuig te krijgen, bijvoorbeeld voor een naderend kruispunt of aankomende bochtige weg.

Gesture control

Wanneer er een nieuwe 7 Reeks uitkomt, verwacht je natuurlijk dat die uitblinkt en kan uitpakken met de meest innovatieve features. Daar stelt de nieuwe 7 Reeks zeker niet teleur. Zo kan je het iDrive-systeem ook met een aantal handbewegingen “in de lucht” bedienen. Deze bewegingen worden gedetecteerd door een 3D-sensor. Hiermee kan je dan bijvoorbeeld het volume van de muziek wijzigen door te draaien met jouw vinger in de lucht of je kunt ook een telefoongesprek weigeren of aannemen. Wat wij echter zeer praktisch en gelijk ook indrukwekkend vonden, is dat je de parkeercamera met surround view ook met gesture control kan bedienen (zie demo in de video). Wanneer je bijvoorbeeld in de stad achteruit wil rijden en je hebt niet meteen een goed zicht dan kan je via de gesture control de auto op de iDrive-display letterlijk vastnemen en zo draaien tot je een optimaal zicht hebt, om achteruit te rijden. Die iDrive-display is trouwens nu ook voorzien van een aanraakscherm. Zo kan je dan bijvoorbeeld een bestemming in jouw gps invoeren door op de kaart de bestemming aan te raken.

Autonoom rijden

Dankzij de stuur- en spoorgeleidingshulp met Traffic Queue Assistant kan de 7 Reeks de bestuurder actief ondersteunen bij het rijden. Met de file-assistent houdt het systeem automatisch de gewenste afstand tot jouw voorligger, gaat het systeem ook zelf rijden en stoppen tot snelheden tot 210 km/u en zorgt het systeem ervoor dat de auto in het midden van de weg rijdt. Het is wel de bedoeling dat je de handen op het stuur houdt. Doe je dat niet, dan gaat het systeem na enkele waarschuwingen overgaan in stand-by. Met de optie Remote Control Parking kan je uitstappen en de wagen met hulp van de afstandsbediening vooruit of achterwaarts een garage in rijden, ideaal voor wanneer je weinig plaats hebt. Je kunt na het parkeren dan ook de motor uitschakelen via de afstandsbediening.

Luchtvering

De nieuwe 7 Reeks is standaard uitgerust met luchtophanging met automatische niveauregeling op de 2 assen en Dynamic Damper Control. Dit maakt elke rit boterzacht. Werkelijk boterzacht. De lucht in de vering is afkomstig van een compressor die elektrisch gevoed wordt. Het voordeel hiervan is dat de hoogte van de carrosserie aangepast blijft, zelfs al draait de motor niet. Ook wordt de luchttoevoer voor elk wiel apart geregeld. Hierdoor kan de luchtvering ook zijn werk doen, bijvoorbeeld wanneer het gewicht van een lading niet gelijkmatig verdeeld is. Je kunt ook manueel de rijhoogte met 20 mm verhogen. Handig voor wanneer je op een slechte weg moet rijden of een veel te hoge verkeersdrempel moet nemen. Als je de auto in sport-stand zet, wordt die 10 mm verlaagd wanneer je aan hoge snelheid rijdt.

Conclusie

De 750d is met zijn 400 pk de nieuwe koning van het dieselgamma van de 7 reeks. Naast een uiterst vlot rijgedrag is het toch vooral ook de sfeer van luxe en comfort die ook de 750d typeren. Op de 7 reeks vinden we ook tal van innovaties. Vooral de gesture control hebben we op nog geen enkele andere wagen kunnen ervaren. Zeker in combi met de 360 graden camera biedt dit een meerwaarde in tal vak verkeerssituaties.

Foto van Johan De Haes

Johan De Haes

Test driver

Reacties
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties