Review
BMW M4 Coupé Competition Package
De BMW M4 Coupé is al een tijdje op de markt, maar is sinds kort ook beschikbaar met een speciaal Competition Package. Met o.a. een hoger vermogen van 450 pk en een speciale sportuitlaat zal het niet verbazen dat wij er dan ook naar uitkeken om kennis te maken met deze krachtpatser van formaat.
Motorisatie
De basisversie van de BMW M4 Coupé is beschikbaar vanaf 80.300 € met een manuele versnellingsbak met zes versnellingen en vanaf 84.270 € met een M versnellingsbak met dubbele koppeling en Drivelogic met zeven versnellingen. Voor het M Competition Pack moet je rekenen op een meerprijs van 7.425 €.
De M4 is voorzien van een M TwinPower Turbo benzinemotor met zes cilinders in-lijn. In de versie met het competition package krijg je een vermogen van 450 pk en een max. koppel van 550 Nm. Dat is 19 pk extra t.o.v. de basisversie. In amper 4.0 seconden sprint de M4 van 0-100 km/u. Dat is 0,1 sec. sneller dan in de versie zonder competition package. De topsnelheid bedraagt 250 km/u of 280 km/u in combinatie met het optionele “M driver’s package”.
M Competition Package
Het M Competition pakket bestaat naast een upgrade op het vlak van vermogen, ook uit exclusieve opties en verbeteringen op het vlak van handling.
Zo is in het pakket de Adaptieve ophanging M inbegrepen. De elektronisch gestuurde schokdempers van de adaptieve M sportophanging passen zich razendsnel aan het wegdek en de rijstijl aan en zorgen zo voor optimale wegligging en tractie. De ophanging werd ook speciaal afgesteld op het verhoogde vermogen en handling en heeft ook een andere configuratie van de rijmodi. Met de instellingen COMFORT, SPORT en SPORT+ kan de afstelling van de ophanging van comfortabel tot sportief ingesteld worden. Het actieve M differentieel en DSC kregen ook een nieuwe afstelling in functie van het extra vermogen.
Daarnaast krijg je ook exclusieve gesmede en glansgedraaide BMW M 20” lichtmetalen velgen met een sterspaak 666 M-styling. Je krijg ook speciaal ontworpen lichtgewicht M sportzetels. Deze zien er wel knap uit en zijn ook verrassend comfortabel, ook voor langere ritten. Wat wij ook zeker een voordeel vinden aan het pakket is de speciale sportuitlaat. De uitlaatpijpen zijn in zwart chroom en hij klinkt geweldig. Het uiterlijk van de M4 wordt voor de rest ook nog voorzien van elementen in “shadow line hochglänzend”.
Manueel of automaat
Puristen geven mogelijks de voorkeur aan de manuele versnellingsbak. Onze testwagen was echter uitgerust met de optionele 7-traps M versnellingsbak. Dit is een versnellingsbak met dubbele koppeling, waarbij twee deelversnellingsbakken met elk een eigen koppeling de motorkracht zonder onderbreking naar de achterwielen leiden. Je kan hiermee volledig automatisch rijden of zelf schakelen d.m.v. schakelpaddels achter het stuur.
Head-Up Display
Een optie die meer dan te overwegen waard is de Head-Up Display met M specifieke weergave. Hiermee wordt o.a. de snelheid in het gezichtsveld van de bestuurder op de voorruit geprojecteerd. Schakel je over op de M specifieke weergave, dan zie je o.a. de geselecteerde versnelling en een meerkleurig toerentalmeter-symbool met inbegrip van Shift Lights, navigatieaanwijzingen, enz.
Conclusie
De M4 Coupé niet alleen een knappe en performante sportwagen, maar ook een veelzijdige auto die even bruikbaar is in het dagelijkse verkeer als op circuit. Voor het Competion Package moet je een zekere prijs betalen, maar wat ons betreft is dit wel het overwegen waard. De auto voelt heel goed afgesteld aan dankzij o.a. de adaptieve M sportophanging. De speciaal ontworpen lichtgewicht M sportzetels zijn wat ons betreft ook een meerwaarde voor het package en de speciale sportuitlaat klinkt ook super.

Johan De Haes
Test driver