Review
Mercedes E-Klasse
Mercedes stelde onlangs de gloednieuwe E-Klasse voor. We zijn intussen al toe aan de tiende generatie en de laatste nieuwe telg blinkt uit in tal van technologische innovaties en rijhulpsystemen. Wij maakten kennis met de nieuwe E-Klasse aan de hand van een testrit met de E 220 d in een prachtige AMG-styling.
Motorisaties
Wil je een benzineversie dan kan je kiezen voor de E 200. Deze is er vanaf 48.400 euro en beschikt over een 2-liter benzinemotor met een vermogen van 184 pk en een 9G-TRONIC PLUS automatische versnellingsbak. Er zit ook nog een E 300, een E 400 4Matic en een E 350 e Plug-In Hybride in de pipeline.
De dieselrijders kunnen kiezen voor een E 220 d of een E 350 d. De E 220 d heeft een vermogen van 194 pk of 163pk in geval van de fiscaal vriendelijke versie. Voor deze laatste moet je minstens 49.620 euro neertellen. Wil je nog meer vermogen, dan kan je kiezen voor de E 350 d met een vermogen van 258 pk. Om deze E-Klasse op jouw oprit te kunnen parkeren, moet je minstens 60.379 euro neertellen. Alle modellen beschikken over de negentrapsautomaat 9G-TRONIC PLUS
E 220 d
Wij maakten kennis met de nieuwe E-Klasse aan de hand van een testrit met de E 220 d. Het ging om de versie met een vermogen van 163 pk. Deze is voorzien van een gloednieuwe dieselmotor met vier cilinders en een inhoud van 1.950 cc. Optrekken van 0-100 km/u gaat in 7,9 sec en de topsnelheid bedraagt zo’n 232 km/u. De negentrapsautomaat zorgt ervoor dat je altijd in de goede versnelling zit. De automaat schakelt snel van de ene versnelling naar de andere en houdt de toeren laag. Hierdoor is de E-Klasse minder lawaaierig en gaat die ook minder verbruiken.
Looks
Op vlak van uiterlijk ziet de E-Klasse eruit als een kleine S-Klasse of een grote C-Klasse. Hoe je het ook draait of keert, de E-Klasse is een zeer mooie verschijning geworden. Uiterlijk zit er ook nog een verschil op in functie van o.a. welk uitrustingsniveau je gekozen hebt. Zo krijgt de basisversie en de Exclusive-line een klassieke grille met drie lamellen en Mercedes-Benz ster op de motorkap.
Zowel de Avantgarde Line als de AMG Line krijgen een sportievere grille met geïntegreerde ster. Onze testwagen was voorzien van o.a. de AMG Line. Zeker een look die ons persoonlijk kan bekoren. Je krijgt dan o.a. een AMG-voorskirt met opvallende luchtinlaten, een AMG-achterskirt in diffusorlook met chroomsierlijst en een sportief interieur: sportstoelen in lederlook of optioneel in nappaleder, een aan de onderzijde afgevlakt multifunctioneel sportstuur en AMG-sportpedalen. Onze testwagen was eveneens uitgerust met optionele 20” multi-spaaks AMG velgen. Deze geven de auto een zeer sportieve en geslaagde uitstraling. Ook de kleur “Kallaitgroen” zag er zeer stijlvol uit.
Innovatieve rijhulpsystemen
De nieuwe E-Klasse is beschikbaar met tal van rijhulpsystemen. Zo krijg je standaard Active Brake Assist. Dit systeem gaat de bestuurder waarschuwen in geval van dreigende aanrijding of gaat zelf indien noodzakelijk autonoom remmen. Het systeem kan naast voertuigen ook voetgangers detecteren die zich in de gevarenzone voor de E-Klasse bevinden. Een ander standaardsysteem is ATTENTION ASSIST. Dit systeem gaat de bestuurder waarschuwen wanneer het vermoeidheid en onoplettendheid detecteert. Op die manier kan het bijvoorbeeld de bestuurder waarschuwen wanneer die dreigt in slaap te vallen tijdens een lange of nachtelijke rit. Crosswind Assist is ook standaard en gaat de effecten van sterke zijdelingse wind verminderen, zodanig dat de auto minder gaat afwijken.
Daarnaast zijn er ook nog tal van optionele rijhulpsystemen waaruit je kan kiezen. Met bijvoorbeeld de DRIVE PILOT schrijft Mercedes een nieuw hoofdstuk over autonoom rijden. Dit systeem bestaat uit een stuurassistent, afstandsregeling en een snelheidsbegrenzer en zorgt ervoor dat de E-Klasse al voor een stuk “zelf kan rijden”. De stuurassistent helpt bij het sturen door gebruik te maken van rijstrookmarkeringen en kan zelfs voorliggende voertuigen in bepaalde omstandigheden gaan volgen. Er is een actieve spoorassistent, die de bestuurde kan bijstaan bij het verwisselen van rijstrook. De afstandsregeling DISTRONIC regelt de afstand tot de voorligger en kan ook zelf afremmen en opnieuw vertrekken. Dankzij de snelheidsbegrenzer houdt DISTRONIC ook rekening met snelheidsbeperkingen.
Een optie die wij zeker zouden nemen is de 360°-camera. Dit systeem bestaat uit vier camera’s en zorgt ervoor dat de auto en omgeving op de display in vogelperspectief getoond worden en dit in een heel hoge beeldkwaliteit. Bij het inparkeren worden ook hulplijnen weergegeven, zodat je weet waar je naartoe aan het manoeuvreren bent.
Conclusie
De nieuwe Mercedes E-Klasse is een uithangbord geworden van tal van innovatieve rijhulpsystemen en technologie. De afwerking binnenin is superieur met o.a. het beste beeldscherm dat we al gezien hebben. Ook op vlak van looks is de E-Klasse een knappe verschijning, al wordt het al wat moeilijker om het verschil te zien tussen bijvoorbeeld een E-Klasse en een C-Klasse.

Johan De Haes
Test driver