Review
SEAT Leon Cupra 290
De topversie van de SEAT Leon is de Cupra. Sinds kort heeft die er vermogen bij gekregen, waardoor de teller op 290pk komt te staan. Er bestaat een Cupra voor zowel de 3-deurs versie “SC” (Sport Coupé), de 5-deurs en de stationwagen “ST” (Sports Tourer). Wij gingen op pad met de SEAT Leon Cupra 290 als 5-deurs. Deze is er vanaf 34.440 € met een manuele transmissie met zes versnellingen. Voor de DSG-automaat met zes versnellingen moet je 36.190 euro neertellen.
Motor
Als kloppend hart vinden we onder de motorkap van de Cupra een 2.0 TSI benzinemotor. Deze kan je hoog in de toeren jagen en spuwt een totaal vermogen van 290 enthousiaste paardjes uit die allemaal naar de voorwielen worden gestuurd. Hiermee sleurt de Cupra zich richting de 100 km/u in een vlotte 5,7 sec. De topsnelheid bedraagt 250 km/u. Het gemiddeld gecombineerd verbruik bedraagt volgens Seat 6,6 liter voor de DSG en 6,7 liter voor de manuele versnellingsbak. De CO²-uitstoot zit respectievelijk op 154 en 156 g/km.
Soundtrack
De Cupra heeft één van de beste soundtracks van een 2-liter viercilinder die we al gehoord hebben. Het geluid loopt mooi progressief op naarmate je klimt in de toeren en bij sportief rijden komt er een lekkere dreun uit de uitlaat telkens de versnellingsbak opschakelt. Dit weldoordachte geluid is er mede dankzij het nieuwe uitlaatsysteem dat speciaal ontwikkeld werd voor de 5D Cupra 290 en SC. Dit nieuwe uitlaatsysteem is bovendien lichter en geeft meer vermogen.
DCC
Op de Cupra vinden we eveneens de nieuwste generatie van het Dynamic Chassis Control (DCC) systeem. Dit werd ook specifiek voor de Cupra ontwikkeld en zorgt ervoor dat de eigenschappen van het chassis en ophanging razendsnel worden aangepast aan de rijomstandigheden. Via de Drive Profile kan je switchen tussen de verschillende modi “Comfort”, “Sport”, “Individual” en als sportieve summum “Cupra”. In deze Cupra-modus is de gasrespons het scherpste en schakelt de DSG het meest sportief. Ook o.a. het DCC-systeem, de progressieve stuurinrichting en het voorasdifferentieelslot krijgen in deze modus hun meest sportieve setting.
Standaarduitrusting
Tot de standaarduitrusting van de Leon Cupra behoort eveneens Full-LED verlichting zowel achteraan als vooraan met ook LED dagrijlichten. Daarnaast krijg je ook progressieve stuurinrichting. Deze past zich aan in functie van de snelheid, waarbij de weerstand hoger wordt naarmate de snelheid toeneemt.
Design
Visueel kan je de Cupra 290 herkennen aan o.a. fraaie 19 inch velgen, de zwarte buitenspiegels, de CUPRA letters op de remklauwen en een spoiler achteraan op het dak. Ook het interieur van de Cupra ziet er fraai uit. Centraal vinden we een sportstuur met afgeplatte onderkant, dat eigen is aan de CUPRA. Dit ligt vlot in de hand en biedt extra grip dankzij het geperforeerde leer. Ook specifiek voor de CUPRA zijn sportzetels die uitgevoerd zijn in donkergrijs Alcantara met witte stiksels.
Conclusie
De SEAT Leon Cupra 290 is een topper waar je bakken rijplezier aan kan beleven. Meer dan voldoende vermogen, betaalbaar en een soundtrack die zo uit een AMG kan komen. Enkel de remmen verloren wat van hun kracht bij intensief gebruik. Wat deze auto ook nog af zou maken is een versie met vierwielaandrijving.

Johan De Haes
Test driver