Video afspelen

POV rijvideo van testrit met de nieuwe Volkswagen Amarok van 2016. De VW Amarok heeft een 2.967 cc V6 TDI dieselmoto met 6 cilinders met een vermogen van 224 pk en een max. koppel van 550 Nm. De Amarok heeft een topsnelheid van 191 km/u. De VW Amarok beschikt over vierwielaandrijving (4Motion) en heeft een automatische versnellingsbak met 8 versnellingen. Basisprijs van de VW Amarok DoubleCab Highline 224pk: 44.165 euro (in België).

Technische specificaties

VW Amarok

Volkswagen stelde onlangs de nieuwe Amarok voor. Deze is voortaan uitgerust met een V6 dieselmotor  van de nieuwste generatie. De voorzijde kreeg een nieuw design en ook in het interieur vinden we tal van nieuwigheden. Zo kan de Amarok vooraan worden uitgerust met rugvriendelijke 14-voudig verstelbare ergoComfort-zetels.

3.0 V6 TDI

De nieuwe VW Amarok is voorzien van een V6 3.0 TDI-motor met een vermogen van 204 pk of 224 pk en een max. koppel van 550 Nm. De topsnelheid bedraagt 193 km/u en in 7,9 tellen zit de Amarok aan 100 km/u. De Amarok beschikt over permanente vierwielaandrijving 4MOTION en alle modellen zijn voorzien van een 8-trapsautomaat. Deze premium pick-up is ook perfect geschikt voor offroad-gebruik en beschikt daarnaast over een sleepvermogen tot 3,5 ton en een laadvermogen tot 1,0 ton. De prijzen situeren zich tussen de 33.730 euro excl. BTW voor een Comfortline met 204 pk en 36.500 euro excl. BTW voor een Highline met 224 pk.

Wij maakten kennis met de nieuwe Amarok aan de hand van een testrit met de 224 pk-sterke versie. Op vlak van vermogen kom je alvast niets tekort. De wagen rijdt in deze versie vinnig en vlot, ook op de autosnelweg.

Comfortabele zetels

In het interieur van de nieuwe Amarok heeft men ook extra aandacht gehad voor het comfort van de inzittenden. Zo vinden we nieuwe 14-voudig verstelbare ergoComfort-voorzetels terug. Beide zetels voorin kunnen via een knop op 12 manieren elektrisch versteld worden en manueel op 2 manieren. De zetels hebben het ‘AGR’-label van de ‘Aktion Gesunder Rücken e.V.’ (Duitse vereniging voor een gezondere rug) gekregen en onderscheiden zich door sportief gevormde zijwangen met een verbeterd comfort en optimale ergonomie.

Laadruimte

De grote laadbak van de Amarok biedt een laadoppervlak van 2,52 m2, heeft 508 mm hoge zijwanden en een laaddrempelhoogte van 780 mm. Met een laadbreedte van 1.222 mm kunnen zelfs europaletten dwars geladen worden. De laadklep van deze pick-up kan een last tot 200 kg dragen en kan eveneens gebruikt worden als uitbreiding van de laadbak. Op de linkse binnenwand van de laadbak kan je tevens een 12 V-aansluiting terugvinden.

Veiligheids- en rijhulpsystemen

De Amarok is beschikbaar met verschillende veiligheidssystemen. Zo is er de nieuwe automatische anti-multichrashremfunctie die de remmen gaat activeren na een ongeval en dit om bijkomende aanrijdingen te voorkomen. ESP is eveneens beschikbaar en de Amarok is daarnaast ook voorzien van 17-duimremschijven vooraan en 16 duimremschijven achteraan. Die moeten ervoor zorgen dat de pick-up ook bij zware belasting over voldoende remvermogen beschikt.

Ook op vlak van rijhulpsystemen biedt de Amarok verschillende mogelijkheden. Wij zouden zeker kiezen voor de “Rear View”-achteruitrijcamera. Deze geeft een beeld van de zone achter het voertuig. Op het beeldscherm zie je eveneens statische hulplijnen, die het parkeren vergemakkelijken. De Parkpilot geeft dan weer o.a. geluidssignalen weer wanneer bij het parkeren obstakels gedetecteerd worden. Ook zeker nog de moeite waard is Hill Start Assist. Dit systeem bestaat uit een vetrekhulp op een helling dat ervoor gaat zorgen dat de auto niet achteruit gaat rollen wanneer je bergop gaat vertrekken.

Conclusie

De nieuwe Amarok ziet er knap en stoer uit aan de buitenkant, zeker met bepaalde onderdelen in chroom, zoals de Styling bar “Plus”. Aan de binnenzijde ziet de Amarok er strak en sober uit met een afwerking die kwalitatief en stevig aanvoelt. De rugvriendelijke ergonomische zetels zijn ook een troef, zeker voor de professionele gebruiker.

Foto van Johan De Haes

Johan De Haes

Test driver

Reacties
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties