Video afspelen

VW Golf 7 GTI Performance Pack POV testrit rijvideo. De Golf GTI Performance heeft een 1.984cc TSi turbo benzinemotor met een vermogen van 230pk en een max. koppel van 350 Nm. De GTI gaat van 0-100 km/u in 6,4 sec en heeft een topsnelheid van 250 km/u. De VW Golf GTI is met voorwielaandrijving en heeft een DSG-automaat met 6 versnellingen. Basisprijs van een VW Golf GTI Performance met DSG: 35.800 euro (in België)

Review

VW Golf 7 GTI Performance Pack

Voor de eerste Golf GTI moeten we al teruggaan naar 1976. Oorspronkelijk waren er 5.000 stuks van deze betaalbare sportwagen gepland. Intussen zijn er wereldwijd al meer dan 1.9 miljoen GTI’s verkocht en zijn we al toe aan de zevende generatie van dit iconisch model. De eerste generatie had destijds 110 pk. Wij trokken erop uit met de intussen 230 pk-sterke GTI “Performance”.

 

Specs

De Golf GTI “Performance” heeft een 1.984cc TSi turbo benzinemotor met een vermogen van 230 pk en een max. koppel van 350 Nm. De GTI gaat van 0-100 km/u in 6,4 sec en heeft een topsnelheid van 250 km/u. De VW Golf GTI wordt aangedreven met voorwielaandrijving en heeft ofwel een DSG-automaat met 6 versnellingen (35.800 euro) of een manuale zesbak (34.090 euro).

Wil je nog meer vermogen, dan kan je ook kiezen voor een Golf GTI “Clubsport”. Deze GTI is er vanaf 34.890 euro en heeft een vermogen van 265 pk.

 

Looks

Aan de buitenkant kan je de GTI o.a. herkennen aan de kenmerkende rode streep die door de radiatorgrille en standaard bi-xenon koplampen loopt. De GTI heeft ook rode remblokken en aan de achterkant valt de dubbele uitlaat in chroom op met een pijp aan elke kant. Achteraan vinden we ook verdonkerde LED achterlichten in een specifiek design en de spoiler is eveneens groter dan zijn broertjes met minder vermogen.

In het interieur is het, net zoals bij de eerste GTI in 1976, vooral de rood geruite bekleding die de aandacht trekt. Zitten doe je in sportzetels en daarnaast krijg je ook een GTI-sportstuur dat zeer goed in de hand ligt. Ook in het donker kan je zien dat je in een GTI zit en dit door de rode sfeerverlichting die o.a. met strips in het deurpaneel geïntegreerd zit.

 

Sportieve wegligging

De Golf GTI is standaard uitgerust met een sportophanging die aangepast is aan het hogere vermogen van een GTI. In vergelijking met een standaard Golf, is de GTI 15 mm verlaagd, waardoor die ook een betere wegligging heeft in de bochten en directer stuurt. Het voelt natuurlijk allemaal wat strakker aan, maar de GTI moet met zijn sportievere instellingen zeker niet aan rijcomfort inboeten.

Progressieve stuurbekrachtiging behoort ook tot de standaarduitrusting. In een standaard Golf moet je bijvoorbeeld 2,75 keer aan het stuur draaien om volledig rond te zijn. In een GTI met progressieve stuurbekrachtiging ben je al na 2,1 keer draaien volledig rond. Hierdoor voelt het stuur licht aan wanneer je bijvoorbeeld aan het parkeren bent en directer wanneer je wat sportiever door een bocht gaat.

 

Rijbeleving

Als je de viercilinder de toeren injaagt wordt je getrakteerd op een rijke en volle sportieve sound. Niet zo luid en aanwezig als bijvoorbeeld in een Golf R, maar dat hoeft ook niet. Dit komt de praktische bruikbaarheid van de GTI ook alleen maar ten goede. De DSG kan je volledig zelf het werk laten doen of je kan ook zelf het heft in eigen handen nemen met de schakelpeddels achter het stuur. Persoonlijk laten we liever de DSG het werk doen, dan kunnen we onszelf meer focussen op het sturen. En dat gaat lekker in de GTI. Je hebt een sportstuur dat goed in de hand ligt en waarmee je de GTI in de bocht kan gooien precies op de plaats waar jij dat wilt. Met 230 pk heb je zeker meer dan voldoende vermogen onder de kap, alhoewel dat wij natuurlijk ook niet vies zijn van de 265 pk van de GTI Clubsport.

 

Conclusie

Ook de zevende generatie van de Golf GTI is er eentje die zijn iconische status alle eer aan doet. Knappe looks aan de buitenkant en een potente en vinnige motor met een leuke soundtrack maken van de GTI een leuke en betaalbare sportwagen voor alledaags gebruik. Het enige waar we minder fan van zijn, zijn de ruitjes van de zetelbekleding.

Foto van Johan De Haes

Johan De Haes

Test driver

Reacties
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties