Video afspelen

POV rijvideo van testrit met de 2016 Volkswagen Golf 7 GTi “Clubsport”. De VW Golf GTi Clubsport heeft een 1.984 cc TSI benzinemotor met 4 cilinders en een vermogen van 265 pk (290pk met boost functie) en een max. koppel van 350 Nm. Hij gaat van 0-100 km/u in 5,9 sec en heeft een topsnelheid van 250 km/u. De VW Golf GTi Clubsport heeft een zestrapsautomaat met dubbele koppeling (DSG).

Prijzen

  • Basisprijs van de VW Golf GTi Clubsport: 36.599 euro (in België).
  • Prijs van de auto zoals getest: 44.172 euro (in België).

Specs

  • Kleur van de auto: Deep Black
  • Interieur: Titanium Black-Flash Red
  • Enkele van de opties: spiegels elektrisch inklapbaar, Park Pilot, climatronic, 19″ Brescia velgen, GPS “Discover Media”, licht en zichtmodule, panoramisch opendak, Xenonkoplampen, 5 deuren met elektrische ruitbediening achteraan…

Review

VW Golf GTI Clubsport

Er zijn maar weinig letters in de autosector die zo legendarische geworden zijn als de letters “GTI”. N.a.v. de 40e verjaardag van de GOLF GTI, brengt VW de Golf GTI Clubsport uit. Het is de krachtigste GTI ooit geworden en wellicht kan dit wel eens uitgroeien tot een exemplaar dat ook gegeerd wordt door verzamelaars.

Motor

Als kloppend hart vinden we in de Clubsport een TSI-benzinemotor met vier cilinders en een inhoud van 1.984 cc. Deze motor is technisch gebaseerd op de motor van een Golf R. In de Golf R wordt het vermogen naar de 4 wielen gestuurd, terwijl dat in de Clubsport GTI naar de voorwielen gaat. En vermogen heeft de GTI Clubsport in overvloed. De turbomotor levert een vermogen van 265 pk, wat al 35 pk meer is dan in een “klassieke” Golf GTI Performance. Via een boost functie kan het vermogen echter tijdelijk verhoogd worden naar 290 pk, wat slechts 10 pk scheelt t.o.v. een Golf R. Dit kan door eenvoudigweg het gaspedaal volledig in te drukken. Ook het max. koppel wordt dan tijdelijk verhoogd van 350 Nm naar 380 Nm. De Clubsport gaat van 0-100 km/u in 5,9 sec en heeft een royale topsnelheid van 250 km/u.

Clubsport

De GTI Clubsport wordt gekenmerkt door een volledig nieuwe bumper vooraan, nieuwe zijschorten, een nieuwe diffusor achteraan, een knappe dak spoiler en exclusieve lichtmetalen velgen. Net zoals alle andere GTI’s heeft de GTI Clubsport een sportchassis en is die 15mm verlaagd t.o.v. een doorsnee Golf. Op vlak van transmissie heb je de keuze tussen een handgeschakelde versie met zes versnellingen (vanaf 34.890 euro) of een DSG-automaat met dubbele koppeling en zes versnellingen (vanaf 36.600 euro). De DSG-versie is overigens standaard ook voorzien van launch control, ideaal voor wanneer je met de Clubsport naar het circuit trekt. Ook voor op dat circuit kan je optioneel kiezen voor semi-slicks, waarmee je tevens ook op de openbare weg mag rijden.

Interieur

In het interieur vinden we sportieve en ergonomische kuipzetels terug die voorzien zijn van een GTI-logo en een bekleiding in Alcantara en stof. Ook het sportstuur is voorzien van een bekleding van Alcantara. Op het stuur vinden we eveneens een opvallend rood merkteken in de 12-uurpositie. Zeker een leuke toets.

Rijbeleving

Als je op de staart van de Clubsport trapt hoor je een ronkende en sportieve sound. Dit wordt gebroken door luide “sportieve scheetjes” telkens je opschakelt. Het geluid is niet zo aanwezig als in een Golf R, maar het is zeker een soundtrack die de liefhebbers zal kunnen plezieren. Hoewel het een sportieve auto is waarmee je het circuit op kan, is het toch ook een auto geworden die voldoende comfortabel is voor dagdagelijks gebruik. Ook binnenin is het een mooi en volledig interieur en geen uitgeklede versie.   De DSG kan je volledig zelf het werk laten doen of je kunt ook zelf het heft in eigen handen nemen met de schakelpeddels achter het stuur. Persoonlijk laten we liever de DSG het werk doen, dan kunnen we ons meer focussen op het sturen.

Conclusie

De Golf GTI is en blijft een echte topper als toegankelijke sportwagen, of het nu gaat om de “Performance” of de “Clubsport”. De Clubsport heeft dan toch net dat tikkeltje meer, niet alleen door het extra vermogen, maar ook door de looks. Van het ruitjesinterieur in een klassieke GTI zijn we niet meteen fan, maar dat maakt de Clubsport helemaal goed.

Foto van Johan De Haes

Johan De Haes

Test driver

Reacties
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties