Review
Audi Q5
Audi lanceerde begin dit jaar de tweede generatie van de Q5. Deze SUV is praktisch in gebruik, veelzijdig en net zo sportief als een Audi berline. Daarnaast biedt de nieuwe Q5 ook tal van mogelijkheden rond connectiviteit en rijbijstandssystemen. Wij maakten kennis met de nieuwe Q5 aan de hand van een testrit met de 163 pk-sterke 2.0 TDI.
Audi Q5 Sport 2.0 TDI Quattro
De nieuwe Q5 is beschikbaar in tal van motorisaties in zowel diesel als benzine. Op vlak van aandrijving heb je de keuze tussen voorwielaandrijving of quattro en op het vlak van transmissie kan je kiezen voor een manuele zesbak of een S tronic automaat. Voor een 2.0 TDI met 136 pk moet je zo’n 40.300 € voorzien. Voor een Sport 2.0 TFSI quattro S tronic moet je minstens 52.850 € neertellen. Er is ook een top-of-the-line SQ5 TFSI met 354 pk. De basisprijs van de SQ5 bedraagt 66.200 €.
Onze testwagen betrof een Audi Q5 “Sport” 2.0 TDI Quattro. Sport staat in dit geval niet voor een sportieve motorisatie, maar eerder voor een sportieve uitstraling met een aantal specifieke stijlkenmerken en opties. Onder de kap vonden we een 1.968 TDI dieselmotor met een vermogen van 163 pk en een max. koppel van 400 Nm. De auto voelt krachtig en koppelrijk aan en heeft zeker een leuk vermogen. Als je nog meer wil, dan heb je in het dieselgamma ook nog een keuzemogelijkheid voor 190 pk. Onze testbolide ging in 8,9 sec van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid bedraagt 211 km/u. De Q5 beschikte eveneens over quattro vierwielaandrijving en heeft een S tronic automatische transmissie.
Stijlvol interieur
Aan de buitenkant ziet de Q5 er niet zo spectaculair anders uit dan de vorige generatie. Het tegenovergestelde is waar voor het interieur. Het interieur van de nieuwe Q5 ziet er heel modern, stijlvol en elegant uit. Het is dan ook vergelijkbaar met het interieur van een Q7. De gebruikte materialen voelen heel kwalitatief aan en het lijnenspel van het dashboard kan ons ten zeerste bekoren. Persoonlijk zouden we toch wel kiezen voor de optionele Audi Virtual Cockpit. Dan krijg je een volledig digitaal dashboard waarbij je zelf aan de hand van een aantal instellingen kan kiezen welke info je precies waar te zien krijgt. Indien je dat wenst kan je bijvoorbeeld de navigatiekaart tonen op het instrumentenbord. Ook in vergelijking met het dashboard van concurrerende merken, steekt dat van Audi erboven uit op vlak van design.
Innovatieve rijhulpsystemen
De Audi Q5 beschikt over heel wat innovatieve technologie. Zo beschikt de nieuwe Audi Q5 net zoals de Q7 en A4 over de zelflerende ‘Persoonlijke Routeassistentie’. Indien je de functie geactiveerd hebt, dan leert het navigatiesysteem de regelmatig gereden routes en bezochte bestemmingen en linkt die aan de vertrekplaats en het tijdstip.
De Q5 kan bovendien ook uitgerust worden met tal van rijhulpsystemen die ons als gebruiker een stap dichter brengen naar autonoom rijden.
Zo kan de adaptieve snelheidsregelaar met file assistent in de file de besturing van de SUV gedeeltelijk overnemen. De Audi active lane assist zorgt ervoor dat de Q5 binnen de rijstrook blijft en de afstandsweergave waarschuwt de bestuurder als de veiligheidsafstand tot voorliggers niet gerespecteerd wordt. Er is ook een uitstapwaarschuwing, een uitwijkassistent en systeem dat de bestuurder helpt bij het afdraaien. Op de Q5 zit ook standaard Audi pre sense city. Dit systeem waarschuwt de bestuurder voor voetgangers en voertuigen en kan zelfs (binnen de limieten van het systeem) automatisch een noodstop doen.
Conclusie
De nieuwe Audi Q5 is vooral aan de binnenkant grondig aangepakt. Het resultaat is een interieur dat er stijlvol en modern uitziet. Vooral het dashboard in combinatie met de optionele virtuele cockpit kon ons bekoren. Ook op vlak van technologie en rijhulpsystemen is de nieuwe Q5 een topper en brengt het ons opnieuw een stap dichter bij autonoom rijden.
Bijkomende video interieur en exterieur:

Johan De Haes
Test driver