Review
BMW 420d Gran Coupé
BMW stelde eerder al de vernieuwde BMW 4 Reeks voor. Deze kreeg o.a. een vernieuwde ophanging en vormgeving. Wij trokken erop uit met de 420d Gran Coupé.
Gran Coupé
De aantrekkingskracht van de Gran Coupé zit hem vooral in zijn uniek design. Het is de combinatie van een sportieve coupé met een elegante vierdeurs. Ook in het interieur vinden we dat elegante en sportieve karakter terug.
De nieuwe 4 Reeks kreeg een nog sportievere en dynamische look t.o.v. de vorige generatie. Zo werden de xenonlampen vervangen door gemoderniseerde LED-koplampen. Standaard krijg je LED-mistlampen vooraan en ook aan de achterkant vinden we LED-achterlichten terug. Voorts vinden we ook nog o.a. gewijzigde luchtinlaten en specifieke sierelementen voor deze lijn.
Onze testwagen was uitgevoerd in Snapper Rocks Blue. Dat is één van de twee nieuwe koetswerkkleuren die exclusief verkrijgbaar zijn voor de modellen van de 4 Reeks. Het is een felle extraverte kleur die de elegante vormen van de Gran Coupé tot hun recht laten komen. Dit behoort voortaan tot één van onze favoriete koetswerkkleuren.
Nieuwe ophanging
De nieuwe 4 Reeks Gran Coupé heeft nu ook een vernieuwde ophanging gekregen. Deze staat enerzijds stugger afgesteld waarmee je een nog sportievere rijervaring krijgt. Aan de andere kant voelt de auto toch ook zeer comfortabel aan, zodat die ook zeer bruikbaar is voor het dagdagelijkse verkeer.
Multifunctionele instrumentendisplay
Onze testwagen was voorzien van het optionele digitale instrumentenbord. Er zijn 3 verschillende weergavemogelijkheden afhankelijk van in welke driving mode je zit: ECO PRO, COMFORT en SPORT. In COMFORT ziet het beeld er vergelijkbaar uit met het analoge instrumentenbord. In SPORT zijn het vooral de rode kleuren die opvallen en de duidelijk leesbare snelheidsindicator. In ECO PRO-modus ziet het digitaal instrumentenbord er overwegend blauw uit. Dit geeft wel een extra digitale toets aan de auto en is wat ons betreft zeker het overwegen waard.
420d Gran Coupé
Voor de 4 Reeks Gran Coupé zijn er heel wat keuzemogelijkheden op vlak van motorisaties.
Onze testwagen was de 420d Gran Coupé. Deze kan je kiezen met een manuele versnellingsbak (42.400 euro) of met een steptronic automaat (vanaf 44.690 euro). Onder de motorkap vinden we een viercilinder dieselmotor met een inhoud van 1.995 cc. Dit blok levert een vermogen van 190 pk en stuwt deze coupé naar de 100 km/u in 7,3 sec. De topsnelheid zit op 240 km/u en het koppel bedraagt dik 400 Nm. De auto voelt krachtig en koppelrijk aan en is een waar plezier om mee te rijden. De 420d is ook beschikbaar als xDrive-variant (vanaf 44.950 euro). Wil je nog meer pk, dan is er nog een ruime keuze aan dieselmodellen. Gaande van de 425d met 224 pk tot de BMW 435d xDrive Gran Coupé met dik 313 pk. Hiervoor moet je minstens 59.500 neertellen.
Ook in het gamma van benzinemotoren is er een ruim aanbod van motortypes. Zo is de instapper de 420i met 184 pk (vanaf: 39.000 euro). Voorts hebben we een 430i met 252 pk (vanaf 44.600 euro). Het topmodel is een 440i xDrive Gran Coupé met dik 326 pk (vanaf 58.000 euro).
Conclusie
De vernieuwde BMW 4 Reeks Gran Coupé steekt er wat ons betreft bovenuit dankzij zijn knappe looks. De mix tussen elegantie en sportiviteit valt bij ons in de smaak en moesten wij een 4 Reeks bestellen, dan is het ongetwijfeld in Snapper Rocks Blue. Binnenin zit je vooraan heel comfortabel. Achteraan is het op vlak van hoofdruimte iets krapper. De 420d rijdt zeer vlot en de nieuwe ophanging geeft een extra sportieve toets aan de rijbeleving.

Johan De Haes
Test driver