Review
BMW M760Li xDrive
Het meest prestigieuze topmodel van de 7 Reeks is de BMW M760Li xDrive en wij hadden het genoegen om deze te testen in deze video. In deze 7-Reeks vinden we alleen het beste van het beste. Een V12 met sublieme prestaties in combinatie met een uitzonderlijke verfijnde afwerking en tot de verbeelding sprekende innovatieve technologie.
V12
In de M760Li xDrive vinden we een zeer stoere M Performance TwinPower Turbo V12-cilinder benzinemotor terug. Deze kolos heeft een inhoud van maar liefst 6.592 cc en heeft een indrukwekkend vermogen van maar liefst 610 pk. Het maximale koppel bedraagt dik 800 Nm. Met dit blok kan de M760Li dan ook niet anders dan indrukwekkende cijfers qua prestaties voorleggen. Zo duurt de sprint richting 100 km/u amper 3,7 sec. De topsnelheid wordt elektronisch begrensd op 250 km/u en met het optionele Driver’s Package gaat de M760Li xDrive zelfs door tot 305 km/u. Op het vlak van overbrenging beschikt deze limousine met supercar allures over intelligente vierwielaandrijving (xDrive) die hoofdzakelijk op de achterwielen gericht is. Schakelen gaat uiterst vlot met de 8-traps sportversnellingsbak Steptronic die tevens gebruik maakt van navigatiegegevens om de optimale versnelling te kiezen. Al dat moois parkeer je vanaf een budget van 173.950 euro op jouw oprit.
Een rit in de sportieve M760Li voelt boterzacht aan, in tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten van een auto met dergelijke prestaties. Geen stugge beenharde vering. Integendeel. Het Executive Drive Pro ophangingssteem biedt zeer veel rijcomfort en de actieve dwarsstabilisatoren beperken koetswerkbewegingen tot een minimum. Ook sturen verloopt uiterst comfortabel met behulp van Integral Active Steering. Dit systeem zorgt voor een directere stuuroverbrenging op de vooras en gaat tevens de stuurhoek van de achterwielen aanpassen aan de rijsituatie. Hierdoor is er bijvoorbeeld minder stuurkracht nodig bij lage snelheid, waardoor je bij manier van spreken met jouw pink zou kunnen parkeren.
Sportuitlaat
Op de nieuwe M760Li vinden we ook een nieuw M sportuitlaatsysteem terug. Dit bestaat uit 2 dubbele gegalvaniseerde uitlaatpijpen in Cerium Grey en is één van de karakteristieke stijlelementen van de M Performance look. Het systeem met klepsturing geeft een diepe emotionele kleur aan de soundtrack van de V12. In Sport Mode wordt het sportieve karakter van de V12 benadrukt en klinkt deze wat ons betreft het beste.
Bijkomend beelden van het exterieur en opnames van het geluid van de V12:
Technologisch wonder
De M760Li xDrive is, net zoals andere modellen uit het gamma van de 7 Reeks, voorzien van tal van geavanceerde rijhulpsystemen. Zo was onze testwagen o.a. voorzien van de functie Remote Control Parking (zie demo in video). Hiermee kan de bestuurder de auto vanop afstand voorwaarts of achterwaarts in een parkeerplaats parkeren. Dit kan met behulp van de BMW Display Key. Om te parkeren vanop afstand moet de limousine frontaal in het midden en recht voor een parkeerplaats of garage worden geplaatst. De wagen stuurt en remt zelfstandig of stopt automatisch indien het bijvoorbeeld een hindernis detecteert. Bij het verlaten van een parkeerplaats rijdt de auto zelfstandig recht achteruit, maar hij gaat daarbij niet meer sturen.
Met de Driving Assistent Plus kan je al in grote mate autonoom rijden en dit door de Active Cruise Control met Stop&Go functie en de stuur- en spoorgeleidingshulp. De Active Cruise Control houdt de ingestelde snelheid tot 210 km/u en de afstand tot de voorligger aan. Binnen dat zelfde snelheidsbereik gaat de stuur- en spoorgeleidingshulp het sturen ondersteunen. Ook in vertraagd verkeer en in de file houdt de wagen de ingestelde afstand aan door zelfstandig te remmen en weer te versnellen. Je kunt de handen van het stuur halen gedurende enkele seconden, maar als je dat te lang doet gaat het systeem de bestuurder aanmanen om terug de handen op het stuur te leggen.
Bijkomend demo technologie van de BMW 7 Reeks:
Sportieve Styling
In vergelijking met de andere modellen van de 7 Reeks, ziet deze M760Li xDrive er uiteraard een pak sportiever uit. Zo kreeg deze een M aerodynamicapakket dat o.a. bestaat uit grotere luchtinlaten in de voorschort en 20” dubbelspaak 760 M velgen in een matte Cerium Grey afwerking. De Cerium Grey afwerking vinden we eveneens terug op exterieurelementen zoals voor het radiatorrooster, de strip op de voorschort, de strips op de buitenhandgrepen, de spiegelbehuizing, de Air Breathers, de sierelementen op de zijdeuren en de handgreep van de kofferklep. In combinatie met de kleur van onze testwagen “special request Frozen Dark Brown” (zie foto’s) gaf dit een heel sportieve uitstraling aan onze 7 Reeks. Daarnaast kan je de M760Li xDrive ook o.a. herkennen aan het V12-logo op de C-stijlen. Wil je liever toch een wat discretere look, dan is er optioneel de “Excellence” beschikbaar. Deze stijlvariant ziet er subtieler uit en minder sportief door o.a. het M aerodynamicapakket weg te laten.
Conclusie
De BMW M760Li xDrive is het beste wat je momenteel kan vinden in autoland. Een motor die deze limousine de prestaties geeft van een supercar. Een interieur met een verfijnd niveau van afwerking dat voor de inzittenden het comfort biedt van een luxehotel. Dit alles baadt in een sfeer van technologische innovatie met tal van rijhulpsystemen die al een hoge mate van autonoom rijden toelaten.
Johan De Haes
Test driver