Video afspelen

POV rijvideo van een testrit met de 2017 Lexus RC 300h. De Lexus RC 300h is een full hybride met een viercilinder 2.5 benzinemotor en een elektromotor. Het totale systeemvermogen bedraag 223 pk. De Lexus RC 300h gaat van 0 naar 100 km/u in 8,6 sec en heeft een topsnelheid van 190 km/u. De Lexus RC 300h heeft een automatische versnellingsbak. Basisprijs van de 2017 Lexus RC 300h: 44.690 euro (in België)

Review

Lexus RC 300h

Lexus omschrijft de RC als een prestigecoupé die werd ontworpen om een nieuw en jonger publiek aan te spreken. Deze coupé beschikt daarvoor o.a. over een knap design en enkele technologische nieuwigheden. Wij maakten in een vorige video al eens kennis met de super sportieve Lexus RC F. In deze uitgave nemen wij de RC 300h hybride onder handen.

Full Hybrid

Net zoals de andere hybrides van Lexus is de RC 300h een “Full Hybrid” dat in verbrandingsmodus, elektrische modus ofwel in een combinatie van beide kan werken.  Het hybridesysteem bestaat uit de combinatie van een viercilinder benzinemotor met Atkinson-cyclus en een elektromotor. De benzinemotor heeft een inhoud van 2.494 cc en levert een vermogen van 181 pk en een maximum koppel van 221 Nm.

De elektromotor beschikt over een vermogen van 143 pk. Het totale systeemvermogen van de hybride bedraagt 223 pk. Voorts heeft de RC 300h ook nog een generator en een nikkelmetaalhydridebatterij (Ni-MH). De RC 300h sprint van 0 naar 100 km/u in 8,6 seconden en de topsnelheid bedraagt zo’n 190 km/u. Echt super sportieve waarden zijn dit niet, maar daar staat wel een gemiddeld verbruik van 4,7l/100 km tegenover. Op vlak van transmissie beschikt de auto over een continu variabele transmissie (E-CVT). Deze gebruikt een elektronisch schakelsysteem met zes versnellingen.

F-SPORT

Bij de ontwikkeling van de Lexus RC ging er extra aandacht uit naar het design van de auto. Het exterieur van de RC 300h valt net zoals dat van bijvoorbeeld de RC F bij ons zeker in de smaak. Onze testwagen was bovendien voorzien van een F-SPORT-uitvoering met een specifieke afwerking. De F-SPORT versies hebben een eigen versie van het spoelvormige radiatorrooster. Deze is breder en lager en maakt gebruik van een nieuw “F”-patroon. Er zijn ook 3 specifieke F-SPORT kleuren: Nova White, Solar Orange en Saphire Blue. In het interieur zien we een vernieuwde wijzerplaat met centrale ring vergelijkbaar met die van in de LFA. Voorts zijn er o.a. ook specifieke stiknaden, pedalen en sierdrempels in aluminium en lederen bekleding “Grenat”. Aan de achterzijde van de RC 300h zijn het vooral de grote wielkasten en dubbele uitlaat die de aandacht trekken en een sportieve uitstraling geven aan deze auto.

Stilte

In het interieur van de RC 300h is het aangenaam stil en zijn er heel wat maatregelen genomen om storende geluiden zoveel mogelijk te elimineren. Zo zijn er dikkere panelen gebruikt voor het dashboard en de centrale vloer. Er werden schuim en isolerende materialen gebruikt ter hoogte van de deuren en achterzijruiten, het voorpaneel en de zijdelingse naad van de motorkap om zoveel mogelijk motorgeluid uit het interieur te weren.

Ongeval vermijden

In de Lexus RC 300h zitten tal van veiligheidssystemen die standaard of optioneel beschikbaar zijn. Zo beschikt de RC over het Pre-Crash Safety-systeem. Wanneer er een grote kans is op een ongeval, dan gaat het systeem de bestuurder waarschuwen in verschillende stappen. Eerst komt er een geluidssignaal en een verklikker op het multifunctionele scherm. Het systeem gaat tevens de remkracht versterken en als een aanrijding onvermijdelijk wordt, remt het systeem de auto af om zo een ongeval te vermijden of de gevolgen ervan in ieder geval te beperken.

Conclusie

De Lexus RC 300h is een knappe en luxueuze coupé met een kwalitatieve en hoogwaardige afwerking. De hybride biedt vooral fiscale voordelen en een aantrekkelijk verbruik. Hoewel het systeemvermogen 223 pk bedraagt, is het niet echt een sportieve wagen, maar eerder een comfortabele cruiser.

Foto van Johan De Haes

Johan De Haes

Test driver

Reacties
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties