Review
Mercedes E-Klasse Coupé
De nieuwe E-Klasse Coupé combineert een stijlvol tijdloos design met vooruitstrevende technologie. De coupé beschikt over de technologische innovaties zoals we die kennen van de andere leden binnen de familie van de E-Klasse met o.a. een prachtige widescreen cockpit en de nieuwste generatie van rijhulpsystemen. Wij maakten kennis met de E-Klasse Coupé aan de hand van een testrit met de pittige E220d Coupé.
Motorisaties
In het benzinegamma heb je momenteel de keuze uit 3 verschillende modellen. De basisversie is de E 200 Coupé met 184 pk vanaf 51.425 euro. Tussenin vinden we een E 300 Coupé met 245 pk vanaf 56.507 euro. Bovenaan het gamma vinden we een E 400 4MATIC Coupé. Deze heeft een V6 onder de kap met een vermogen van 333 pk. Dit model kan je vanaf 67.639 euro op jouw oprit parkeren.
Er zijn ook drie dieselmodellen beschikbaar. Wij deden een testrit met de E 220 d Coupé. Dat is de instapversie met 194 pk vanaf 52.635 euro. Het is ook mogelijk om dit model als 4MATIC te kiezen en dit voor een budget van 55.418 euro. De krachtigste diesel is de E 350 d 4MATIC Coupé met een V6 die een vermogen van 258 pk levert. Hiervoor moet je minstens 65.219 euro neertellen.
E 220d Coupé
Onze testwagen, de E 220 d Coupé, heeft een nieuwe viercilinder dieselmotor onder de motorkap. Dit blok heeft een inhoud van 1.950 cc en levert een stevig koppel van 400 Nm. De sprint richting 100 km/u gaat in een vlotte 7,4 sec. en de topsnelheid bedraagt 242 km/u. Op vlak van transmissie beschikken alle modellen over een automatische versnellingsbak 9G-TRONIC PLUS met 9 versnellingen. De aandrijving zit op de achterwielen en dat geeft de E Coupé een sportieve dynamiek. De versnellingsbak is top. Met 9 versnellingen zit de Coupé altijd in de meest optimale versnelling en schakelen gaat uiterst snel en vlot.
Innovatief karakter
Net zoals de andere leden van de E-Klasse familie, is de Coupé aanzienlijk intelligenter dan zijn voorgangers. Zo is deze wagen standaard voorzien van een actief remhulpsysteem. Dit systeem gaat afhankelijk van de specifieke situatie een visuele afstandswaarschuwing geven en indien noodzakelijk ook een akoestische aanrijdingswaarschuwing. Het gaat de bestuurder ook bijstaan bij het remmen of als die niet tijdig op de waarschuwingen reageert, kan het systeem ook autonoom remmen. Het systeem kan naast voertuigen ook voetgangers detecteren om ongevallen te voorkomen of de gevolgen van een ongeval te milderen.
Optioneel kan je kiezen voor een rijassistentie-pakket. Dit pakket bestaat uit een aantal veiligheids- en hulpsystemen die het leven van de bestuurder aangenamer en veiliger maken. Zo is er de DRIVE PILOT die de juiste afstand tot de voorliggers behoudt en die ook kan volgen tot snelheden tot 200 km/u.
De uitwijk-stuurassistent gaat de bestuurder ondersteunen bij uitwijkmanoeuvres. Zodra de bestuurder met een duidelijke stuurbeweging begint met uit te wijken, dan gaat het systeem de bestuurder ondersteunen met extra stuurkracht.
Als je ongewild van rijstrook verandert of als er een botsingsgevaar is dan gaan de actieve spoorassistent en de actieve dodehoekassistent ondersteuning bieden. Het systeem gaat dan aan één kant afremmen, waardoor de wagen weer in het juiste spoor terecht gaat komen. Dit systeem kan zelfs fietsers herkennen en werkt dus ook in stadsverkeer.
PRE-SAFE PLUS kan een dreigende kop-staartaanrijding herkennen. In geval van gevaar gaat het de achterligger waarschuwen via de knipperlichten. Het gaat de inzittenden van de E-Klasse Coupé beschermen door o.a. de gordelspanners aan te spannen en de parkeerrem aan te trekken wanneer de auto stilstaat.
Voorts kan je optioneel bijvoorbeeld ook kiezen voor een systeem waarbij je met behulp van jouw smartphone de auto vanop afstand kan parkeren.
Widescreen Cockpit
Een optie die wat ons zeker het overwegen waard is, is de widescreen cockpit. Dan krijg je een scherm met hoge resolutie en een schermdiagonaal van 12,3 inch (31,2 cm). De informatie op de instrumentendisplay wordt volledig digitaal weergegeven. Als bestuurder kan je ook kiezen voor drie instelbare weergavestijlen: Classic, Sport en Progressive.
Conclusie
De E-Klasse Coupé is net zoals de andere modellen van de familie van de E-Klasse een auto die bulkt van de technologie. Daarnaast is het ook één van de knapste auto’s van dit moment. Met zijn stijlvolle en elegante look valt enkel de S-Klasse Coupé bij ons nog beter in de smaak.
Bijkomende beelden van het exterieur:
Bijkomende beelden van het interieur, de widescreen cockpit en de 360° camera:

Johan De Haes
Test driver