Video afspelen

POV rijvideo van een testrit met de 2017 Mercedes S-Class S400d Sedan Lang. De Mercedes S400d heeft een 2925 cc 6 cilinder dieselmotor met een vermogen van 340 pk en een max. koppel van 700 Nm. De Mercedes S400d gaat van 0 naar 100 km/u in 5,2 sec en heeft een topsnelheid van 250 km/u. De Mercedes S400d heeft een 9G-TRONIC PLUS automatische versnellingsbak en is voorzien van vierwielaandrijving (4Matic).

 

Prijzen

  • Basisprijs van de Mercedes S400d 4Matic: 99.825 euro (in België)
  • Prijs van de testwagen: 173.108 euro

Review

Mercedes S-Klasse

Mercedes stelde op het autosalon van Shangai de nieuwe S-Klasse voor. Dit vlaggenschip van Mercedes zet met intelligent drive opnieuw een flinke stap voorwaarts richting autonoom rijden. Er is daarnaast een nieuwe motorenreeks en er zijn ook leuke nieuwigheden op het vlak van comfort en wellness.

Innovatieve rijhulpsystemen

Met de komst van de nieuwe S-Klasse komen we opnieuw een stap dichter bij autonoom rijden. Er zijn tal van functies beschikbaar die het leven van de bestuurder makkelijker maken. Zo kan de S-Klasse in de file maximaal gedurende 30 seconden stoppen en vervolgens automatisch weer vertrekken en het rijdende verkeer volgen. Handig voor in de file op de autosnelweg. De actieve afstandsassistent DISTRONIC kan de snelheid automatisch aanpassen op basis van kaart- en navigatiegegevens van de gekozen route. De actieve afstandsassistent DISTRONIC en de actieve stuurassistent ondersteunen de bestuurder bij het aanhouden van een veilige afstand tot de voorligger en het besturen van de auto. De actieve noodstopassistent gaat de auto tot stilstand brengen wanneer de bestuurder de auto niet meer actief bestuurt, bijvoorbeeld wanneer die onwel is geworden.

Mercedes S 400 d 4MATIC

In de nieuwe S-Klasse maakt de nieuwe zes-in-lijn dieselmotor zijn debuut. Dit blok heeft een cilinderinhoud van 2.925 cc en het is de krachtigste dieselmotor in de geschiedenis van Mercedes-Benz geworden. Deze motor is beschikbaar in twee vermogensvarianten, de S 350 d met 286 pk en 600 Nm max. koppel en de S 400 d met 340 pk met maar liefst 700 Nm. max. koppel. Beide varianten zijn ook beschikbaar met 4MATIC vierwielaandrijving en alle modellen hebben een automatische versnellingsbak 9G-TRONIC PLUS.

Wij maakten kennis met de nieuwe S-Klasse aan de hand van een testrit met de S 400 d 4MATIC. Deze nieuwe motor rijdt zeer soepel en de negentrapsautomaat zorgt ervoor dat de S-Klasse altijd in de meest optimale versnelling zit. Dankzij het meer dan royale koppel gaat de S 400 d desondanks zijn hoge gewicht zeer vlot vooruit. In amper 5,2 sec zit je aan 100 km/u en de topsnelheid zit op 250 km/u/. Persoonlijk zouden we kiezen voor de versie met 4MATIC. Dan heb je in alle omstandigheden de meest optimale grip. De S 400 d is er vanaf 95.953 euro en voor de S 400 d 4MATIC moet je minstens 99.825 euro neertellen.

Wellness

De nieuwe S-Klasse pakt uit met een ENERGIZING-comfortprogramma. Dit programma maakt gebruik van verschillende systemen zoals o.a. de airco, de stoelen met o.a. massagefunctie, de verwarmde oppervlakken, de sfeerverlichting en de sfeermuziek. Er kunnen zes verschillende programma’s gekozen worden om zo het gevoel van welbehagen in de auto te verhogen en een sfeer van wellness te creëren. Dat comfortprogramma omvat bijvoorbeeld de sfeerverlichting. De verlichting laat het interieur er dan als een kunstwerk uitzien door kleurwerelden te creëren met behulp van verschillende kleuren. Er wordt daarnaast ook o.a. gebruik gemaakt van muziek om een bepaalde sfeer te creëren. Het programma vitaliteit kenmerkt zich bijvoorbeeld door snelle muziek met veel beats per minuut. Dit comfortprogramma spreekt tot de verbeelding en het is een wereldprimeur voor serieauto’s. Afhankelijk van de uitrusting kan dit programma op alle zitplaatsen worden ervaren.

Interieur

Ook in het interieur van de S-Klasse is het pracht en praal. We vinden daar o.a. twee nieuwe displays met hoge resolutie. Beide schermen van de widescreen cockpit hebben een schermdiameter van 12,3 inch en zijn achter een gemeenschappelijke glazen afdekking geplaatst. We vinden voorts in het interieur ook nog tal van hoogwaardige materialen terug en de afwerking getuigt van een grote aandacht voor detail en vakmanschap.

Conclusie

De nieuwe S-Klasse was al de absolute top en blijft dat ook na deze nieuwe facelift. Met de vernieuwde rijhulpsystemen gunt Mercedes ons een blik op de toekomst van de assistentiesystemen. Het comfort is weldadig en de afwerking is subliem. Het prijskaartje is natuurlijk niet min, maar als je op zoek bent naar het beste van het beste dan overtreft de S-Klasse zeker de verwachtingen.

Foto van Johan De Haes

Johan De Haes

Test driver

Reacties
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties