Review
MINI Countryman
De MINI Countryman werd voor het eerst gelanceerd in 2010. Het was de eerste MINI met 4 deuren, een ruime koffer en vijf zitplaatsen en er werden er al meer dan 540.000 exemplaren wereldwijd van verkocht. Intussen zijn we toe aan een gloednieuwe generatie van deze stoere MINI. Er ging vooral aandacht naar verbeteringen op het vlak van ruimte, functionaliteit, sportiviteit en een luxueuze uitrusting. Het is bovendien de eerste MINI die beschikbaar is met een plug-in-hybride-aandrijving.
Motorisaties
De Countryman is beschikbaar in verschillende motorisaties. Wij maakten kennis met de Cooper D (27.700 euro). Deze beschikt over een pittige viercilinder dieselmotor met een inhoud van 1995 cc. Dit blok levert een vermogen van 150 pk en heeft een max. koppel van 330 Nm. Deze gaat van 0 naar 100 km/u in 8,9 sec en heeft een topsnelheid van 208 km/u. Onze testwagen was uitgerust met de optionele 8-traps steptronic automaat.
Er is daarnaast in het dieselgamma ook een Cooper SD beschikbaar met een vermogen van 190 pk (34.000 euro).
In het aanbod met benzinemotoren is de MINI Cooper Countryman de instapper. Deze heeft een driecilinder benzinemotor met een vermogen van 136 pk. Vanaf 25.800 euro staat deze op jouw oprit. Daarnaast is er ook een Cooper S beschikbaar met een vermogen van 192 pk (30.250 euro). Voor de sportievelingen is er ook een John Cooper Works met een 2.0-liter met een vermogen van 231 pk vanaf 38.700 euro.
Nieuw bij MINI is dat er voortaan ook een plug-in hybride beschikbaar is. De MINI Cooper S E Countryman ALL4 heeft een driecilinder benzinemotor met een vermogen van 136 pk in combinatie met een elektromotor met 88 pk. Het systeemvermogen bedraagt 224 pk en de zuiver elektrische range is om en bij de 40 km.
Optioneel kan je op alle modellen ook kiezen voor intelligente vierwielaandrijving ALL4 voor o.a. meer tractie.
Ruimte
In het interieur is er voldoende ruimte om vijf volwassenen te vervoeren. Daarnaast zijn er ook heel wat opbergmogelijkheden en beschikt de Countryman over een veelzijdige koffer. De achterbank is deelbaar en kan tot 13 centimeter in de lengte worden verschoven. De rugleuning is ook in de helling verstelbaar voor meer zitcomfort of om meer opbergruimte te creëren. In de koffer heb je een laadvolume van 450 liter beschikbaar en dat kan zelf nog uitgebreid worden naar maximaal 1309 liter. Wil je nog extra comfort dan kan je ook kiezen voor een optionele Picnic Bench. Dat is een flexibel vlak dat uit de kofferruimte wordt geklapt en waar je met 2 personen op kan zitten.
Touchscreen
Kies je bijvoorbeeld voor het Wired-pakket dan krijg je o.a. het navigatiesysteem Professional met een aanraakscherm van 22,4 cm. Je kunt de functies op het scherm zoals de navigatie dan niet alleen bedienen via de touch controller op de middenconsole, maar ook door het scherm aan te raken. Dat is handig bijvoorbeeld wanneer je een specifiek punt op de kaart wil bekijken of vergroten.
MINI Find Mate
In het Wired-pakket zit ook een andere leuke optie, de MINI Find Mate. Je krijgt dan twee Bluetooth-tags die je aan spullen die je niet wil verliezen, vast kan maken. Dat kan dan gaan om bijvoorbeeld (huis)sleutels of tassen. Via de tags kan MINI Find Mate de spullen dan opsporen via de boordcomputer en jouw smartphone. Een mooie toepassing van connectiviteit. Bij MINI Lifestyle kan je nog extra Bluetooth-tags kopen en in totaal kan je er dan tot zes gebruiken met de MINI Connected App.
Conclusie
De MINI Countryman voelt op veel vlakken aan als een rasechte MINI. Het is tevens ook het grootste en meest veelzijdige model binnen het huidige gamma met veel ruimte binnenin en plaats voor vijf volwassenen. De hogere zitpositie geeft de bestuurder een goed overzicht over het verkeer en ook andere weggebruikers kunnen niet naast deze grote MINI kijken. De Cooper D heeft een pittige en leuke motor waarmee je vlot met het verkeer kan meerijden. De steptronic met acht versnellingen schakelt soepel en vlot en zit meteen in de juiste versnelling. Het interieur ziet er stijlvol uit, zeker met de gekleurde binnenverlichting en het touchscreen laat zich zeer intuïtief bedienen.

Johan De Haes
Test driver