Review
Range Rover Evoque Convertible
De Range Rover Evoque Convertible is uniek in zijn soort. Het is de eerste luxe compact SUV als cabrio en tevens ook de eerste cabrio van Range Rover die in productie is gegaan. Wij trokken erop uit met de 180 pk-sterke 2.0 liter diesel.
Motorisaties
De Range Rover Evoque Convertible kan je momenteel in 2 dieselvarianten bestellen van 150 pk of van 180 pk. De basisversie is de 2.0 liter TD4-diesel met automatische versnellingsbak en vierwielaandrijving. Dit model heeft een vermogen van 150 pk en gaat van 0-100 km/u in 12 sec. De basisprijs is 52.700 euro voor de SE Dynamic. Voor de HSE Dynamic moet je 59.100 euro neertellen.
Wij maakten kennis met de Range Rover Evoque Convertible aan de hand van een testrit met de 2.0 liter TD4-diesel. Deze heeft eveneens een automaat en beschikt over vierwielaandrijving. Het vermogen bedraagt een dikke 180 pk en de spurt richting 100 km/u duurt zo’n 10,3 seconden. De SE Dynamic is er vanaf 55.600. Onze testwagen was een HSE Dynamic en daar moet je rekenen op een budget van 62.000 euro. Voor dat budget krijg je wel een rijkelijk uitgeruste wagen met o.a. Xenon koplampen, InControl Touch Pro navigatiesysteem, 12-voudig elektrisch verstelbare voorzetels in Oxford-leder met geheugen, 19” velgen en unieke afwerkingselementen zoals Narvik Black motorkaplouvres.
Naast de twee stoere diesels is er ook een potente benzineversie beschikbaar. Het gaat om een 2.0 liter Si4-benzine met automaat, vierwielaandrijving en een vermogen van 240 pk. In 8,6 seconden zit je aan 100 km/u. De prijzen schommelen tussen de 56.600 euro voor een SE en 63.000 euro voor een HSE Dynamic.
Dak
Het dak van de Evoque Convertible gaat naar beneden in slechts 18 seconden. In 21 seconden is het weer dicht en dit via een knop op de middenconsole. Er werd gekozen voor een lichtgewicht stoffen dak in het zwart dat je kan openen en sluiten aan snelheden tot 48 km/u.
Een echte Range Rover
De Range Rover Evoque Convertible werd ontworpen om door het leven te gaan als een rasechte Range Rover. Zo ging er bijzondere aandacht naar de veiligheid, de mogelijkheden om op elk terrein te rijden en een streven naar een uitzonderlijk hoogwaardige en luxueuze afwerking. Op vlak van veiligheid beschikt de Evoque o.a. over een Roll-Over Protection System dat in werking treed in 90 milliseconden in geval de auto op zijn dak zou belanden tijdens een ongeval. Om zich op elk terrein uit de slag te kunnen trekken, beschikt deze auto over tal van systemen die we ook in de andere modellen van Range Rover terugvinden. Zo is de Evoque Convertible o.a. uitgerust met Terrain Response. Dat is een systeem dat de auto aanpast aan alle mogelijke rijomstandigheden. Het optimaliseert de motor, transmissie, differentiëlen en onderstelregelsystemen, en maximaliseert zo rijgedrag, comfort en tractie ongeacht de ondergrond en rijomstandigheden. De bestuurder kan hierbij kiezen uit verschillende rijmodi: algemeen, gras/grind/sneeuw, modder/sporen en zand.
Conclusie
De Range Rover Evoque Convertible is enig in zijn soort. Een cabrio met de klassieke off road kwaliteiten van een Range Rover badend in een sfeer van luxe en verfijnde afwerking. De 180 pk-sterke diesel voelt pittig en vinnig aan en trekt zich op elk terrein uit de slag. Of het nu gaat om een modderige bosweg, de autosnelweg of de stad.

Johan De Haes
Test driver