Review
Toyota GT86
In onze zoektocht naar leuke en sportieve wagens kwamen we de Toyota GT86 tegen. Een leuke sportwagen met een licht koetswerk, laag zwaartepunt en achterwielaandrijving. Wij waren benieuwd naar de rijbeleving en deden een testrit met de GT86 met automatische transmissie.
Klassiek recept
Qua concept is de Toyota GT86 een pure sportwagen geworden die draait rond puur en onversneden rijplezier. Daarvoor heeft Toyota een auto ontworpen die compact is, lichtgewicht en met een laag zwaartepunt. De motor zit vooraan en de aandrijving zit op de achterwielen, wat het rijplezier alleen maar ten goede kan komen.
Boxer
Onder de kap van de GT86 vinden we een atmosferische viercilinder boxer benzinemotor met een cilinderinhoud van 1.998 cc. Dit blok levert een vermogen van 200 pk en een maximum koppel van 205 Nm. De GT86 kan je kiezen met een zestrapsautomaat (34.900 euro) of met een manuele zesbak (33.400 euro). De GT86 spurt in 7,6 sec. naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 226 km/u. met de manuele transmissie. In tegenstelling tot wat je misschien verwacht doet de automaat het iets trager. Namelijk in 8,2 sec naar de 100 km/u en de topsnelheid zit op 210 km/u.
Standaard EBS
Om de veiligheid voor de inzittenden te verhogen is de GT86 standaard uitgerust met traction control (TRC) met ABS en EBD. Dat laatste staat voor Emergency Brake Signal en gaat achteropkomend verkeer waarschuwen, wanneer je onverwacht hard gaat remmen. De GT86 is eveneens voorzien van Vehicle Stability Control. Bij dit systeem kan je kiezen uit een Sport-stand of Normal-stand in functie van jouw eigen rijstijl. VSC bedient automatisch elke rem afzonderlijk en doseert het motorvermogen om de stabiliteit te helpen behouden en slippen te voorkomen bijvoorbeeld op een gladde ondergrond. Naast remassistentie helpt ook stuurassistentie om de auto in het juiste spoor te houden.
Track Mode
Één van de leukste verbeteringen aan de laatste nieuwe generatie van de Toyota GT86 is de track mode. Hiermee kan je volop genieten van deze sportwagen met minimale interventie van de verschillende elektronische systemen zoals traction control of electronic Vehicle Stability Control. Ideaal voor wanneer je een dagje circuit wil gaan doen met de GT86. Op de display in de auto kan je dan eveneens real-time info zien met gegevens over o.a. vermogen, koppel en G-krachten. Je kunt eveneens gebruik maken van een stopwatch om jouw rondetijden bij te houden.
Klein stuurwiel
Er ging speciale aandacht uit naar het ontwerp van het stuurwiel. Meer bepaald de afmeting en vorm van het stuurwiel werden zo gekozen dat het de beste grip biedt voor de bestuurder. De diameter van het stuurwiel met drie spaken werd geoptimaliseerd zodat wanneer de bestuurder het stuurwiel vasthoudt, de armen lichtjes naar binnen staan voor een nog sportievere beleving.
Rijplezier
De GT86 doet wat ons betreft wat het moet doen, namelijk de bestuurder een leuke en sportieve rijbeleving geven. De atmosferische boxermotor gaat daarbij heerlijk hoog in de toeren en de automaat schakelt enthousiast op en neer. De auto stuurt precies in de bochten en dankzij het lage zwaartepunt voel je de auto heel goed aan.
Conclusie
De GT86 is wellicht niet de meest bekende sportwagen, maar daarom zeker niet minder leuk. Er ging veel aandacht uit naar details om een zo sportief mogelijke rijbeleving te creëren en daarin is Toyota geslaagd.

Johan De Haes
Test driver