Video afspelen

POV rijvideo van een testrit met de 2017 Volkswagen Polo Highline 1.0 TSI 95 hp DSG7. De VW Polo heeft een 999 cc benzinemotor met een vermogen van 95 pk en een max. koppel van 175 Nm. De VW Polo gaat van 0 naar 100 km/u in 10,8 sec en heeft een topsnelheid van 187 km/u. De VW Polo heeft een DSG7 automaat. Basisprijs van 2017 VW Polo 1.0 TSI 95hp Highline DSG7: 20.600 euro (in België).

Review

VW Polo

We zijn intussen al toe aan de zesde generatie van de VW Polo en doorheen de jaren zijn er al meer dan 14 miljoen exemplaren van deze bestseller verkocht. De laatste nieuwe generatie heeft een nieuw koetswerk gekregen en is ruimer geworden met meer plaats voor de inzittenden. Het is ook de eerste Polo met digitale instrumenten en tal van (optionele) rijhulpsystemen.

Meer ruimte

De zesde Polo-generatie werd op elk gebied groter dan zijn voorganger. Zo werd de kofferinhoud vergroot van 280 liter naar 351 liter. De nieuwe Polo is met een lengte van 4.053 mm ook breder dan de vorige generatie en voor de inzittenden biedt de auto ook meer hoofdruimte voor en achter.

Motorisaties

De nieuwe Polo is beschikbaar in tal van motorisaties die voor elk wat wils bieden. Zo is er nu ook voor het eerst aardgasaandrijving met een 1.0 TGI die 90 pk levert.

In het benzinegamma kan je kiezen voor een MPI met 65 pk of 75 pk, telkens met een manuele 5-versnellingsbak. Voorts heb je een TSI met 95 pk, 115 pk of 150 pk. Deze zijn beschikbaar met manuele transmissie of DSG-7. Bovenaan het gamma prijkt de Polo GTI met een TSI-motor met maar liefst 200 pk.

Een diesel behoort natuurlijk ook tot de mogelijkheden. Daar heb je de keuze tussen een 1.6 TDI met 80 pk en een manuele 5-versnellingsbak of een 1.6 TDI met 95 pk en een manuele of een automatische transmissie.

De prijzen beginnen vanaf 14.990 euro voor een trendline en dat loopt zo op tot 27.300 euro voor de GTI.

1.0 TSI

Wij maakten kennis met de nieuwe Polo aan de hand van een testrit met de 1.0 TSI. Dan krijg je een Polo met een benzinemotor met een inhoud van 999 cc. Deze levert een vermogen van 95 pk en 175 Nm en trekt op naar 100 km/u in 10,8 sec. De topsnelheid situeert zich rond de 187 km/u. De auto rijdt best pittig en wij zouden ook zeker kiezen voor de optionele DSG-7.

Rijhulpsystemen

Voortaan zijn er in de Polo ook een aantal assistentiesystemen van de nieuwste generatie geïntegreerd, die overgenomen werden van modellen uit het hogere segment.

Zo krijg je standaard al op de trendline het omgevingswaarnemingssysteem ‘Front Assist’, inclusief City-noodremfunctie en voetgangersdetectie. Dit systeem helpt met zijn automatische waarschuwings- en remfuncties om kop-staartbotsingen te voorkomen. Er zit ook een snelheidsbegrenzer in de nieuwe Polo waarmee je de snelheid kan beperken tot een gewenste snelheid. Het voordeel hiervan is dat je bijvoorbeeld kan vermijden dat je te snel gaat rijden in de stad.

Voorts kan je optioneel nog kiezen voor bijvoorbeeld een cruise control met automatische snelheidsregelaar of een dodehoekwaarschuwingssysteem. De ‘Rear Traffic Alert’ kan dwarsverkeer achter de auto opmerken en biedt zo hulp bij het achterwaarts uitparkeren. Het systeem gaat dan waarschuwen en automatische remmen wanneer het systeem een gevaar detecteert.

Active Info Display

Voor het eerst kan je op de Polo ook de nieuwste generatie van het Active Info Display als optie kiezen. Dit digitale dashboard bestaat uit een tft-kleurenscherm van 26 cm (10,5 duim) met hoge resolutie. Het beeld ziet er scherp en kleurrijk uit en het biedt het de mogelijkheid om verschillende weergaven te kiezen. Je kan info zien zoals een toerenteller, snelheidsmeter en kilometertellen. Via het multifunctiestuur en het infotainmentsysteem kan je zelf kiezen wat je te zien wilt krijgen. Zo kan je bijvoorbeeld ook kiezen om de navigatiekaart over de volledige schermbreedte weer te geven.

Meer comfort

Nieuw in het aanbod van opties, zijn functies zoals full-LED-koplampen, leddagrijverlichting, ledachterlichten, een ‘Air Care Climatronic’ met vochtigheids- en zonne-sensor, draadloos opladen voor smartphones, een groot panoramisch dak,enz. Het is ook mogelijk om bijvoorbeeld optioneel te kiezen voor het ‘Sport Select’-chassis met actieve dempers.

Conclusie

De nieuwe Polo met zijn knappe snoet en zijn intussen best wel al ruime afmetingen kreeg een grondige update. Er is nu nog meer ruimte binnenin en je kan nu ook kiezen voor tal van leuke innovatieve opties zoals een digitaal instrumentenbord. Op vlak van motorisatie is de versie met 95 pk en een DSG-7 zeker het overwegen waard.

Foto van Johan De Haes

Johan De Haes

Test driver

Reacties
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties