Video afspelen

POV rijvideo van testrit met de nieuwe 2018 Audi SQ5 3.0 TFSI 354 pk S Tronic Quattro.

 

Review

Audi SQ5

In deze test nemen we de uiterst sportieve SQ5 onder handen. Met 354 pk onder de kap staat deze SUV garant voor heel wat rijplezier en wij keken dan ook uit naar een uitstapje met deze sportieve bolide.

Motor

Onder de kap van de SQ5 vinden we een V6 3.0 TFSI-motor met een vermogen van 354 pk en een max. koppel van 500 Nm. De  Audi SQ5 gaat van 0-100 km/u in 5,4 sec en heeft een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u.

Quattro

De Audi SQ5 beschikt over permanente Quattro-vierwielaandrijving. In normale rijomstandigheden verdeelt het systeem de motorkracht in het voordeel van de achterwielen over de twee assen. Het grootste deel van het vermogen kan ook naar de as met de meeste tractie gestuurd worden. Als je sportief aan het rijden bent in de bochten, dan gaat de software het wiel aan de binnenkant van de bocht afremmen. Hierdoor stuurt de SQ5 lichtvoetig de bocht in, wat het rijplezier ten goede komt.

8-trapsautomaat

Op vlak van transmissie is de SQ5 voorzien van een 8-trapsautomaat. De lage versnellingen hebben een sportief-korte overbrengingsverhouding. De hoogste versnellingen hebben een lange verhouding die het toerental en het verbruik helpt te verlagen.

Soundtrack

De soundtrack van de V6 TFSI-benzinemotor klinkt minder brutaal dan de vorige dieselversie, maar daarom niet minder sportief. De klanken van dit blok kunnen ons zeker bekoren.

Rijhulpsystemen

De nieuwe Audi SQ5 beschikt over dezelfde rijhulpsystemen als de Q5. Zo kan de adaptieve snelheidsregelaar met file assistent in de file de besturing van de SUV gedeeltelijk overnemen. De Audi active lane assist zorgt ervoor dat de SQ5 binnen de rijstrook blijft en de afstandsweergave waarschuwt de bestuurder als de veiligheidsafstand tot voorliggers niet gerespecteerd wordt. Er is ook een uitstapwaarschuwing, een uitwijkassistent en een systeem dat de bestuurder helpt bij het afdraaien. Op de SQ5 zit net zoals op de Q5 ook standaard Audi pre sense city. Dit systeem waarschuwt de bestuurder voor voetgangers en voertuigen en kan zelfs (binnen de limieten van het systeem) automatisch een noodstop doen.

Virtual cockpit

Optioneel kan je ook kiezen voor een digitaal dashboard onder de vorm van de Audi Virtual Cockpit. Dan krijg je een 12,3”-scherm met alle belangrijke informatie digitaal. Het beeld op het scherm zit er ook heel scherp uit en in hoge resolutie. Je kan er onder meer voor kiezen om de navigatiekaart in het scherm weer te geven. Tot de weergavemogelijkheden behoort ook een S-specifieke sportmodus, met een centrale plaats voor de toerenteller.

Sportieve look

Ook aan de buitenkant ziet de SQ5 er sportief uit al is dat wel eerder bescheiden. De SQ5 is als een wolf in schapenvacht en dat maakt deze sportieve SUV ook extra aantrekkelijk. Je kan hem wel herkennen o.a. de sportieve bumper vooraan en achteraan. Deze zijn voorzien van S-specifieke luchtinlaten en een diffusor met honingraatrooster. Het eveneens S-specifieke radiatorrooster is afgewerkt met dubbele aluminiumlijsten en contrasterende sierelementen in mat Twilight Grey. Alle lichtfuncties maken gebruik van ledtechnologie en de dynamische richtingaanwijzers zien er heel knap uit.

In de achterbumper zitten de specifieke dubbele uitlaatpijpen van het uitlaatsysteem met dubbel circuit en een diffusorlijst in aluminium. Ze zitten echter verstopt achter valse gaten in de bumper. Dit valt niet bij iedereen in de smaak.

 

Prijzen

  • Basisprijs van de Audi SQ5: 67.390 euro in België
  • Prijs van de auto zoals getest: 83.866 euro

 

Conclusie

De nieuwe Audi SQ5 is met zijn Quattro-permanente vierwielaandrijving een echte allrounder. Je kan dynamisch rijden in alle omstandigheden zonder daarbij aan grip te verliezen. De motor zit boordevol vermogen en desondanks dat het een SUV is, voelt deze bolide toch zeer lichtvoetig aan. Zelfs met het sportieve karakter van deze wagen, is de SQ5 toch ook zeer bruikbaar en comfortabel voor dagdagelijks gebruik.

 

Bijkomende beelden van het exterieur en opnames van het geluid van de uitlaat:

Foto van Johan De Haes

Johan De Haes

Test driver

Reacties
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties