Review
BMW X2
BMW stelt nu in maart de gloednieuwe BMW X2 voor bij de dealers. Wij waren er als de kippen bij om als één van de eersten een testrit te kunnen doen met deze coole nieuweling in het gamma. De X2 staat voor een karaktervol ontwerp en een sportief afgestelde wielophanging en richt zich op actieve stedelingen met oog voor design.
Een coole X
De X2 is korter en meer dan zeven centimeter lager dan de BMW X1, maar heeft wel dezelfde wielbasis. Het resultaat is een langgerekte coupé-achtige daklijn met lage raampartijen. De auto ziet er hierdoor sportief, maar tegelijk ook heel stijlvol uit. Onze testwagen betrof het Model M Sport en was tevens uitgerust met een M Sportpakket. Je krijgt dan o.a. stoere 19” velgen. De zijskirts en de wielbogen zijn ook in koetswerkkleur uitgevoerd. Je kan de sportieve look nog verder afwerken met een optionele M achterspoiler. De exterieurkleur Misano Blue metallic is wat ons betreft ook zeker het overwegen waard. Deze kleur geeft de X2 een opvallende en extraverte look en zet het lijnenspel in het design extra in de verf.
Motorisaties
In het benzinegamma is de instapper de X2 sDrive18i met 140 pk vanaf 32.100 euro. Je hebt dan de keuze tussen een manuele versnellingsbak of een automaat. Wil je meer vermogen dan kan je kiezen voor een X2 sDrive20i met 192 pk. Deze is standaard voorzien van een automaat en is er vanaf 38.400 euro. Je kan deze ook kiezen als xDrive-variant met intelligente vierwielaandrijving vanaf 40.450 euro.
In het dieselaanbod is de X2 sDrive18d de instapper. Deze heeft een vermogen van 150 pk en staat op jouw oprit vanaf 34.650 euro met een manuele transmissie. Een automaat is ook beschikbaar op die versie. Je kan de 18d ook met xDrive bestellen en een manuele transmissie. Voorts heb je in het dieselgamma nog een xDrive20d met 190 pk vanaf 41.800 euro. De topper is momenteel de xDrive25d met 231 pk. Hiervoor moet je minstens over een budget van 47.200 euro beschikken. De 20d en de 25d zijn standaard voorzien van een automatische transmissie.
BMW X2 sDrive20i
Wij maakten kennis met de X2 aan de hand van een testrit met de sDrive20i. In deze 20i vinden we een viercilinder 1.998 cc benzinemotor met een vermogen van 192 pk. In 7,7 sec spurt deze X2 van 0 naar 100 km/u. Dit benzinemodel heeft een sportieve zeventraps Steptronic-automaat met dubbele koppeling en beschikt over voorwielaandrijving. De auto rijdt heel pittig en vinnig. De rijhoogte van onze testwagen was met 10mm verlaagd met de M Sport-wielophanging. Hierdoor ligt de auto heel strak op de weg en dat voel je zeker bij sportief rijden. Als je houdt van sportief rijden, dan zouden we toch de voorkeur geven aan de xDrive-variant. Dan heb je in alle omstandigheden steeds de meest optimale grip en dat rijdt wat ons betreft een stuk prettiger.
Knap interieur
Ook in het interieur ziet de X2 er heel cool uit. Het dashboard is mooi vormgegeven met een tof lijnenspel. In het instrumentenbord valt vooral het zwarte paneel op. Moderne black panel technologie is in elke X2 standaard en het is van toepassing op zowel het instrumentarium als het informatiedisplay. Het dashboard heeft tevens decoratief stiksel. De centrale console is afgewerkt met materialen als Sensatec met contrasterende stiksel. Binnenin zit je in dit X-model ook wat hoger. Hierdoor heb je een goed zicht op de rijweg. De achterruit is redelijk klein en het zicht is niet ideaal voor te parkeren. De optionele achteruitrijcamera is een prima hulp daarvoor.
Conclusie
We zagen de X2 voor het eerst op het autosalon in Brussel en die gaf toen al een toffe vibe af. Die indruk is na een testrit alleen maar bevestigd. Het is een gloednieuw model met een knappe uitstraling en looks. Zeker wanneer je kiest voor het Model M Sport en M Sport Pakket met een opvallende kleur zoals het Misano blauw. Ook in het interieur ging er de nodige aandacht naar het design en een kwalitatieve afwerking. Veeleisende klanten zullen met de X2 niet op hun honger blijven zitten.
Bijkomende beelden van interieur en exterieur:

Johan De Haes
Test driver