Review
Lexus LC 500h
Dat Lexus spannende en tot de verbeelding sprekende auto’s kan ontwikkelen, wisten we al met o.a. de LFA. Nu schrijft Lexus een nieuw hoofdstuk met de komst van de Lexus LC en wij waren maar al te gretig om kennis te maken met deze nieuwe luxecoupé. Deze sportwagen is beschikbaar als LC 500 met een brullende V8-motor en de LC 500h met het Multi Stage Hybrid-systeem. Wij maakten kennis met de hybride en trokken er een dagje op uit in de ardennen.
Knap design
De LF-LC conceptcar debuteerde in 2012 op het autosalon van Detroit. Deze prachtige conceptcar was echter nooit ontworpen om te eindigen als een seriemodel. De auto was eerder een stukje ‘California Dreaming’, geïnspireerd op de wegcultuur van de Amerikaanse westkust. De directie besloot echter om de fans van de LF-LC niet teleur te stellen en gaf de opdracht om deze conceptcar om te vormen tot een productiemodel. Het was een hele uitdaging om de oorspronkelijke originaliteit te behouden, maar daar is Lexus met glans in geslaagd. De auto met 2+2 zitplaatsen ziet er waanzinnig knap uit met de lange, lage motorkap en de aflopende daklijn van een coupé. Ook aan de achterkant zien we originele lijnen en achterlichten die geïnspireerd zijn op de naverbranders van straalmotoren. Hoe je ook kijkt naar de LC, vanuit elke hoek ziet de auto er zeer charismatisch uit.
LC 500h
In de LC 500h (basisprijs: 109.190 euro) vinden we een V6-benzinemotor met een inhoud van 3.456 cc. Deze levert een vermogen van 299 pk en een max. koppel van 348 Nm. Er is ook een elektromotor aanwezig die een vermogen levert van 132 pk en een max. koppel van 300 Nm. Het systeemvermogen van deze hybride bedraagt 359 pk. De aandrijving van deze wagen zit, zoals je dat verwacht bij een sportwagen, op de achterwielen en op vlak van transmissie maakt deze luxecoupé gebruik van een Multi Stage Hybrid-systeem. Dankzij de technologie van deze automatische transmissie, kan je de ‘M’-modus inschakelen om versnellingen manueel aan te houden met schakelhendels achter het stuurwiel. Deze sportwagen spurt van 0 naar 100 km/u in 5 seconden rond en heeft een topsnelheid van 250 km/u.
Rijden met de LC 500h is een ervaring apart. De auto accelereert vlot en vinnig ook mede dankzij de koppelrijke elektromotor. Je voelt wel dat de auto geen pluimgewicht is, maar dat kan zeker de pret niet drukken. De auto klinkt sportief, maar zeker niet brutaal of vulgair. Binnenin zit je heel strak in de zetels, maar zeker niet oncomfortabel. Je kan gerust een dag in de LC gaan cruisen zonder problemen.
LC 500
Naast de hybride is er ook nog de LC 500, eveneens voor een vanaf prijs van 109.190 euro. In deze sportwagen zit een V8 benzinemotor met een inhoud van 4.969 cc. Deze levert een vermogen van 477 pk en een max. koppel van 540 Nm. Deze beschikt eveneens over achterwielaandrijving en heeft een automatische Direct Shift-transmissie met tien verhoudingen.
Volledig uitgerust
Hoewel de LC toch een zekere instapprijs heeft, is de standaarduitrusting heel uitgebreid en zelfs royaal te noemen. Het Lexus Safety System + dat onder andere bestaat uit een Lane Keeping Assistant, een adaptieve cruise control en Pre-Crash Safety met voetgangersdetectie is standaard. Rijhulpsystemen zoals o.a. Blind Spot Monitor, parkeersensoren en een Parking Assist Monitor met geleidingslijnen op het scherm zijn ook allemaal standaard. In het oog springende opties zoals een Head-Up Display en een Mark Levinson-premium surroundsysteem met 13 luidsprekers behoren ook tot de standaarduitrusting.
Conclusie
De LC 500h is een knap ontworpen luxecoupé die met zijn knappe, stijlvolle en futuristische looks heel wat hoofden zal doen draaien. Het rijgedrag van de hybride is sportief, maar binnenin zit je toch ook vooral heel aangenaam te genieten van de comfortabele zetels en de royale uitrusting.
Bijkomende beelden exterieur en interieur:

Johan De Haes
Test driver