Johan De Haes
Test driver
Dit is de BMW i4 eDrive40 Gran Coupé. In deze rijbereik test wil ik de actieradius in reële rijomstandigheden ontdekken. Ik ga de actieradius op de autosnelweg testen om de minimale actieradius van deze auto te achterhalen. Ik ga ook een tweede rijbereiktest doen bij lagere gemiddelde snelheden in een stedelijke omgeving en op gewestwegen om het maximale rijbereik te kennen. Ook wou ik weten hoe lang het duurt om de batterij op te laden bij een snellader.
Accessoires kiezen
Laadkabel kiezen
Wallbox kiezen
Dit is de BMW i4 eDrive40 Gran Coupé met de 81,3 kWh batterij (bruikbare nettocapaciteit). De BMW i4 eDrive40 heeft een vermogen van 340 pk. Hij gaat van 0 naar 100 km/u in 5,6 sec. BMW spreekt over een WLTP-rijbereik van 468-600 km. Bekijk hier mijn POV-testrit. Hier kan je mijn rijbreik test lezen van de i4 M50 van het vorige model.
Ik ga eerst de actieradius testen bij hogere gemiddelde snelheden op de snelweg. Ik wil weten wat de minimale actieradius van deze auto zou kunnen zijn. Aan het begin van dit deel van de test staat de batterij op 99%. De range indicator geeft een rijbereik aan van 374 km, maar dat is gebaseerd op een rit van de vorige bestuurder, dus dat zegt weinig over het rijbereik dat ik ga halen. Ik baseer mijn geschatte actieradius op het gemiddelde verbruik en de netto capaciteit van de batterij. Ik heb de test in november gedaan en het was tussen de 8,5 en 11,5 graden. Dus best nog zachte temperaturen.
Voor deze test reed ik vanuit Brussel richting Marche-en-Famenne. Na een rit van ongeveer 100 km stond het verbruik op 19,8 kWh. De batterij was intussen gezakt naar 67%. Het geschatte rijbereik staat daarmee voorlopig op 411 km.
Na een korte rit ter plaatse in de Ardennen rij ik terug op de autosnelweg naar Brussel. De batterij zakte naar 36%. De geschatte actieradius op de autosnelweg op basis van een verbruik van 19,1 kWh is daarmee 426 km.
Battery% | Distance driven (km) | Consumption (kWh) | Temperature (°C) | Estimated range (Km) |
---|---|---|---|---|
99% | Since start | 10 | start test | |
94% | 14,7 | 20,9 | 10 | 389 |
90% | 32,9 | 19,5 | 10 | 417 |
85% | 49,1 | 20,2 | 9,5 | 402 |
80% | 73 | 19,9 | 9,5 | 409 |
74% | 95,2 | 19,5 | 8,5 | 417 |
67% | 123,7 | 19,8 | 9 | 411 |
59% | 152 | 20,2 | 9 | 402 |
50% | 183,2 | 20,3 | 9,5 | 400 |
45% | 207,6 | 20,1 | 11,5 | 404 |
40% | 231,1 | 19,5 | 10,5 | 417 |
36% | 253 | 19,1 | 9 | 426 |
Laten we nu een laadtest doen bij een snellader. De BMW i4 eDrive40 is uitgerust met een gecombineerd laadsysteem. Met dit systeem kan de BMW i4 eDrive40 zowel met AC als DC worden opgeladen. Voor deze test ga ik de auto opladen aan een DC Snellader. De BMW i4 eDrive40 kan snelladen met een snelheid tot 205 kW.
Aan het begin van de test is de batterij nog maar 25%. Het is 9 graden buiten. We haalden meteen vrijwel na het starten van het laden een laadsnelheid van 194 kW. Na 10 minuten laden, zaten we aan een laadsnelheid van 109 kW en steeg de batterij naar 51%. Na 20 minuten zaten we op 68% en na een half uur laden stond de batterij op 80%. Op 30 minuten snelladen van 25% naar 80 % wonnen we 262 km aan range.
Start test | After 10 min. | After 20 min. | After 30 min. | |
---|---|---|---|---|
Range indicator (km) | 114 | 240 | 323 | 376 |
Increase range (km) | 126 | 83 | 53 | |
Battery (%) | 25% | 51% | 68% | 80% |
Charging speed (kW) | 194 | 109 | 71 | 51 |
Temperature (°C) | 9 | 9 | 9 | 9 |
Ik heb geen AC laadtest gedaan, maar BMW zegt zelf dat de AC-laadtijd 8u30 bedraagt om van 0% tot 100% te laden aan een snelheid van 11 kW.
Ik ga nu het rijbereik testen bij lagere snelheden in de stad. Ik wil weten wat de maximale actieradius van deze auto zou kunnen zijn. Aan het begin van dit deel van de test staat de batterij op 77%. De temperatuur lag tussen de 6 en 7,5 graden. Ik heb een proefrit gemaakt van 76 km, eerst in Brussel. Daarna verliet ik de stad en reed ik over kleine gewestwegen. Het was in een stedelijk gebied, maar met veel mogelijkheden om continu door te rijden, meestal tussen de 50-70 km/u. Ik heb de rit ’s avonds gemaakt om geen last van het verkeer te hebben.
Laten we eens kijken naar mijn resultaten. Na een proefrit van in totaal 76 km heb ik de batterij leeggemaakt tot 63%. Het gemiddelde verbruik kwam uiteindelijk uit op 15,1 kWh en de geschatte maximale actieradius is 528 km.
Battery% | Distance driven (km) | Consumption (kWh) | Temperature (°C) | Estimated range (km) |
---|---|---|---|---|
77% | since start | 7,5 | start test | |
75% | 9,4 | 15,2 | 7,5 | 535 |
73% | 19,6 | 14,8 | 7 | 549 |
71% | 32,3 | 14,9 | 7 | 546 |
70% | 37,3 | 14,6 | 7 | 557 |
67% | 51,9 | 15,2 | 7,5 | 535 |
66% | 60,1 | 14,8 | 6 | 549 |
64% | 68,5 | 14,9 | 6 | 546 |
63% | 76,1 | 15,1 | 7 | 538 |
Als conclusie kan ik zeggen dat de actieradius van de BMW i4 eDrive40 Gran Coupé ergens tussen de 426 km en 528 km ligt, gebaseerd op vergelijkbare rijomstandigheden en gemeten bij temperaturen tussen 6 en 11,5 graden. Ik vermoed dat je bij veel hogere temperaturen waarschijnlijk meer bereik zult krijgen en in de winter bij veel lagere temperaturen een lager bereik.
Test driver
© 2024 Proefritten All Rights Reserved.