2025 XPENG P7 RWD LONG RANGE RIJBEREIK TEST EN SNELLAADTEST

In deze rijbereik test met de XPENG P7 RWD Long Range wil ik de actieradius in reële rijomstandigheden ontdekken. Ik ga de actieradius op de autosnelweg testen om de minimale actieradius van deze auto te achterhalen. Ik ga ook een tweede rijbereiktest doen bij lagere gemiddelde snelheden in de stad om het minimale rijbereik te kennen. Ook wou ik weten hoe lang het duurt om de batterij op te laden bij een snellader. Benieuwd naar hoe het voelt om met de XPENG P7 te rijden? Bekijk dan hier mijn testritvideo.

XPENG P7 RWD LONG RANGE

Dit is de XPENG P7 RWD Long Range met de 82,7 kWh batterij (bruikbare nettocapaciteit). De XPENG P7 RWD Long Range heeft een vermogen van 276 pk. Hij gaat van 0 naar 100 km/u in 6,7 sec. XPENG spreekt over een WLTP-rijbereik van 567 km. In het geval van de testwagen, gaf die bij een volle batterij (100%), een geschat rijbereik aan van 448 km. Maar dat is gebaseerd op een rit van de vorige bestuurder, dus dat zegt weinig over het rijbereik dat ik effectief ga halen.

100% 448 km

Veelgestelde vragen:

Ik ga eerst de actieradius testen bij hogere gemiddelde snelheden op de snelweg. Ik wil weten wat de minimale actieradius van deze auto zou kunnen zijn. Aan het begin van dit deel van de test staat de batterij op 94%. Ik baseer mijn geschatte actieradius op het gemiddelde verbruik en de netto capaciteit van de batterij. Ik heb de test in januari gedaan en het was tussen de 5 en 7 graden. Dus best koude temperaturen.

begin test 94%

Het allereerste stukje test was ongeveer 20 km redelijk vlot rijden op de E40 tussen Gent en de Brusselse ring. Tijdens deze rit kwam het verbruik uit op 19,8 kWh wat neerkomt op een geschat rijbereik van 418 km.

Vervolgens was er een traject op de Brusselse ring richting de aansluiting met de E411 naar Namen. Op het volgende meetpunt op 55 km, was het verbruik gezakt naar 17,9 kWh wat neerkomt op een geschat rijbereik van 462 km. Tijdens dit stuk van de test, zaten we ook vaak in traag rijdend verkeer.

Vervolgens start het traject richting Marche-en-Famenne. Het verbruik aan redelijk constante snelheden van 120 km/u kwam neer op 18,4 kWh. De batterij was intussen gezakt naar 66%. De geschatte actieradius op de autosnelweg op basis van een verbruik van 18,4 kWh is daarmee 449 km.

Battery%Distance driven (km)Consumption (kWh)Temperature (°C)Estimated range (Km)
94%since start6start test
90%20,119,86418
84%55,417,97462
81%71,917,96462
76%100,217,86465
70%12318,36452
66%140,618,45449

Laten we nu een laadtest doen bij een snellader. De XPENG P7 RWD Long Range is uitgerust met een gecombineerd laadsysteem. Met dit systeem kan de XPENG P7 RWD Long Range zowel met AC als DC worden opgeladen. Voor deze test ga ik de auto opladen aan een DC Snellader. De XPENG P7 RWD Long Range kan snelladen met een snelheid tot 175 kW.

2025 XPENG P7 RWD LONG RANGE RIJBEREIK TEST EN SNELLAADTEST

Tijdens de rit naar de snellader heb ik de bestemming van de snellader in de gps gezet. Er verscheen dan op het dashboard een symbool dat de batterij werd voorverwarmd.

Aan het begin van de test is de batterij nog maar 16%. Het is 0 graden buiten. We haalden meteen vrijwel na het starten van het laden een laadsnelheid van 101 kW.

Na 10 minuten laden, zaten we aan een laadsnelheid van 120,3 kW en steeg de batterij naar 37%.

Na 20 minuten zaten we op 60% en na een half uur laden stond de batterij op 79%. Op 30 minuten laden wonnen we 279 km aan range. Het was zeer druk aan de snelladers. Mogelijks had dit ook een invloed op het niet halen van een piek laadsnelheid van 175 kW.

Ik heb geen AC laadtest gedaan, maar XPENG zegt zelf dat de AC-laadtijd 10u bedraagt om van 0% tot 100% te laden aan een snelheid van 11 kW.

Start testAfter 10 min. After 20 min.After 30 min.
Range indicator (km)73167269352
Increase range (km)9410283
Battery (%)16%37%60%79%
Charging speed (kW)120,3112,783,9
Temperature (°C)01

Ik ga nu het bereik testen bij lagere snelheden in de stad en op gewestwegen. Ik wil weten wat de maximale actieradius van deze auto zou kunnen zijn. Aan het begin van dit deel van de test staat de batterij op 76%. De temperatuur lag tussen de -1 en 4 graden. Ik heb een proefrit gemaakt van 80 km, eerst in Brussel. Daarna verliet ik de stad en reed ik over kleine gewestwegen.

Het was in een stedelijk gebied, maar met veel mogelijkheden om continu door te rijden, meestal tussen de 50-70 km/u. Ik heb de rit ’s avonds gemaakt om geen last van het verkeer te hebben.

Laten we eens kijken naar mijn resultaten. Na een proefrit van in totaal 80 km heb ik de batterij leeggemaakt tot 61%. Het gemiddelde verbruik kwam uiteindelijk uit op 16 kWh en de geschatte actieradius is 517 km.

Battery%Distance driven (km)Consumption (kWh)Temperature (°C)Estimated range (Km)
76%since start4start test
74%8,318,10457
73%16,115,41537
72%2016,12514
71%25,415,91520
70%30,315,6-1530
69%35,115,90520
68%40162517
66%5015,80523
65%55,115,90520
64%6016,11514
63%65,116,12514
62%70160517
61%75,116-1517
61%8016-1517

Als conclusie kan ik zeggen dat de actieradius van de XPENG P7 RWD Long Range ergens tussen de 449 km en 517 km ligt, gebaseerd op vergelijkbare rijomstandigheden en gemeten bij koude temperaturen tussen -1 en 7 graden. Ik vermoed dat je bij veel hogere temperaturen meer bereik zult krijgen en in de winter bij nog lagere temperaturen een lager bereik.

Foto van Johan De Haes

Johan De Haes

Test driver

Reacties
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties