Video afspelen

MERCEDES EQE 350+ rijbereik test. In deze video wil ik de actieradius in reële rijomstandigheden ontdekken. Ik ga de actieradius op de autosnelweg testen om de minimale actieradius van deze auto te achterhalen. Ik ga ook een tweede rijbereiktest doen bij lagere gemiddelde snelheden om het maximale rijbereik te kennen. Ook wou ik weten hoe lang het duurt om de batterij op te laden bij een snellader.

Accessoires kiezen

Laadkabel kiezen​

Wallbox kiezen

MERCEDES EQE 350+

Dit is de MERCEDES EQE 350+ met de 90,6 kWh batterij. Hij heeft een WLTP-bereik tot 659 km. Dit stelt dus vrij hoge verwachtingen voor deze actieradiustest. De EQE heeft een vermogen van 292 pk en een max. Koppel van 565 Nm. Hij gaat van 0 naar 100 km/u in 6,4 sec. Hier kan je de POV testrit bekijken met de Mercedes EQE 350+.

Veelgestelde vragen:

Ik ga de actieradius eerst testen bij hogere gemiddelde snelheden op de autosnelweg. Ik wou weten wat de minimale actieradius van deze auto zou kunnen zijn.

Aan het begin van dit deel van de test is de batterij 100%. Ik baseer mijn geschatte actieradius op het gemiddelde verbruik en de netto capaciteit van de accu.

Ik heb de test in augustus gedaan en het was tussen de 28 en 31,5 graden.

Voor het eerste deel van de test reed ik vanuit Brussel richting de ardennen voor een rit van in totaal 125 km. De batterij zakte naar 71% en de geschatte actieradius op basis van een verbruik van 20,7 kWh is 438 km.

Ik verliet de snelweg voor wat sportief rijden op brede open wegen. Daarna heb ik wat sportief gereden op krappere landwegen.

Daarna stond de batterij op 56% en nam de geschatte actieradius iets toe tot 458 km.

Nu is het tijd om helemaal terug te rijden naar Brussel over de autosnelweg.

Laten we eens kijken naar mijn resultaten.

Ik heb de batterij leeggemaakt tot 38% en het verbruik daalde tijdens deze rit. De actieradius op de autosnelweg kwam uiteindelijk uit op 487 km op basis van een gemiddeld verbruik van 18,6 kWh.

Batterij%Afstand (km)Verbruik (kWh)temperatuur (°C)Theoretische actieradius (km)
100%sinds start31start test
90%4718,331,5495
80%9019,932455
71%12520,729438
65%15020,729,5438
56%19919,830,5458
50%23019,631,5462
40%28518,933479
38%30218,628487

Laten we nu de actieradius testen bij lagere gemiddelde snelheden. Ik wil weten wat de maximale actieradius van deze auto zou kunnen zijn.

Aan het begin van dit deel van de test zit de batterij op 33%. De temperatuur lag tussen de 28 en 32,5 graden.

Het eerste deel was ongeveer 15 km rijden in Brussel met veel stop and go rijden. De geschatte actieradius op basis van een verbruik van 13,5 kWh is 671 km.

Daarna verliet ik de stad en reed ik over kleine stadswegen. Het was in een stedelijk gebied, soms wat meer op het platteland, maar met veel mogelijkheden om continu door te rijden, meestal tussen de 50-70 km/u.

Laten we eens kijken naar mijn resultaten. Na een proefrit van in totaal 83 km heb ik de accu leeggereden tot 20%. Het gemiddelde verbruik kwam uiteindelijk uit op 14,9 kWh en de geschatte actieradius is 608 km.

Batterij%Afstand (km)Verbruik (kWh)temperatuur (°C)Theoretische actieradius (km)
33%28start test
31%1513,532671
30%2015,432,5588
28%2915,731577
26%501432,5647
23%6314,828,5612
20%8314,930608

De MERCEDES EQE is uitgerust met CCS (gecombineerd laadsysteem). Met dit systeem kan de EQE zowel met AC als DC worden opgeladen.

Voor deze test ga ik de auto opladen aan een DC Snellader.

De MERCEDES EQE kan snelladen met een snelheid tot 170 kW. Mercedes zegt dat het 32 minuten duurt om op te laden van 10% naar 80% met een snelheid van 170 kW.

Ik deed de test direct na mijn city range test.

Aan het begin van de test zit de batterij op slechts 11% en geeft de range-indicator een actieradius van 68 km aan. Het is 29 graden buiten.

De auto gaf aan dat het ongeveer 58 minuten zou duren om de batterij volledig op te laden. Ik doe een oplaadtest van 30 minuten.

In het begin laadde de auto met een snelheid van rond de 163 kw.

Na 10 minuten was ik aan het laden met een snelheid van 167 kW. De batterij nam toe tot 38% en we wonnen zo’n 166 km op de actieradius-indicator.

Na 20 minuten merkte ik dat we aan het laden waren met een snelheid van 127 kw. Ik heb weer 152 km actieradius gewonnen en de batterij zit nu op 63%.

Na 30 minuten zit de batterij op 79%. De laadsnelheid zakte naar 75 kw. De actieradius-indicator staat op 488 km, dus in totaal 420 km gewonnen.

Start testNa 10 min. Na 20 min.Na 30 min.
Range indicator (km)68234386488
Toename range (km)166152102
Batterij (%)11386379
Laadsnelheid (kW)16712775,2
Temperatuur (°C)2929

Ik heb geen AC-laadtest gedaan met deze auto, maar laten we eens kijken naar wat theoretische informatie. De laadsnelheid van de boordlader is 11 kw. De AC-laadtijd van 10 naar 100% is 8u25 bij 11 kW.

Als conclusie kan ik stellen dat de actieradius van de MERCEDES EQE 350+ ergens tussen de 487 km en 608 km ligt, gebaseerd op vergelijkbare rijomstandigheden en gemeten bij hoge temperaturen tussen de 28 en 32,5 graden. Ik vermoed dat je bij veel koudere temperaturen waarschijnlijk minder actieradius zult krijgen. Ik denk niet dat je met hogere temperaturen zoveel meer actieradius krijgt. Misschien was de airco de reden waarom ik de WLTP-actieradius van 659 km niet helemaal haalde. Deze rijbereik cijfers zijn echter al behoorlijk indrukwekkend, dus geen reden tot klagen.

Snelladen met een snelheid van 170 kw is niet het beste in zijn klasse, maar meer dan 400 km actieradius winnen na een laadsessie van 30 minuten is meer dan goed genoeg voor mij.

Ik wil hieraan toevoegen dat dit over het algemeen een geweldige allround luxe auto is. Hij heeft stijlvolle materialen en mooie afwerkingen in het interieur. Het voelt als een echte luxe mercedes. Hij heeft een indrukwekkend rijbereik en kan  snel opladen. Mercedes heeft altijd de beste sfeerverlichting en nachtelijke rijervaring. Het is een ruime auto voor passagiers op de achterbank. En ook al is het een sedan, je kunt toch spullen vervoeren door de achterbank neer te klappen.

Met een 0 tot 100 km/u tijd van 6,4 sec accelereert hij snel. In de bochten voelt hij echter niet zo snel aan, omdat het met zijn gewicht van 2.355 kg vrij zwaar aanvoelt om mee te rijden. Bekijk hier mijn testrit video met de Mercedes EQE 43 AMG.

Foto van Johan De Haes

Johan De Haes

Test driver

Reacties
Abonneer
Laat het weten als er
guest
1 Comment
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Franciskine
Franciskine
1 jaar geleden

In juli 22 deze wagen gekocht met alle mogelijke opties……een droom om mee te cruisen…… Bij vriestemperaturen daalt de actieradius wel veel, maximum bij 100% geladen zal rond de 400 km zijn.

Laatst bewerkt op 1 jaar geleden door Franciskine