Johan De Haes
Test driver
Dit is de Audi Q4 40 e-tron. In deze test ga ik op zoek naar het rijbereik in dagdagelijkse rijomstandigheden. Ik ga de range eerst uit testen op de autosnelweg om zo het minimum bereik te weten. Dan ga ik nog een tweede test doen in de stad aan lagere gemiddelde snelheden om zo het maximale rijbereik te kennen. Ik wou ook graag weten hoe lang het duurt om de batterij op te laden aan een publieke laadpaal.
De Audi Q4 40 e-tron heeft een WLTP rijbereik van 520 km. Hij is met achterwielaandrijving en heeft een vermogen van 204 PK. De netto batterijcapaciteit is 77 kWh. Bekijk hier mijn volledige testrit video met de Audi Q4 40 e-tron. In mijn nachtelijke testrit video kan je een demo zien van de verlichting.
Ik ga eerst het rijbereik testen op de autosnelweg. Er is ook een klein stukje sportiever rijden op landwegen in dit traject. Het doel van dit onderdeel van de test is om het minimum bereik te weten door de Q4 te testen bij hogere gemiddelde snelheden.
Bij het begin van de test is de batterij volledig opgeladen tot 100%. De range indicator staat op 341 km. Het eerste stukje van de rit is 116,9 km rijden tegen 120 km/u op de autosnelweg. De batterij is nu gezakt naar 70% en het gemiddelde stroomverbruik is 20 kWh. Ik ga de inschatting van het rijbereik baseren op het verbruik en de netto batterijcapaciteit. Het totale rijbereik o.b.v. dit verbruik is 385 km. We zitten al meteen boven de range die geschat werd door de range indicator.
Ik ga nu de autosnelweg verlaten om wat sportiever te gaan rijden op landwegen. Dit stukje was 45 km en het gemiddelde verbruik van 20,3 kWh is slechts een beetje hoger dan dat op de autosnwelweg. De batterij is nu gezakt naar 57%. Het totale gemiddelde stroomverbruik is 20,1 kWh en het geschatte rijbereik is gezakt naar 383 km.
Nu gaan we helemaal terugrijden via de autosnelweg. Ik heb op de terugrit 168 km over de autosnelweg gereden en het gemiddelde verbruik voor dit stuk was 18,7 kWh. De batterij is nu helemaal gezakt naar 15%. De totale lengte van de rit is 330 km. Het gemiddelde verbruik is 19,3 kWh. Het definitieve rijbereik is 399 km en dat beschouw ik als het minimale rijbereik van deze auto.
Batterij% | Afstand (km) | Verbruik (kWh) | temperatuur (°C) | Theoretische actieradius (km) |
---|---|---|---|---|
99,5% | 3 | 17,4 | 19,5 | 443 |
94% | 28 | 17,4 | 18,5 | 443 |
88% | 50 | 18,4 | 17 | 418 |
81% | 78 | 19,6 | 16,5 | 393 |
75% | 100 | 19,7 | 16 | 391 |
70% | 117 | 20 | 15,5 | 385 |
57% | 162 | 20,1 | 15 | 383 |
54% | 175 | 20,1 | 16,5 | 383 |
46% | 200 | 20,3 | 16,5 | 379 |
40% | 225 | 20,2 | 18 | 381 |
33% | 250 | 20 | 20 | 385 |
26% | 275 | 19,9 | 20 | 387 |
20% | 300 | 19,9 | 20 | 387 |
14% | 332 | 19,3 | 18 | 399 |
De publieke laadpaal, met AC of wisselstroom, heeft een vermogen van 22kw, maar de boordlader van de Q4 heeft een vermogen van 11 kw, dus dit is wat we zullen krijgen. In het begin gaf de auto aan dat het 5h55 min zou duren om op te laden. Uiteindelijk duurde het 6h25 min om volledig op te laden van 15% naar 100%.
Voor de volledigheid wil ik ook vermelden dat je ook kan snelladen tot 125 kW met DC of gelijkstroom, maar dit heb ik zelf niet getest.
Laat ons nu het rijbereik testen aan lagere gemiddelde snelheden in de stad. Ik wil zo het maximale rijbereik te weten komen van de Q4. Laat ons kijken naar mijn resultaten.
Ik heb de batterij leeggereden tot 71% om zo het gemiddelde verbruik te weten te komen. Op die manier kan ik een inschatting maken van het totale rijbereik. Ik ben gestopt bij 71%, omdat het gemiddelde verbruik niet zo veel verschilde bij de laatste meetpunten. Bovendien duurde het meer dan 4u en een half om de batterij leeg te rijden naar 71%
O.b.v. een gemiddeld verbruik van 15,8 kwh, bedraagt de range 487 km in de stad.
Als conclusie kan ik zeggen dat het rijbereik van de Q4 40 e-tron ergens tussen de 399 km en 487 km ligt, gebaseerd op vergelijkbare rijomstandigheden. Ik wil er wel op wijzen dat de weersomstandigheden tijdens de test niet optimaal waren. Het was de hele tijd aan het regenen en de temperatuur zakte soms tot 16 graden. In betere weersomstandigheden lijkt het mij wel haalbaar om in de stad ook aan een rijbereik te geraken van 520 km WLTP. Ik heb nl ook de Skoda ENYAQ getest in betere weersomstandigheden en ik kreeg toen verbruikscijfers van rond de 14,3 kwh in de stad.
Bekijk hier ook mijn andere rijbereik testen met vergelijkbare modellen zoals met de VW ID.4 en de Skoda ENYAQ iV 80. Ook met de Audi Q4 Sportback 40 e-tron heb ik een vergelijkbare rijbereik test gedaan.
Test driver
© 2024 Proefritten All Rights Reserved.