Video afspelen

Cupra Born 58 kWh rijbereik test

In deze Cupra Born 58 kWh rijbereik test doe ik een actieradius test met de Cupra Born met de 58 kWh batterij. Ik ga het rijbereik op de autosnelweg testen om zo de minimale actieradius van de Cupra Born 58 kWh te achterhalen. Ik ga tevens een rijbereik test doen bij lagere gemiddelde snelheden in de stad en op landwegen om de maximale elektrische actieradius van de Cupra Born 58 kWh te achterhalen. Ik zal ook een laadtest doen bij een publieke DC-snellader om erachter te komen hoeveel rijbereik erbij komt na 30 minuten snelladen.

CUPRA BORN 58 kWh

Dit is de Cupra Born met de 58 kWh batterij. Hij heeft een WLTP-bereik van 424 km. Deze auto heeft een vermogen van 204 pk en een max. Koppel van 310 Nm. Hij gaat van 0 naar 100 km/u in 7,3 sec en heeft achterwielaandrijving. In het kader van deze test is het ook handig om te weten dat deze auto 19 inch velgen heeft. De CUPRA Born is ontworpen en ontwikkeld in Barcelona, ​​op het hoofdkantoor van CUPRA, en wordt geproduceerd in de fabriek in Zwickau, Duitsland. Hier kan je de volledige POV testrit met de Cupra Born bekijken. Wil je meer vermogen en meer bereik? Bekijk dan hier onze testrit met de Cupra Born 77 kWh.

Veelgestelde vragen:

 Ik ga eerst de actieradius testen bij lagere gemiddelde snelheden in de stad. Ik wou weten wat de maximale actieradius van deze auto zou kunnen zijn. Laten we eens kijken naar mijn resultaten. Aan het begin van dit deel van de test staat de batterij op 100%. Ik deed de test in februari en het was tussen de 7 en 8 graden. Het regende ook die dag.

Het eerste stuk was ongeveer 36 km rijden in en rond Brussel. Ik had een gemiddeld verbruik van 17,6 kwh wat resulteert in een geschatte actieradius van 330 km. De rest van de rit reed ik in Vlaanderen. Nog steeds in een stedelijk gebied, maar met veel meer mogelijkheden om gewoon vlot door te rijden.

Ik heb de batterij verder leeggemaakt tot 68% over een rit van in totaal 106 km. In de loop van de rit daalde het verbruik tot 16,3 kWh. Het bereik in de stad is dus 356 km.

Batterij%Afstand (km)Verbruik (kWh)temperatuur (°C)Theoretische actieradius (km)
100%7start test
90%3018,6312
89%3617,6330
84%5216,68349
80%6716,2358
74%8616,2358
70%10016,3356
68%10616,37,5356

Het doel van dit deel van de test is om de minimale actieradius van deze auto te achterhalen door deze te testen bij hogere gemiddelde snelheden. Deze test heb ik direct na de stadstest gedaan. Dus aan het begin van deze test staat de batterij op 68%. De temperatuur tijdens dit deel van de test is 7-8 graden en het regende meer. Ik reed van Brussel naar een regio in de buurt van Namen voor een rit van in totaal 104 km. Laten we eens kijken naar mijn resultaten. In tegenstelling tot mijn andere range testen, ben ik deze keer niet van de snelweg afgegaan. Het verbruik was dus vrij stabiel over de hele rit.

Ik heb de accu leeggereden tot 24% en de actieradius op de snelweg is 272 km op basis van een gemiddeld verbruik van 21,3 kWh.

Batterij%Afstand (km)Verbruik (kWh)temperatuur (°C)Theoretische actieradius (km)
68%sinds startstart test
57%2819,78294
50%4421,26274
40%6621,46271
35%7921,7267
30%9021,7267
24%10421,37272

Misschien ben je ook benieuwd naar de range in een meer gemengd scenario? Als ik kijk naar het totale plaatje van de rit, waarbij ik eerst een stadsrit van 106 km deed en daarna een rit op de autosnelweg deed van 104 km waarbij ik de batterij van 100% naar 24% heb leeggereden in een bijna 50/50 stad en ssnelwegscenario , dan had ik gemiddeld een verbruik van 18,8 kwh waardoor ik een totale actieradius van 309 km had.

De Cupra Born is uitgerust met CCS (gecombineerd laadsysteem). Met dit systeem kan de Born zowel met AC als DC worden opgeladen. Voor deze test laad ik de auto op aan een DC Snellader. De Cupra Born 58 kWh kan snelladen met een snelheid tot 100 kW. Cupra zegt dat het 35 minuten duurt om op te laden met een snelheid van 100 kW. Er staat wel niet bij of het van 0 tot 100% is of iets anders, zoals van 20 tot 80%.

Aan het begin van de test staat de batterij nog maar op 8% en de actieradius indicator geeft een actieradius van 29 km aan. Buiten is het 6,5 graden.

De auto gaf aan dat het ongeveer 1u05 min zou duren om de batterij volledig op te laden. Ik zal een oplaadtest van 30 minuten doen.

In het begin laadde de auto met een snelheid van ongeveer 62 kw. Na 6 minuten was het 76 kw.

Na 10 minuten laadden we met een laadsnelheid van ongeveer 84 kW.

De batterij nam toe tot 26% en we wonnen ongeveer 63 km op de actieradius-indicator.

Na 20 minuten merkte ik dat we aan het laden waren met een snelheid van 69 kw. Ik heb nog eens 64 km actieradius gewonnen en de batterij staat nu op 50%.

Na 30 minuten staat de batterij op 68%. De laadsnelheid zakte naar 50 kw. De actieradius staat op 205 km, we hebben dus 176 km gewonnen.

Start testNa 10 min. Na 20 min.Na 30 min.
Range indicator (km)2992156205
Toename range (km)636449
Batterij (%)8265068
Laadsnelheid (kW)84,169,150,2
Temperatuur (°C)6,5

Een ding dat ik wil toevoegen is dat ik tijdens het rijden naar de snellader wel een oplaadbestemming in de gps heb gezet. Ik weet niet of het helpt om de batterij voor te bereiden op het opladen, maar ik heb het toch gedaan. Het was wel maar een rit van slechts 15 minuten voordat ik ging opladen, dus misschien was de batterij toch nog te koud.  Het zou een mogelijke verklaring kunnen zijn voor het niet bereiken van de maximale laadsnelheid van 100 kw

Ik heb geen AC-laadtest gedaan met deze auto, maar laten we eens kijken naar wat theoretische informatie. De laadsnelheid van de boordlader is 11 kw. De AC-oplaadtijd is 6 uur en 15 minuten.

Tot slot kan ik zeggen dat het bereik van de Cupra Born 58 kWh ligt tussen de 272 km en 356 km, gebaseerd op vergelijkbare rijomstandigheden en gemeten bij wat koudere temperaturen tussen 6 en 8 graden en ook met redelijk veel regen tjjdens mijn test op de snelweg. Ik vermoed dat je bij veel koudere temperaturen waarschijnlijk minder bereik krijgt, maar bij warmere temperaturen meer bereik. Ik zou zeggen rond het WLTP-bereik van 424 km. Intussen deden wij ook een rijbereik test met Cupra Born 77 kWh.

Foto van Johan De Haes

Johan De Haes

Test driver

Reacties
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties