Johan De Haes
Test driver
Dit is de nieuwe BMW X3 30e xDrive Plug-in hybride. In deze rijbereik test wil ik het rijbereik in echte rijomstandigheden ontdekken. Ik ga de actieradius testen op gewestwegen om de maximale range te achterhalen. Ik ga ook een tweede actieradius test doen op de autosnelweg aan hogere gemiddelde snelheden, om zo de minimale actieradius te krijgen. Ik wou ook weten hoe lang het duurt om de batterij op te laden.
Dit is het nieuwe model van de X3. BMW stelde dit nieuwe model voor in de tweede helft van 2024. Deze X3 heeft een 2 liter viercilinder benzinemotor, gecombineerd met een synchrone elektromotor. Deze elektromotor is geïntegreerd in de Steptronic-transmissie met acht versnellingen. Het vermogen van de benzinemotor en de elektromotor kan via BMW xDrive naar alle vier wielen overgebracht worden.

Hij accelereert in 6,2 seconden van 0 naar 100 km/u. Het is vlot genoeg, maar niet extreem snel. Zeker als je het vergelijkt met een doorsnee elektrische auto. Het systeemvermogen bedraagt 299 pk. De topsnelheid bedraagt 215 km, en voor de statistieken geven we ook nog mee dat het koppel een aardige 450 Nm bedraagt. De basisprijs bedraagt zo’n 70.050 euro. Deze X3 heeft een grotere batterij gekregen in vergelijking met de vorige generatie. Het gaat om een Lithium-ion batterij en die zit onder de achterste zetels. De batterij heeft een netto capaciteit van 19,7 kWh. Het WLTP-rijbereik ligt tussen de 81 en 90 km.
De bagageruimte heeft een inhoud van 460 tot 1600 liter. De gewone benzineversie heeft een capaciteit van 570 tot 1700 liter, dus je verliest wel zo’n 100 liter. Ik denk dat het vooral in de koffer is, die loopt wat op naar de achterzetels toe. Ik heb niet de indruk, dat ik veel aan hoofdruimte heb moeten inboeten. In ieder geval is er genoeg hoofdruimte achteraan, desondanks dat je op de batterij zit.

Ik ga eerst het rijbereik testen op gewestwegen. Ik wou zo de maximale actieradius van deze auto achterhalen, door deze te testen bij lagere gemiddelde snelheden. Ik doe de test ’s avonds om alvast niet gehinderd te worden door al te veel verkeer. Bij aanvang van de test is de batterij volledig opgeladen tot 100%. Er staat 79 km op de range indicator. Ik deed de test in december en het was zo’n 10 graden bij het begin van de test.

Voor dat ik bij de gewestwegen geraak, moet ik eerst Brussel uit geraken. Qua verbruik is dat eerlijk gezegd geen cadeau om hiermee deze test te starten. Integendeel, bij stadsverkeer zit ik aan een verbruik van 24,2 kWh per 100 km. Na 15 km toch redelijk druk stadsverkeer, heb ik al bijna een kwart van de batterij leeg gereden. Er staat nog maar 65 km range op de teller, wanneer ik eindelijk aan de gewestwegen kom, waar je vlot kan doorrijden.

Bij een eerste tussentijdse meting bij een halve batterij, is het verbruik al gezakt naar 21,1 kWh per 100 km. Ik heb al 45 km gereden en er staat nu 44 km op de range indicator. Dat is alvast veelbelovend. De temperatuur is intussen gezakt naar 7 graden.

Bij een batterij op 25% staat er nog 22 km range op de indicator. Ik heb nu bijna 75 km gereden en zit aan 20 kWh per 100 km verbruik. Voor de eindspurt verlaat ik de gewestwegen en begeef ik mij terug richting stad. Laat ons gewoon kijken naar het eindresultaat. Het maximale rijbereik van de BMW X3 PHEV is een dikke 96,6 km range toen de verbrandingsmotor terug aansloeg. Dat is best indrukwekkend en meer dan het WLTP bereik, desondanks de lagere temperaturen. Ik schat dat er nog een klein beetje range meer ingezeten had, zonder het stadsverkeer.

Ok nu weten we het maximale rijbereik. Maar wat is het minimale rijbereik nu? Hiervoor ga ik de batterij leeg rijden op de autosnelweg aan hogere gemiddelde snelheden.De batterij is opnieuw opgeladen. Nu staat er 92 km range op de indicator. Ik start de test omwille van praktische redenen om 8u30 in Brussel. Ik rij de autosnelweg op en in het begin heb ik wat trager moeten rijden, om nadien vlot door te kunnen rijden aan 120 km/u. De temperatuur zit zo rond de 7,5 graden. Halfweg zit ik aan een verbruik van 22,4 kWh per 100 km, heb ik 34 km gereden en staat er nog 45 km op de range indicator. Laat ons meteen kijken naar het eindresultaat. Ik rij de batterij volledig leeg en bij een dikke 72,8 km is de batterij volledig leeg en schiet de verbrandingsmotor terug aan. Ik merk op dat het gemiddeld verbruik op 23,1 kWh per 100 km staat.


Laten we nu eens kijken naar hoe lang het duurt om de batterij op te laden. Qua laadtechnologie is de X3 voorzien van een boordlader die aan 11 kW kan AC-laden. De batterij kan zo opgeladen worden van 0% tot 100% in 2u15 volgens BMW. Ik start mijn praktijktest bij 5% en op het dashboard kan ik aflezen dat het 2u11 min gaat duren om van 5% naar 100% te gaan. In 2u15 van 0% naar 100% zal wel kloppen dan.

Snelladen kan je niet met de X3. Dat is toch een klein minpuntje, want bij Mercedes bijvoorbeeld kan je bij sommige plug-in hybrides ook snelladen. Als je thuis kunt laden, maakt het niet zo veel uit, maar als je publiek moet laden, zou ik het toch handiger vinden om ook te kunnen snelladen. Wat vinden jullie hiervan? Willen jullie ook graag kunnen snelladen met een plug-in hybride? Laat het mij weten in de comments.

Bij de vorige generatie kon je ook de batterij volledig opladen tijdens het rijden. Na wat speurwerk kwam ik erachter dat je dit ook in zeer beperkte mate kunt doen bij de nieuwste generatie. Er is een functie laadtoestand behouden. Ik deed een test op de autosnelweg. Na 22 min rijden tegen 120 km/u en een afstand van 35 km afgelegd te hebben, is er 7 km rijbereik bij. Ik heb de indruk dat je ook wel niet meer dan die 7 km er bij kan krijgen. Het verbruik tijdens die rit kwam uit op 9,2 l per 100 km.
Over het brandstofverbruik gesproken, ik heb een proefrit gemaakt, gestart met een volledig lege batterij. Na 172 km, kwam ik uit op een verbruik van 8,3 l/100 km, waarvan ook 34 km elektrisch. Vraag je je af hoeveel rijbereik je hebt, enkel op brandstof. Wel de inhoud van de tank is 50 liter en bij een verbruik bijvoorbeeld van 8,3l per 100 km, kan je zo ongeveer 600 km rijden.

Een laatste ding dat je je misschien afvraagt, is hoe zit het met de prestaties op een lege batterij. Ik heb een acceleratietest gedaan met een accu die voldoende was opgeladen en daarna nog een acceleratietest met een lege accu. Ik heb daar niet dadelijk een groot verschil bij gemerkt. Met enkel de elektromotor heb je 184 pk. Je hebt daarbij een topsnelheid van 140 km/u. Puur op de benzinemotor heb je 190 pk. Ik had wel de indruk dat ik bij een lege batterij toch meer vermogen had dan 190 pk had. Dus misschien wordt daar toch iets van die capaciteit, beschikbaar gehouden voor de boost.
Als conclusie kan ik zeggen dat de actieradius van de BMW X3 xDrive30e Plug-In Hybride tussen de 96 km op gewestwegen en 72 km op de autosnelweg ligt. Dit bij lagere temperaturen van rond de 7 tot 10 graden. Bij heel druk stadsverkeer denk ik dat je ook dichter tegen die 72 km rijbereik gaat zitten. Al bij al zeer mooie resultaten. In de zomer ga je daar mogelijks nog iets betere cijfers uit kunnen halen.
Test driver
© 2025 Proefritten All Rights Reserved.
Add your first comment to this post