BYD ATTO 3 RIJBEREIK TEST EN SNELLAADTEST

Video afspelen

BYD ATTO 3 rijbereik test. In deze rijbereik test wil ik de actieradius in reële rijomstandigheden ontdekken. Ik ga de actieradius op de autosnelweg testen om de minimale actieradius van deze auto te achterhalen. Ik ga ook een tweede rijbereiktest doen bij lagere gemiddelde snelheden om het maximale rijbereik te kennen. Ook wou ik weten hoe lang het duurt om de accu op te laden bij een snellader.

Accessoires kiezen

Laadkabel kiezen​

Wallbox kiezen

BYD ATTO 3

Dit is de ATTO 3 met de 60,48 kWh batterij. Hij heeft een WLTP-rijbereik tot 420 km. De ATTO 3 heeft een vermogen van 150 kW – 204 pk. Hij gaat van 0 naar 100 km/u in 7,3 sec. De ATTO 3 heeft een max. koppel van 310 Nm en is voorzien van voorwielaandrijving. Neem ook zeker een kijkje naar mijn POV testrit video met de BYD ATTO 3.

Veelgestelde vragen:

Ik ga eerst de actieradius testen bij hogere gemiddelde snelheden op de snelweg. Ik wil weten wat de minimale actieradius van deze auto zou kunnen zijn. Aan het begin van dit deel van de test staat de batterij op 75%. Ik baseer mijn geschatte actieradius op het gemiddelde verbruik en de netto capaciteit van de batterij. Ik heb de test in december gedaan en het was tussen de 0 en -2 graden.

BYD ATTO 3 rijbereik test autosnelweg

Voor het eerste deel van de test reed ik vanuit Brussel richting Namen voor een rit van in totaal 60 km. De batterij zakte naar 50% en de geschatte actieradius op basis van een verbruik van 22,4 kWh was 270 km. Ik verliet de snelweg om wat sportief te rijden over landweggetjes. Daarna was de batterij gezakt tot 41% en nam de geschatte actieradius iets toe tot 304 km.

Nu is het tijd om helemaal terug te rijden naar Brussel over de autosnelweg. Laten we eens kijken naar mijn resultaten. Ik heb de accu leeggereden tot 16% en het verbruik is tijdens deze rit weer iets gestegen. De actieradius op de snelweg kwam uiteindelijk uit op 279 km op basis van een gemiddeld verbruik van 21,7kWh.

Laten we nu een laadtest doen bij een snellader. De BYD ATTO 3 is uitgerust met een gecombineerd laadsysteem. Met dit systeem kan de ATTO 3 zowel met AC als DC worden opgeladen. Voor deze test ga ik de auto opladen aan een DC Snellader. De ATTO 3 kan snelladen met een snelheid tot 88 kW. BYD zegt dat het 29 minuten duurt om op te laden van 30% naar 80% met een snelheid van 88 kW.

BYD ATTO 3 OPLADEN

Aan het begin van de test is de batterij nog maar 16%. Het is 0 graden buiten. De auto gaf aan dat het ongeveer 57 minuten zou duren om de batterij volledig op te laden. Ik ga een oplaadtest van 30 minuten doen. In het begin laadde de auto met een snelheid van rond de 60 Kw. Na 10 minuten was ik aan het laden met een snelheid van 55,8 kW. De batterij nam toe tot 33% en we wonnen ongeveer 17% aan batterijlading. Na 20 minuten merkte ik dat we aan het laden waren met een snelheid van 59 Kw. Ik heb nog eens 15% batterijlading gewonnen en de batterij zit nu op 48%. Na 30 minuten staat de batterij op 64%. De laadsnelheid ligt nog steeds op 59 kw. We gingen dus van 16% naar 64% in 30 minuten, kortom je laadt de batterij voor de helft op.

Ik heb geen AC-laadtest gedaan met deze auto, maar laten we eens kijken naar wat theoretische informatie. De laadsnelheid van de boordlader is 11 kw. De AC-laadtijd van 0% naar 100% is 6,5 uur bij 11 kW.

In de video zie je ook info over de &Charge app. Hierbij ook mijn referrallink voor de &Charge app. Door mijn link te gebruiken, krijg je al een starttegoed van 20 km: https://and-charge.com/#/invite-friends?code=LPVKKG 

BYD ATTO 3 RIJBEREIK TEST STAD

Laten we nu het bereik testen bij lagere snelheden in de stad. Ik wil weten wat de maximale actieradius van deze auto zou kunnen zijn. Aan het begin van dit deel van de test staat de batterij op 64%. De temperatuur lag tussen de 1 en 3 graden. Ik heb een proefrit gemaakt van 50 km, eerst in Brussel met veel stop and go rijden. Daarna verliet ik de stad en reed ik over kleine stadswegen. Het was in een stedelijk gebied, soms wat meer op het platteland, maar met veel mogelijkheden om continu door te rijden, meestal tussen de 50-70 km/u.

Laten we eens kijken naar mijn resultaten. Na een proefrit van in totaal 50 km heb ik de batterij leeggemaakt tot 52%. Het gemiddelde verbruik kwam uiteindelijk uit op 14,6 kWh en de geschatte actieradius is 414 km.

Als conclusie kan ik zeggen dat de actieradius van de BYD ATTO 3 ergens tussen de 279 km en 414 km ligt, gebaseerd op vergelijkbare rijomstandigheden en gemeten bij vrij lage temperaturen tussen -2 en +3 graden. Ik vermoed dat je bij veel hogere temperaturen waarschijnlijk meer bereik zult krijgen. Met een accu van slechts 60 kWh zal deze auto op de snelweg zeker niet de actieradiuskampioen worden, zeker niet in de winter, maar voor stadsritten is een gemiddeld verbruik van 14,6 kwh/100 km eigenlijk best goed in de winter.

Snelladen met een snelheid van 88 kw is niet best in class, maar goed genoeg.

Wat ik leuk vond aan deze auto, was dat hij vrij luxueus is en zeer goed uitgerust. Het voelt premium aan, ja zelfs “Duits premium”, en dit voor een budget van 46k. Van binnen is hij groter dan hij op foto’s en waarschijnlijk ook in deze video lijkt. De parkeercamera is uitzonderlijk goed en ik hou van de sfeerverlichting. Hoe goed de sfeerverlichting is, kan je ontdekken in de video waarin ik een demo doe van de sfeerverlichting van de BYD ATTO 3.

Wat ik niet leuk vond aan deze auto was het windgeruis bij hogere snelheden. De actieradius op de snelweg is niet zo geweldig en snelladen kan wel wat beter.

Maar over het algemeen was ik aangenaam verrast door deze auto. Hij is misschien nog niet zo bekend in Europa, maar ik zou deze auto zeker in overweging nemen.

In de video zie je ook info over de &Charge app. Hierbij ook mijn referrallink voor de &Charge app. Door mijn link te gebruiken, krijg je al een starttegoed van 20 km: https://and-charge.com/#/invite-friends?code=LPVKKG 

Foto van Johan De Haes

Johan De Haes

Test driver

Reacties
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties