Johan De Haes
Test driver
Dit is de VW ID.BUZZ. In deze rijbereik test wil ik de actieradius in reële rijomstandigheden ontdekken. Ik ga de actieradius op de autosnelweg testen om de minimale actieradius van deze auto te achterhalen. Ik ga ook een tweede rijbereiktest doen bij lagere gemiddelde snelheden om het maximale rijbereik te kennen. Ook wou ik weten hoe lang het duurt om de accu op te laden bij een snellader.
Accessoires kiezen
Laadkabel kiezen
Wallbox kiezen
Dit is de VW ID.BUZZ met de 77 kWh batterij. Het gaat om de ID.BUZZ Pro-versie. Hij heeft een WLTP-rijbereik tot 416 km. De VW ID.BUZZ heeft een vermogen van 150 kW – 204 pk. Hij gaat van 0 naar 100 km/u in 10,2 sec. De VW ID.BUZZ is voorzien van achterwielaandrijving. Bekijk onze VW ID.BUZZ-testritvideo.
Ik ga eerst de actieradius testen bij hogere gemiddelde snelheden op de snelweg. Ik wil weten wat de minimale actieradius van deze auto zou kunnen zijn. Aan het begin van dit deel van de test staat de batterij op 95%. Ik baseer mijn geschatte actieradius op het gemiddelde verbruik en de netto capaciteit van de batterij. Ik heb de test in maart gedaan en het was tussen de 4,5 en 8 graden.
Voor het eerste deel van de test reed ik vanuit Brussel richting Namen voor een rit van in totaal 69 km. De batterij zakte naar 74% en de geschatte actieradius op basis van een verbruik van 24,8 kWh was 310 km. Ik verliet de snelweg om wat sportief te rijden over landweggetjes. Daarna was de batterij gezakt tot 67% en nam de geschatte actieradius iets toe tot 324 km.
Nu is het tijd om helemaal terug te rijden naar Brussel over de autosnelweg. Laten we eens kijken naar mijn resultaten. Ik heb de accu leeggereden tot 47% tijdens een rit van in totaal 152 km en het verbruik is tijdens deze rit weer iets gestegen. De actieradius op de snelweg kwam uiteindelijk uit op 316 km op basis van een gemiddeld verbruik van 24,4 kWh.
Batterij% | Afstand afgelegd | Verbruik (kWh) | temperatuur | Theoretische actieradius |
---|---|---|---|---|
95% | sinds start | 5 | start test | |
92% | 9 | 27,8 | 5 | 277 |
85% | 32 | 25,8 | 5 | 298 |
81% | 46 | 25,2 | 5,5 | 306 |
74% | 69 | 24,8 | 4,5 | 310 |
73% | 75 | 24,2 | 4,5 | 318 |
67% | 94 | 23,8 | 4,5 | 324 |
59% | 116 | 24,9 | 5,5 | 309 |
50% | 143 | 24,8 | 8 | 310 |
47% | 152 | 24,4 | 316 |
Laten we nu het bereik testen bij lagere snelheden in de stad. Ik wil weten wat de maximale actieradius van deze auto zou kunnen zijn. Aan het begin van dit deel van de test staat de batterij op 42%. De temperatuur lag tussen de 4 en 4,5 graden. Ik heb een proefrit gemaakt van 54 km, eerst in Brussel. Daarna verliet ik de stad en reed ik over kleine stadswegen. Het was in een stedelijk gebied, soms wat meer op het platteland, maar met veel mogelijkheden om continu door te rijden, meestal tussen de 50-70 km/u. We deden deze test ’s nachts. Ontdek de nachtelijke rijervaring met de VW ID.BUZZ.
Batterij% | Afstand afgelegd | Verbruik (kWh) | temperatuur | Theoretische actieradius |
---|---|---|---|---|
42% | 4 | start test | ||
37% | 15 | 18,1 | 4,5 | 425 |
36% | 20 | 17,5 | 4,5 | 440 |
28% | 41 | 18,4 | 4 | 418 |
28% | 54 | 18,3 | 4 | 421 |
Laten we eens kijken naar mijn resultaten. Na een proefrit van in totaal 54 km heb ik de batterij leeggemaakt tot 28%. Het gemiddelde verbruik kwam uiteindelijk uit op 18,3 kWh en de geschatte actieradius is 421 km.
Laten we nu een laadtest doen bij een snellader. De VW ID.BUZZ is uitgerust met een gecombineerd laadsysteem. Met dit systeem kan de VW ID.BUZZ zowel met AC als DC worden opgeladen. Voor deze test ga ik de auto opladen aan een DC Snellader. De VW ID.BUZZ kan snelladen met een snelheid tot 170 kW. VW zegt dat het 30 minuten duurt om op te laden van 5% naar 80% met een snelheid van 170kW.
Aan het begin van de test is de batterij nog maar 25%. Het is 4 graden buiten. De auto gaf aan dat het ongeveer 1u10 minuten zou duren om de batterij volledig op te laden. Ik ga een oplaadtest van 30 minuten doen. Na 10 minuten was ik aan het laden met een snelheid van 85 kW. De batterij nam toe tot 42% en we wonnen ongeveer 77km op de range indicator. Na 20 minuten merkte ik dat we aan het laden waren met een snelheid van 70 Kw. Ik heb nog eens 71 km range gewonnen en de batterij zit nu op 58%. Na 30 minuten staat de batterij op 73%. De laadsnelheid ligt nog steeds op 74 kw. We gingen dus van 25% naar 73% in 30 minuten, en we wonnen 209 km aan range.
Start test | Na 10 min. | Na 20 min. | Na 30 min. | |
---|---|---|---|---|
Range indicator (km) | 102 | 179 | 250 | 311 |
Toename range (km) | 77 | 71 | 61 | |
Batterij (%) | 25% | 42% | 58% | 73% |
Laadsnelheid (kW) | 85 | 70 | 74 | |
Temperatuur (°C) | 4 | 5 | 5 | 5 |
Ik heb geen AC-laadtest gedaan met deze auto, maar laten we eens kijken naar wat theoretische informatie. De laadsnelheid van de boordlader is 11 kw. De AC-laadtijd van 0% naar 100% is 7,5 uur bij 11 kW.
Als conclusie kan ik zeggen dat de actieradius van de VW ID.BUZZ ergens tussen de 316 km en 421 km ligt, gebaseerd op vergelijkbare rijomstandigheden en gemeten bij vrij lage temperaturen tussen 4 en 8 graden. Ik vermoed dat je bij veel hogere temperaturen waarschijnlijk meer bereik zult krijgen.
Ben jij benieuwd naar het rijbereik van vergelijkbare auto’s. Lees dan onze rijbereik test met de Mercedes EQV .
Test driver
© 2024 Proefritten All Rights Reserved.