Technische specificaties
De 2018 Ford Mustang Cabrio heeft een 5.0i benzine motor met een vermogen van 450 pk en 529 Nm. max koppel. De Ford Mustang GT V8 heeft een automatische transmissie met 10 versnellingen en beschikt over achterwielaandrijving. De Ford Mustang 5.0 V8 gaat van 0-100km/u in 4,3 sec en heeft een topsnelheid van 249 km/u. Basisprijs: 53.000 euro in België. Kleur exterieur: Orange Fury
In deze video kan je het geluid van de motor en uitlaat horen van de Ford Mustang Cabrio 5.0 V8. Je kan het starten horen en gas geven in normal mode, sport plus mode, circuit mode, drag strip mode,…
Review Ford Mustang GT Convertible
Dat de Mustang vele autoharten sneller doet slaan, hoeven we u zeker niet te vertellen. We waren er dan ook als de kippen bij om de facelift van de Mustang van het modeljaar 2018 te testen. Onze blijdschap was zelfs nog groter toen onze testwagen de ronkende 5.0 V8 bleek te zijn. Wij trokken erop uit met deze iconische pony car en beleefden de dag van ons leven.
Motorisaties
De nieuwe Mustang is beschikbaar zowel als Fastback en Convertible. Je hebt de keuze uit twee motorisaties: de 2.3i EcoBoost met een vermogen van 290 pk of een 5.0 V8 met 450 paarden. Op het vlak van transmissie kan je kiezen voor ofwel een manuele zesbak of een tientraps automaat.
Ronkende 5.0 V8
Wij maakten kennis met de facelift van de Ford Mustang aan de hand van een testrit met de Mustang GT Convertible. De versie met de 5.0 V8 onder de kap, de GT dus. Zelfs als je regelmatig de gelegenheid hebt om eens een nieuwe wagen te testen, blijft zo’n monument van een motor toch iets heel magisch hebben. Van zodra je de startknop indrukt, is het net alsof er een onweer losbarst. Zelfs tegen lage snelheden biedt de Mustang 5.0 een intense rijbeleving, vooral dankzij het borrelende geluid van de V8 op de achtergrond. In de Convertible komt de soundtrack van deze potente pony car nog eens extra tot haar recht wanneer je met het dak naar beneden gaat rijden. Aan de andere kant is deze prestatiegerichte uitlaat met actieve klep ook voorzien van een zogenaamde “Good Neighbour Mode”. Deze modus zorgt voor een “stille start’ van de Mustang. Via het menu in het instrumentenbord, kan je bijvoorbeeld instellen dat tussen 20u ‘s avonds en 7u ‘s ochtends, de auto start zonder het bijkomende brullende opstartgeluid. Handig om zo bijvoorbeeld de vrede te bewaren met de buren.
Automaat
Onze testwagen was voorzien van de automatische transmissie met 10 versnellingen. Je kunt volledig automatisch rijden of handmatig schakelen met de schakelpeddels aan het stuur. Als je liever zelf alles doet, zou je ook kunnen kiezen voor de handbak met zes versnellingen. Persoonlijk zijn we liefhebber van automatische transmissies, zelfs op sportieve wagens. Dat is veel aangenamer om mee te rijden. De transmissie in deze Mustang GT doet prima haar werk. Je zit altijd in de juiste versnelling en de versnellingsbak schakelt enthousiast op een neer. Manueel gaan schakelen met de schakelpeddels, biedt wat ons betreft niet zoveel meerwaarde.
Razendsnelle acceleratie
Op het vlak van prestaties kan deze Mustang GT met best indrukwekkende cijfers uitpakken. In amper 4,3 seconden accelereer je naar de 100 km/u. Als je volop op het gas gaat leunen, trekt de pony car zich razendsnel op gang met op de achtergrond het brullende rauwe geluid van de V8. Als je de bochten instuurt, voel je toch wel dat deze auto ook een redelijk gewicht heeft. De topsnelheid bedraagt zo’n 249 km/u.
Iconische looks
Aan de buitenkant blijft de facelift van de Mustang trouw aan haar roots. De carrosserie oogt atletischer, maar behoudt zijn onmiddellijk herkenbare karakter dat doorheen de meer dan vijftig jaar productie werd verfijnd. De motorkap is iets lager en is voorzien van geïntegreerde luchtinlaten. Een herwerkt radiatorrooster onderaan de Mustang, geeft de pony car een stoerdere look en verbetert daarnaast ook de aerodynamica.
Aan de achterzijde werd de bumper en diffusor hertekend. Je ziet ook een vierdubbele uitlaat die het sportieve karakter van de V8 onderlijnd. Optioneel kan je ook kiezen voor een kofferspoiler voor een meer uitgesproken sportieve look.
Budget
Fastback:
-Mustang: 39.000 euro
-Mustang GT: 46.000 euro
Convertible:
-Mustang: 43.500 euro
-Mustang GT: 50.500 euro
Conclusie
De Ford Mustang GT Convertible heeft met haar dikke V8 en brullende uitlaat de hoge verwachtingen ingelost. De motor klinkt heerlijk, ongeacht of je nu op de staart trapt of rustig door de stad aan het rijden bent. De iconische looks zien er nog steeds verleidelijk uit en met het dak naar beneden is dit wellicht één van de leukste vrijetijdswagens van het moment die je kan kopen.

Johan De Haes
Test driver