Review
Land Rover Discovery
De nieuwe Land Rover Discovery is een uit de kluiten gewassen SUV die een zee van ruimte biedt aan zijn inzittenden en bulkt van de technologie. De auto is met zijn terreincapaciteiten bovendien heel veelzijdig. Wij maakten kennis met deze stoere SUV aan de hand van een testrit met de 3.0 TDV6 met 258 pk.
Best family SUV in the world
Een van de eyecatchers van de nieuwe Discovery is het feit dat de auto plaats kan bieden aan zeven volwassenen met volwaardige zitplaatsen. De nieuwe Discovery beschikt daarvoor over 3 zitrijen met Intelligent Seat Fold. Hiermee kan je de tweede en de derde zitrij configureren met behulp van schakelaars in de bagageruimte of ook via een touchscreen. Doordat de zitrijen naar achter toe oplopen, heeft iedereen goed uitzicht naar voren. De versprongen daklijn zorgt voor extra hoofdruimte op de tweede en derde zitrij. Niet alleen voor personen biedt de Disco een zee van ruimte. Er is ook voor dik 2.400 liter bagageruimte, ook onder andere in ruime compartimenten onder de vloer. De nieuwe Discovery biedt opbergruimte op de meest onverwachte plaatsen.
Avontuurlijk uiterlijk
De Discovery heeft al sinds zijn geboorte in 1989 een avontuurlijk karakter gehad en dat vinden we ook terug in de nieuwste generatie van de Discovery. Vooral de versprongen daklijn en de asymmetrisch geplaatste nummerplaat aan de achterkant verwijzen naar de vorige generaties van de Discovery. In het interieur is het vooral de hoogwaardige afwerking en aandacht voor detail dat ons opvalt en natuurlijk ook de gigantische binnenruimte.
Trekcapaciteiten
De Discovery staat ook voor zijn trekcapaciteiten gekend. Deze SUV heeft een trekgewicht van maar liefst 3.500 kg en heeft bovendien een aantal functies die het trekken van een trailer nog gemakkelijker maken. Zo kan je optioneel kiezen voor een elektrisch uitklapbare trekhaak. Met de aankoppelassistent Tow Hitch Assist kan je op het touchscreen de verwachte baan van de trekhaak naar de trailerkoppeling zien. Met Advanced Tow Assist kan de bestuurder de trailer naar een bepaalde plaats manoeuvreren door het traject te bepalen met de Terrain Response 2 draaiknop op de middenconsole.
Rijhulpsystemen
Op de nieuwe Discovery zijn standaard en optioneel tal van systemen beschikbaar die de veiligheid verhogen en/of het rijden vergemakkelijken. Zo beschikt de Discovery standaard over Autonomous Emergency Braking. Dit systeem moet ervoor zorgen dat aanrijdingen met andere voertuigen of ongevallen met voetgangers vermeden worden. Het systeem gaat eerst waarschuwingen geven aan de bestuurder. Als de bestuurder niet tijdig reageert, dan gaat het systeem de auto zelf maximaal afremmen om de botssnelheid te verminderen. Nog een standaardoptie is Lane Departure Waring. Dit systeem gaat de bestuurder waarschuwen wanneer de auto ongewild buiten de eigen rijstrook komt via een signaal en het licht trillen van het stuurwiel. Ook een cruise control met Speed Limiter maakt onderdeel uit van de standaarduitrusting van de Discovery.
Activity Key
Land Rover biedt in primeur op de Discovery een optionele Activity Key aan. Deze sleutel is geïntegreerd in een robuuste en waterdichte polsband. Het voordeel hiervan is dat je voortaan zonder problemen actieve sporten kunt beoefenen, zoals zeilen of waterskiën, zonder bang te moeten hebben om de sleutel te verliezen. Men heeft de Activity Key bovendien onder extreme omstandigheden getest. Het resultaat is dat deze sleutel waterdicht is tot een diepte van 30 meter en bestand is tegen temperaturen van maar liefst -40° tot 85°C.
Conclusie
De nieuwe Discovery is een ruime SUV die een zee aan ruimte en comfort biedt voor heel het gezin. De afwerking is heel luxueus en de auto zit tevens boordevol innovatieve technologie. Naast zijn robuuste uiterlijk beschikt de Discovery natuurlijk ook over de nodige kwaliteiten om zich op elke terrein uit de slag te trekken. Hiermee is het de ideale partner voor een avontuurlijke uitstap met het hele gezin.
Bijkomende beelden van het exterieur en interieur:

Johan De Haes
Test driver