Video afspelen

POV rijvideo van testrit met de 2017 BMW 5 Reeks Touring 530d xDrive. De BMW 530d xDrive Touring heeft een 6 cilinder 2.993 cc dieselmotor met een vermogen van 265 pk en 620 Nm max. koppel. De BMW 530d xDrive Touring gaat van 0-100 km/u in 5,6 sec en heeft een topsnelheid van 250 km/hu. De BMW 530d xDrive Touring heeft xDrive vierwielaandrijving en een steptronic automatische transmissie.

Prijzen

  • Basisprijs van de BMW 530d xDrive Touring: 66.100 euro (in België)
  • Prijs van de testwagen: 86.480 euro

Specs

  • kleur van de testwagen; imperialblau brillianteffekt
  • Interieur: leather Dakotacognac
  • Line Sport

Review

BMW 5 Reeks Touring

BMW stelde onlangs de nieuwe 5 Touring voor. We zijn intussen al toe aan de vijfde generatie van de Touring in meer dan 25 jaar en de meest recente aanwinst staat garant voor o.a. geavanceerde rijhulpsystemen, digitale connectiviteit en een opmerkelijk bedienings- en weergavesysteem. Wij maakten kennis met dit technologisch wonderkind aan de hand van een testrit met de koppelrijke 530d xDrive.

Op weg naar autonoom rijden

De nieuwe 5 Touring brengt ons opnieuw een stap dichter naar autonoom rijden dankzij nieuwe rijhulpsystemen en uitgebreide functies. Zo kan je kiezen voor bijvoorbeeld het optionele Driving Assistent Pack Plus. Dit pakket aan rijhulpsystemen biedt meer comfort en veiligheid in o.a. file en lange ritten op de autosnelweg. Dat wordt bijvoorbeeld mogelijk gemaakt door de Active Cruise Control met Stop&Go functie, die permanent de gewenste snelheid tot 210 km/u en de afstand tot de voorligger aanhoudt. In hetzelfde snelheidsbereik helpt de stuur- en spoorgeleidingsassistent de bestuurder de 5 Touring veilig op de rijstrook te houden. Lane Change Warning helpt dan weer om botsingen te vermijden door bij druk verkeer een verandering van rijstrook of een onbedoelde afwijking van de rijstrook te vermijden of te corrigeren. Er is ook een botswaarschuwing die indien nodig gaat reageren met steeds intensievere waarschuwingen, remmen en, indien nodig, volledig remmen. Daarnaast gaat de wagen bij kruisingen ook gevaarlijke situaties herkennen zoals een onoplettendheid van de bestuurder of kruisend verkeer en ter ondersteuning ingrijpen.

Als je voor het uitrustingspakket Park Assist Plus kiest, dan wordt parkeren nog eenvoudiger. De uitrusting bestaat uit Surround View incl. Top View, Remote 3D View, PDC en  Park Assist. Het Surround-View-System maakt parkeren makkelijker dankzij de weergave van Top View, Panorama View met automatische activering en een 3D View. Ook vanop afstand heeft de bestuurder de mogelijkheid om via Remote 3D View meer informatie over de omgeving van de geparkeerde wagen op zijn smartphone te krijgen. Als je manueel parkeert gaat de noodremfunctie Active PDC de bestuurder helpen bij het achteruit parkeren om botsingen te voorkomen of de ernst ervan te verminderen. Met Park Assist parkeert de wagen volledig automatisch op parkeerplaatsen die parallel met of dwars op de rijweg liggen. Bij de meeste merken zien we dat het systeem het sturen overneemt, maar bij het systeem van BMW gaat het rijhulpsysteem o.a. ook het gas en de remmen overnemen. Je hoeft als bestuurder enkel nog het hele proces te overzien en te controleren.

Verbeterd bedienings- en weergavesysteem

De nieuwe BMW 5 Reeks Touring beschikt over een groot bedieningsscherm met hoge resolutie voor het iDrive-bedieningssysteem. Hiermee kunnen de functies van de auto en het navigatie-, communicatie- en infotainmentsysteem worden bediend o.a. via het touchpad. Er werd gewerkt aan een verbeterde presentatie van de menu’s om de bediening nog intuïtiever te maken. Het voordeel voor de bestuurder is dat die minder afgeleid wordt en zijn ogen op de weg kan houden. Een aantal functies kan je ook bedienen met een verbeterde spraakbediening of zelfs met gebaren. Ook het Head-Up Display werd verbeterd met o.a. een projectie-oppervlak dat 70% groter werd.

Connectiviteit

De nieuwe 5 Touring biedt ook tal van interessante toepassingen van verbinding tussen de wagen en de smartphone van de bestuurder. Zo kan de bestuurder bestemmingen van zijn smartphone naar de wagen sturen en kan hij de ideale vertrektijd bepalen op basis van realtime-verkeersinformatie. Het zal in de toekomst tevens mogelijk zijn voor de bestuurder om zijn agenda, e-mails en contactgegevens te beheren via Microsoft Exchange.

Motorisaties

De BMW 5 Reeks Touring is beschikbaar in verschillende benzine- en dieselmotorisaties. Bij de benzinemotoren is de 520i Touring (vanaf 52.750 euro) met 184 pk en steptronic de instapper. Voorts is er een 530i Touring (57.800 euro) met 252 pk. Deze is er ook als xDrive vanaf 60.500 euro. Bovenaan het reguliere gamma vinden we een 540i xDrive Touring (vanaf: 67.900 euro) met 340 pk.

In het dieselgamma is de BMW 520d Touring met 190 pk de instapper. Deze kan je nog kiezen met een manuele versnellingsbak vanaf 51.250 euro. De 520d is ook beschikbaar met xDrive vanaf 56.300 euro. Voorts is er ook een 525d Touring met 231 pk  vanaf 59.200 euro en een 530d Touring met 265 pk vanaf 63.400 euro. Onze testwagen was de 530d Touring xDrive. Hiervoor moet je minstens 66.100 euro neertellen. Bovenaan het gamma vinden we een 540d xDrive Touring met 320 pk vanaf 71.750 euro.

Wij maakten kennis met de nieuwe 5 Touring aan de hand van een testrit met de 530d xDrive Touring. Deze heeft een 6 cilinder 2.993 cc dieselmotor met een vermogen van 265 pk en maar liefst 620 Nm max. koppel. Deze koppelrijke diesel gaat van 0-100 km/u in 5,6 sec en heeft een topsnelheid van 250 km/hu. De BMW 530d xDrive Touring heeft xDrive vierwielaandrijving en een steptronic automatische transmissie.

Conclusie

De nieuwe BMW 5 Reeks Touring doet wat je ervan verwacht en nog veel meer. De auto biedt verbazende dingen qua technologie en connectiviteit en ziet er bovendien knap uit op vlak van ontwerp en afwerking. Ook het iDrive-bedieningssysteem is nu nog handiger in gebruik geworden.

Bijkomende video van het interieur, gesture control en de multifunctionele display

Foto van Johan De Haes

Johan De Haes

Test driver

Reacties
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties