Review
VW GTI
VW stelde onlangs een update voor van de Golf. De sportievere modellen zoals de GTI en de R kregen er pk’s bij en voor de krachtige modellen zoals de Golf R is er ook een nieuwe DSG7 ontwikkeld. Daarnaast vinden we ook tal van technologische innovaties terug zoals Gesture Control of een digitaal dashboard (Active Info Display). Wij trokken erop uit met de GTI en de Golf R.
Van de VW Golf zijn er intussen al zo’n 33 miljoen stuks van verkocht. Jaarlijks kiezen zo’n miljoen mensen voor een nieuwe Golf en elke 40 seconden rolt er een nieuw model van de band. Het uiterlijk van de nieuwe Golf werd verder verfijnd. Zo kreeg de Golf o.a. een nieuwe bumper en een nieuw radiatorrooster. De GTI kan je nog steeds herkennen aan het legendarische rode streepje in het rooster. Alle modellen van de Golf krijgen nu standaard Full-LED achterlichten. In de GTI krijg je ook standaard LED koplampen met elementen in rood en chroom.
Motorisaties
De nieuwe Golf is uiteraard beschikbaar in tal van motorisaties en afwerkingsniveau’s. Wij maakten kennis met de nieuwe Golf aan de hand van een testrit met de nieuwe Golf GTI en de Golf R.
VW Golf GTI
De Golf GTI is beschikbaar vanaf 31.340 euro. Dan krijg je een 230 pk-sterke handgeschakelde zesbak. Daarnaast is er ook GTI Performance beschikbaar, dat is een 245 pk-sterke automaat met een DSG met 7 versnellingen vanaf 35.670 euro.
Onze testwagen was de handgeschakelde versie met een vermogen van 230pk en een max. koppel van 350 Nm. Deze is voorzien van viercilinder 2.0 TSI BMT benzinemotor met een inhoud van 1.984 cc exclusief voorzien voor de GTI. De sprint richting 100 km/u doet de GTI in 6,4 seconden en de topsnelheid bedraagt 250 km/u.
VW Golf R
De Golf R is er vanaf 41.870,01 euro. Deze beschikt over een TSI BMT benzinemotor met 4 cilinders en een inhoud van 1.984 cc. Uit dit blok komt een vermogen van dik 310 pk en een max. koppel van 400 Nm. T.o.v. de vorige generatie is het vermogen van de R gestegen met 10 pk. De Golf R is voorzien van 4MOTION vierwielaandrijving en DSG7, dat is een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling en 7 versnellingen. Dat is een nieuwe en tweede versie van de DSG7 die door VW werd ontwikkeld. De eerste DSG7 van het type DQ200 vinden we terug in de kleinere motoren met een max. koppel van tot 250 Nm. Deze tweede DSG7van het type DQ 381 werd ontwikkeld voor de krachtige motoren met een max. koppel vanaf 340 Nm en meer, zoals in de Golf R. De Golf R kan ook indrukwekkende prestaties neerleggen. Zo gaat die van 0 naar 100 km/u in amper 4,6 sec. De topsnelheid bedraagt 250 km/u.
Digitale cockpit
Één van de opvallendste nieuwigheden binnenin is de mogelijkheid om te kiezen voor een volledig digitale cockpit. Active Info Display is een volledig digitaal instrumentenbord met verschillende interactieve functies. Alle instrumenten worden digitaal weergegeven op een 12.3-inch kleurenscherm. Ook de info van het navigatiesysteem kan worden weergegeven in 2D of 3D. Als bestuurder kan je ook kiezen uit 5 verschillende profielen voor het weergeven van het instrumentenbord.
Doorbird
De nieuwe Golf biedt ook tal van nieuwe toepassingen op vlak van connectiviteit. Zo heb je de DoorBird-functie. Via MirrorLink en de technologie van de start-up DoorBird is het mogelijk om het videosysteem van de intercom van jouw huis te connecteren met het infotainment systeem van de nieuwe Golf. Als er iemand aanbelt aan jouw deur, kan je de beelden hiervan zien op het beeldscherm in de auto en via de app kan je praten met de persoon aan jouw deur en de deur vanop afstand openen. Handig wanneer er bijvoorbeeld iemand zijn sleutels is vergeten.
Semi-autonoom rijden
Met Traffic Jam Assist wordt rijden in o.a. de file een pak gemakkelijker. Dit werkt op basis van Lane Assist en ACC voor de modellen met een DSG. Lane Assist zorgt er o.a. voor dat auto binnen de rijbaan blijft. De Adaptive Cruise Control (ACC) zorgt voor automatisch remmen en accelereren voor snelheden tot 60 km/u. Met de Traffic Jam Assist begeleidt de Golf de bestuurder in de file met sturen, rijden en remmen. De bestuurder moet wel zijn handen op het stuur houden om indien nodig in te kunnen grijpen.
Met Emergency Assist kan het systeem de auto autonoom tot stilstand brengen wanneer de bestuurder dat zelf niet kan. Wanneer de sensoren detecteren dat de bestuurder niet meer stuurt, remt of gas geeft dan gaat het systeem in verschillende fases de bestuurder waarschuwen. Als die niet reageert dan gaat het systeem de knipperlichten activeren en de auto automatisch tot stilstand brengen.
Met Front Assist en Emergency Braking kan de Golf o.a. ook voetgangers detecteren. Als het systeem een voetganger detecteert die de straat overgaat, dan kan het de bestuurder waarschuwen en indien nodig ook automatisch gaan remmen om zo een aanrijding te voorkomen.
Conclusie
De update van de Golf GTI en Golf R is eerder een evolutie dan een revolutie. Dat komt omdat beide modellen ook al voor de update steengoed waren. Het digitale dashboard Active Info Display is wel een mooie verbetering. De Golf R is onze favoriet van deze twee modellen. Naast het hogere vermogen, vinden we de vierwielaandrijving echt een grote troef. De Golf R lijkt wel aan de weg gelijmd en dat in regen of op een droogwegdek.

Johan De Haes
Test driver