Video afspelen

POV rijvideo van testrit met de 2017 Mercedes-AMG C-Klasse Cabrio C43 4MATIC. De Mercedes-AMG C43 4MATIC Cabrio heeft een 2.996 cc V6 benzinemotor met 6 cilinders met een vermogen van 367 pk en een max. koppel van 520 Nm. De Mercedes-AMG C43 4MATIC Cabrio gaat van 0-100 km/u in 4,8 sec. De auto heeft een 9-traps 9G-TRONIC automatische transmissie en is met vierwielaandrijving 4MATIC.

Prijzen

  • Basisprijs van de Mercedes-AMG C43 4MATIC Cabrio: +/- 71.027 euro (in België).
  • Prijs van de auto zoals getest: 90.943 euro (in België).

Specs

  • kleur exterieur: designo selenietgrijs magno.
  • kleur interieur: leder cranberryrood.
  • Enkele van de opties en uitrusting: mercedes me connect remote online, distronic plus (automatische afstandsregeling), actieve parkeerassistent inclusief parktronic, actieve dodehoekassistent, actieve spoorassistent, rijassistentiepakket plus, elektrisch verstelbare voorzetel rechts met memory, analoog uurwerk centraal op dashboard, anti-verblindingsspiegels (binnen en buiten links), waarschuwing en bescherming systeem voor aanrijding langs achter, distronic plus met stuurassistent, bas plus met kruispuntassistent, bas-plus met cross-traffic detection, antenne gps, pre-safe brake met actieve voetgangersbescherming, antenne gsm, elektrisch verstelbare voorzetel links met memory, neerklapbare acheterbank 40/20/40, aircap, knieairbag bestuurderszijde, veiligheidssysteem pre-safe (intelligente anticipatie op ongevallen), pre safe brake, ecall emergency systeem (Hermes), halsverwarming airscarf, 9G-TRONIC PLUS, head-up display, AMG ride control sportonderstel, inklapbare uitenspiegels (elektrisch), 360° camera, snelheidslimietassistent, dakbekleding in stof zwart, command online, automatische klimaatregeling thermatic met twee klimaatzones, diamantradiatorrooster, omgevingsverlichting, adaptive grootlichtassistent plus, led-intelligent light system, amg-velgen 18″ (5-spaaks), acoustic soft top, zwart cabriodak, amg styling kit, verbrede zijvleugels voor amg-velgen, burmester surround sound system, sfeerverlichting, keyless go-startfunctie, dynamic select, amg-sierelementen in glasvezel zilver mat, adaptieve remlichten, interieur amg line, exterieur amg line, parkeerpakket, spiegelpakket, automatische veiligheidsgordels met aanreikarm, dashboard en bovenkant portieren in lederlook artico, sport uitlaatsysteem, amg-instaplijsten, amg-vloermatten in velours, spoilerrand op het kofferdeksel, professional pack, mediapakket, …

Review

Mercedes-AMG C 43 4MATIC Cabrio

Mercedes stelde vorig jaar op het autosalon van Genève o.a. de AMG C 43 4MATIC Cabrio voor. Met dit model wil men AMG nog toegankelijker maken voor een nog jonger publiek. Naast bakken rijplezier biedt deze cabrio ook plaats voor 4 volwassenen en kan je hem in alle seizoenen gebruiken.

Motorisaties

De C-Klasse Cabrio is beschikbaar in tal van motorisaties. Zo kan er momenteel gekozen worden voor 4 reguliere benzinevarianten en 3 AMG-versies. De instapper is de C 180 met 156 pk vanaf 42.108 euro. Voorts kan er gekozen worden voor een C 200 met 184 pk (44.891 euro), een C 250 met 211 pk (50.578 euro) en een C 400 4MATIC met 333 pk voor een budget van 62.678 euro.

Binnen het AMG-gamma vinden we een C 63 met 476 pk (87.967 euro) en een C 63 S met maar liefst 510 pk (96.437 euro). Wij deden een testrit met de C 43 4MATIC. Dit model met 367 pk is er vanaf 71.027 euro. Hiermee wordt de instap voor een AMG-model verlaagd en zijn deze ook toegankelijk voor een jonger doelpubliek.

Mercedes-AMG C 43 4MATIC Cabrio

In de C 43 vinden we een nieuwe V6 biturbo benzinemotor met een inhoud van 2.996 cc. Dit blok levert een vermogen van 367 pk en een max. koppel van 520 Nm. In 4,8 sec sprint deze cabrio van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u.

Als transmissie vinden we een 9G-TRONIC automaat met 9 versnellingen. Deze versnellingsbak werd speciaal afgesteld voor de C 43 4MATIC. Zo zijn de schakeltijden aanzienlijk ingekort door de software aan te passen. Je kan volledig automatisch rijden of je kan ook manueel schakelen via de peddels op het stuur. Via een knop op de centrale console kan je de manuele modus selecteren. De transmissie blijft dan in de gekozen versnelling en gaat niet automatisch opschakelen. Ideaal voor wanneer je echt sportief wil rijden. Persoonlijk vinden we de automatische transmissie van Mercedes de beste waar we al mee gereden hebben. Met 9 versnellingen zit het altijd goed en de auto voelt hierdoor ook zeer veelzijdig aan. Je kunt zowel rustig cruisen als sportief rijden en zeker in Sport en Sport Plus schakelt de transmissie razendsnel.

De C 43 is voorzien van permanente vierwielaandrijving 4MATIC. De verdeling van het vermogen zit voor 31% op de voorwielen en 69% op de achterwielen en dit voor sportief rijgedrag. Wij zien wel de meerwaarde in van 4MATIC voor sportieve wagens. Dat geeft de optimale balans tussen rijplezier en wegligging. Zo was het toch wel aan het regenen tijdens onze testrit en met 4MATIC kan je dan ook zonder zorgen op het gas gaan leunen, want ook in de gietende regen is de C 43 4MATIC niet uit de bocht te duwen. De C 43 is dan ook onze favoriet binnen het volledige gamma van de C-Klasse Cabrio, aangezien dat het enige AMG-model is met 4MATIC. Natuurlijk zijn wij ook niet vies van bijvoorbeeld een C 63 AMG, maar in ons regenland biedt de C 43 de meeste mogelijkheden als cabrio voor alle seizoenen. Moesten we een auto kiezen voor een buitenverblijf in een zonnig land, dan zou de voorkeur wellicht wel uitgaan naar de C 63 AMG, maar dit ter zijde. De geluidsbeleving van de C 43 AMG voldoet aan onze verwachtingen. Zeker in Sport Plus komt er een zalig geluid uit de uitlaat, zeker bij het opschakelen.

Soft top

Het dak van de cabrio bestaat uit stof en is erop gericht om maximaal comfort te bieden op vlak van geluidsisolatie en klimaatregeling. In 20 seconden kan het dak geopend of gesloten worden en dit aan snelheden tot 50 km/u. Er is ook een optioneel akoestisch dak beschikbaar dat nog extra comfort biedt op het vlak van geluid en temperatuur. Het dak bestaat uit meerdere lagen van dempende materialen en storende geluiden in het interieur worden op die manier tot een minimum beperkt.

Ook open rijden is in deze cabrio uiterst comfortabel en dat in alle seizoenen. Door het optionele AIRCAP-systeem te activeren gaat er een windscherm achter de achterste hoofdsteunen naar omhoog en wordt er een windlamel aan de voorruit opgeklapt. Hierdoor gaat de luchtstroom boven de hoofden van de inzittenden stromen. De turbulentie wordt dan verminderd dankzij dit systeem en er gaan ook minder storende windgeluiden zijn.

AIRSCARF maakt het rijden met open dak bij lage temperaturen ook mogelijk en aangenaam. Warme lucht gaat zich als een onzichtbare sjaal nestelen rond de hals en de nek van de bestuurder en passagier vooraan. Het systeem regelt de uitstroomsnelheid van de lucht automatisch in functie van een optimale warmteverdeling. Het systeem houdt daarbij rekening o.a. met de buitentemperatuur, de stand van de kap en rijsnelheid.

Conclusie

De Mercedes-AMG C 43 4MATIC Cabrio is wat ons betreft de sweet spot in het gamma van de C-Klasse Cabrio. Zo heb je veel vermogen en kan je dankzij 4MATIC in alle rijomstandigheden veel rijplezier beleven. De soft top beperkt storende geluiden van buiten en je kan bijna niet horen dat je in een cabrio zit. Je kan met open dak rijden in alle seizoenen en dit dankzij o.a. een goed windscherm en het AIRSCARF-systeem. Daarnaast biedt deze cabrio dan ook nog eens plaats voor 4 volwassenen.

Foto van Johan De Haes

Johan De Haes

Test driver

Reacties
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties