Review
Ford KA+
Ford onthulde afgelopen zomer de Ford KA+, de opvolger van de KA en een nieuwe vijfdeurs-stadsauto binnen het gamma voor een budget van iets meer dan 10.000 euro met plaats voor vijf passagiers.
Twee modellen
De KA+ is beschikbaar in twee verschillende modellen. Zo is er een standaardversie met 70 pk vanaf 10.200 euro en een model van 85 pk vanaf 11.700 euro.
Beide KA+-modellen beschikken standaard over o.a. elektrisch bedienbare ruiten vooraan en buitenspiegels, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, zes airbags, elektronische stabiliteitscontrole met vertrekhulp voor hellingen, een snelheidsbegrenzer en het Ford Easy Fuel-tanksysteem zonder tankdop.
Het model van 85pk is tevens ook o.a. uitgerust met een manuele airco, Ford Sync met AppLink en Ford My Key. Met Ford Sync met AppLink kan je een aantal smartphone apps met de stem bedienen. My Key is geschikt voor wanneer je bijvoorbeeld onervaren bestuurders, zoals kinderen die leren rijden, ook laat rijden met jouw auto. Zo kan je een maximum rijsnelheid instellen of verhinderen dat veiligheidssystemen worden uitgezet. Daarnaast kan je optioneel op dit model van 85 pk ook nog kiezen voor een aantal extra’s zoals o.a. automatische airconditioning of bijvoorbeeld parkeersensoren achteraan.
1,2 liter Duratec-benzinemotor
Op vlak van motorisatie is de gloednieuwe KA+ uitgerust met een benzinemotor met een inhoud van 1.196 cc met vier cilinders in-lijn. De transmissie is een manuele versnellingsbak met 5 versnellingen en de aandrijving zit op de voorwielen. De versie met 70 pk gaat van 0-100 km/u in 15,3 sec en heeft een topsnelheid van 159 km/u.
Wij deden een testrit met de versie met 85 pk en deze gaat van 0-100 km/u in 13,3 sec en heeft een topsnelheid van 169 km/u. Op papier lijkt dat misschien niet zo spannend, maar als je de 1.2 hoog in de toeren houdt, is dat best wel een leuk karretje om mee te rijden. De KA+ schakelt vlot en speels en de auto stuurt ook redelijk kort en direct in de bocht, vergelijkbaar met bijvoorbeeld een go-cart. Wie zegt dat je geen rijplezier kan hebben in een budgetauto heeft ongelijk als je rijdt met deze KA+.
Opbergmogelijkheden
De KA+ biedt desondanks zijn compacte vorm toch veel ruimte en opbergmogelijkheden. Zo kunnen er drie passagiers plaatsnemen op de achterbank en is de kofferruimte groot genoeg voor twee grote reiskoffers. Er is eveneens een 60/40 neerklapbare achterbank en in het interieur zijn er tal van opbergruimtes voor kleine spulletjes. Optioneel kan je op de versie met 70 pk (Essential) ook nog o.a. kiezen voor MyFord Dock in het midden van het dashboard. Hierin kan je een smartphone of gps vastzetten en opladen zodat ze binnen handbereik blijven. Dit is dan als onderdeel van het cool & sound pack, waar ook o.a. de radio in zit. Op de versie met 85 pk (Ultimate) is dit niet beschikbaar, omdat die reeds uitgerust is met SYNC, waardoor je smartphone via bluetooth met de KA+ verbonden is.
Conclusie
De Ford KA+ is een eerlijke budgetauto geworden, waar je desondanks zijn compacte vorm toch veel ruimte en opbergmogelijkheden hebt. Er is ook plaats voor vijf personen en dankzij de vijf deuren, kan je ook vlot achterin plaatsnemen. Door zijn compacte afmetingen is het ook een auto waarmee je vlot in de stad kan rijden en parkeren.

Johan De Haes
Test driver