Review
Jaguar F-PACE 3.0 D
De F-PACE is geïnspireerd op de C-X17 concept car en is de meest praktische sportwagen in het gamma van Jaguar geworden. De F-PACE combineert maximaal rijplezier met praktische bruikbaarheid. De F-PACE maakt gebruik van een lichtgewicht aluminium architectuur, waardoor die sterk, stijf en tegelijk ook zeer licht is. Wij trokken erop uit met een 300 pk-sterke R-SPORT diesel.
Gamma
Het gamma van de gloednieuwe Jaguar F-PACE bestaat uit vijf verschillende modellen. Het instapmodel is de PURE vanaf 44.180 euro. Als het nog luxueuzer mag zijn, dan is er de PRESTIGE vanaf 47.730 euro. Dit model heeft o.a. een mooi afgewerkt interieur dat o.a. voorzien is van lederen bekleding. De F-PACE PORTFOLIO (51.780 euro) is het summum van luxe met al de nieuwste technologie. Liefhebbers van een sportieve uitvoering kunnen opteren voor de R-SPORT (50.430 euro). Dit model heeft o.a. een sportief jasje gekregen en sportzetels. De F-PACE S is het sportiefste model en dit vanaf 73.230 euro.
Op vlak van motoren is er de keuze uit verschillende mogelijkheden. Zo is er een 2.0 liter 4-cilinder turbodiesel van 180 pk uit het Ingenium gamma. Er is eveneens een krachtige 3.0 liter V6 turbodiesel met 300 pk. De 3.0 liter V6 benzinemotor met compressor, die we ook terugvinden op F-TYPE, is beschikbaar in varianten met 340 en 380 pk.
3.0D R-Sport
Wij maakten kennis met de nieuwe Jaguar F-PACE aan de hand van een testrit met de R-SPORT 3.0 diesel. Dit model heeft als kloppend hart een V6 turbodiesel motor met zes cilinders. Dit blok levert een vermogen van 300 pk en een indrukwekkend max. koppel van maar liefst 700 Nm. Met deze motor trekt de F-PACE de sprint richting 100 km/u in een vlotte 6,2 sec. De topsnelheid bedraagt 241 km/u. Als transmissie beschikt dit model over een automatische versnellingsbak met 8 versnellingen van ZF.
De gloednieuwe F-PACE kan optioneel uitgerust worden met een geavanceerd all-wheel drive (AWD) systeem dat op zijn beurt nog verder versterkt wordt met het Intelligent Driveline Dynamics (IDD) systeem. De 3.0D is standaard voorzien van AWD. Onder normale rijomstandigheden wordt 100% van het vermogen naar de achterwielen gestuurd. Het voordeel hiervan is dat de F-PACE hierdoor aanvoelt als een sportieve dynamische auto met achterwielaandrijving. Dit kan zeker niet bereikt worden met een conventioneel systeem van permanente vierwielaandrijving. Als er echter nood is aan meer tractie, dan gaat het IDD-systeem in een fractie van een seconde vermogen naar de vooras gaan sturen.
Het model R-Sport heeft de uitrusting van het PURE-model aangevuld met specifieke opties. Het gaat dan o.a. om 19-inch lichtmetalen velgen, een R-Sport-koetswerkkit, sportzetels met lederen bekleding en Bi-xenonkoplampen. De R-Sport-koetswerkkit bestaat uit een R-Sport voor- en achterbumper en deurgrepen in koetswerkkleur met afwerking in Satin Black. Persoonlijk zouden we zeker ook nog grotere velgen overwegen. Zo’n auto komt altijd beter tot zijn recht met groter schoeisel. Je kunt optioneel ook kiezen voor bijvoorbeeld prachtige 22-inch velgen met 15 of 9 spaken.
InControl Touch Pro
Het optionele InControl Touch Pro is het meest geavanceerde infotainment-systeem dat Jaguar ooit heeft ontworpen. Je krijgt dan o.a. een groter en sneller aanraakscherm van 10,2 inch centraal in de middenconsole. Je kunt dit scherm ook gaan personaliseren met o.a. widgets. Daarnaast krijg je ook een volledig digitaal instrumentenpaneel met virtuele wijzerplaten, dat ook navigatiekaarten in 3D over het volledige scherm kan weergeven. Je kunt voor het digitaal dashboard ook kiezen uit een van de vier grafische thema’s. Ook in het navigatiesysteem zitten leuke extra’s zoals o.a. dat het systeem waarschuwt als er onvoldoende brandstof in de tank zit voor de geselecteerde bestemming of dat het automatisch toont waar je kunt parkeren.
Conclusie
De Jaguar F-PACE voelt aan als een weldoordachte auto die tot in de puntjes afgewerkt is. Aan de buitenkant ziet hij er uit als een echte jaguar en is het dan ook een zeer knappe en elegante verschijning geworden. De 3.0 V6 voelt vinnig en sportief aan, het geluid is eerder ingetogen. Op vlak van technologie is de F-PACE zeker mee met zijn tijd en je kan deze SUV ook verder gaan personaliseren met tal van geavanceerde rijhulpsystemen.

Johan De Haes
Test driver