Review
MINI John Cooper Works Cabrio
In deze video nemen wij de meest atletische versie van de MINI Cabrio onder handen, de nieuwe 231 pk-sterke MINI JCW Cabrio. Dit is tevens het tweede JCW-model van de meest recente generatie. Hij ziet er niet alleen gaaf uit, maar is ook geschikt voor gebruik op een circuit.
Viercilinder met 231 pk
Als motor beschikt de MINI JCW over een viercilinder benzinemotor met MINI TwinPower Turbo Technology met een inhoud van 1.998 cc. Dit blok levert een vermogen van 231 pk en een max. koppel van 320 Nm. In vergelijking met de vorige generatie, heeft de JCW er 20 pk bij gekregen. In vergelijking met de MINI Cooper S Cabrio, beschikt de JCW over vlot 39 paardjes meer. Optrekken van 0-100 km/u gaat in 6,5 sec. en de topsnelheid bedraagt zo’n 240 km/u. Het vermogen wordt naar de voorwielen gestuurd en op vlak van transmissie heb je de keuze uit een versie met manuele versnellingsbak en zes versnellingen (vanaf: 35.780 euro) of een zestraps steptronic sport automaat (vanaf 37.670 euro).
Coole badge
De nieuwe MINI JCW Cabrio ziet er niet alleen sportief uit, maar is ook uitgerust voor op circuit. De JCW kan daarvoor rekenen op o.a. een performante motor, een sportophanging die ontwikkeld werd op basis van racing expertise, 17” JCW lichtmetalen velgen, een sportremsysteem dat ontwikkeld werd in samenwerking met Brembo, een sportuitlaatsysteem en een JCW aerodynamische kit. Zitten doe je eveneens in speciale JCW sportzetels. Het is dus wel wat meer dan een MINI met een coole badge.
Rijbeleving
Als je de driving mode in sport-stand zet, dan wordt je getrakteerd op de nodige plofjes die uit de uitlaat komen wanneer je de zweep op de motor legt. Om deze rijke sound te krijgen werden de zuigers, de turbo en het uitlaatsysteem daarvoor speciaal ontworpen. Dit maakt van het rijden met het dak open een echte beleving.
Onze testwagen was uitgerust met het optionele (vanaf 1.949 euro) JCW Pro Kleppenuitlaatdemper systeem. Er zijn twee modi “Sport-modus” en “Track-modus” die je kan kiezen via een afstandsbediening. “Sport” kan je gebruiken op de openbare weg en doet de MINI sportiever klinken dan de standaard uitlaat. De “Track-modus” is geschikt voor gebruik op circuit en geeft een intense (zeer luide) geluidsbeleving.
De MINI JCW is standaard uitgerust met een sportophanging. Deze zorgt voor een uiterst scherpe rijervaring en maakt dat de MINI doorgaans bijna aan de weg gelijmd lijkt. De keerzijde is wel dat dit op minder vlotte wegen, zoals op een veldweg, wel beenhard aanvoelt.
Zitten doe je in sportzetels die speciaal ontworpen zijn voor de JCW. Deze houden de bestuurder in een sportieve grip, zodat je vlot door de bochten kan gaan zonder daarbij al te veel heen en weer te schuiven. Soms kunnen sportzetels wat te beklemmend aanvoelen. Dat is niet het geval bij de sportzetels in de MINI. De optimale verhouding tussen grip en beweeglijkheid wat ons betreft.
Stoffen kap
De MINI Cabrio is voorzien van een stoffen kap. Je kunt het dak uiteraard volledig openen, maar wat wij ook een voordeel vonden is de schuifdakfunctie. Dan kan je enkel het bovenste stuk van het dak openen zoals een schuifdak en kan je eigenlijk nog meer plezier halen uit deze cabrio. Het sluiten en openen van het dak kan je overigens volledig automatisch doen met een knopje en dit in slechts 18 seconden. Je kunt dit ook doen tijdens het rijden aan snelheden tot 30 km/u. Het geopende dak wordt na het openen geplooid achter de zetels van de achterbank. Optioneel kan je ook kiezen voor een windscherm. Persoonlijk zouden wij deze optie zeker aanvinken. Als je het windscherm openklapt heb je veel minder last van de eventuele wind, waardoor het rijden ook veel aangenamer wordt in minder optimale weersomstandigheden. Als je het niet gebruikt, kan je dit ook gewoon opbergen in de koffer.
Conclusie
Ook in de Cabrio-versie blinkt de MINI JCW uit met een sportieve rijbeleving en unieke soundtrack. Het is een knappe auto geworden, zeker met het dak open geplooid. Er is ook plaats voor 4 personen en wij zouden ook zeker kiezen voor het optionele windscherm voor extra comfort.

Johan De Haes
Test driver