Video afspelen

POV rijvideo van testrit met de nieuwe MINI Cooper D Cabrio van 2016. De MINI Cooper D Cabrio heeft een driecilinder in-lijn dieselmotor met een inhoud van 1.495cc met een vermogen van 116pk en een max. koppel van 270Nm. De MINI Cooper D Cabrio gaat van 0-100 km/u in 9,9 sec en heeft een topsnelheid van 195 km/u. De MINI Cooper D Cabrio heeft een manuele transmissie met 6 versnellingen en wordt aangedreven op de voorwielen. Basisprijs van MINi Cooper D Cabrio: 26.280 euro (in België)

Review

MINI Cabrio

Het initiatief om van de klassieke MINI ook een cabrio te maken, kwam oorspronkelijk van een dealer uit het Duitse Kappelrodeck/Baden. Deze verving het dak van een bestaande MINI door een soft top en verstevigde onder andere de carrosserie. Het toenmalige Rover was onder de indruk en bracht niet veel later ook een in serie geproduceerde MINI Cabrio uit. Intussen zijn we toe aan de nieuwste generatie van de MINI Cabrio met vier zitplaatsen. Wij trokken erop uit met de Cooper D.

Modellen

De nieuwe MINI Cabrio kan je kiezen in tal van modellen. Zo is de instapper de MINI One Cabrio vanaf 21.680 euro. Voorts kan je ook nog kiezen voor een Cooper, een Cooper S en een John Cooper Works. Ben je op zoek naar een diesel dan is er de MINI Cooper D Cabrio vanaf 26.280 euro of de Cooper SD.

Wij trokken erop uit met de MINI Cooper D Cabrio. Deze heeft als kloppend hart een 1.5 driecilinder-dieselmotor met een vermogen van 116 pk en een max. koppel van 270 Nm. De Cooper D heeft een topsnelheid van 195 km/u en gaat van 0-100 km/u in 9,9 sec. Het gemiddeld gecombineerd verbruik zit zo rond de 3,8 à 4l volgens cijfers van MINI. Je kunt de Cooper D zowel met een manuele transmissie met zes versnellingen als met een zestraps Steptronic-versnellingsbak kiezen. Voor de automaat moet je minstens 28.009 euro neertellen.

Zoals je dat wellicht verwacht, zit de aandrijving van de MINI Cabrio op de voorwielen en krijg je bij het rijden het typisch gocartgevoel ook dankzij de ophanging in combinatie met de grote spoorbreedte en lange wielbasis

Stoffen kap

De MINI Cabrio is voorzien van een stoffen kap. Je kunt het dak uiteraard volledig openen, maar wat wij ook een voordeel vonden is de schuifdakfunctie. Dan kan je enkel het bovenste stuk van het dak openen zoals een schuifdak en kan je eigenlijk nog meer plezier halen uit deze cabrio. Het sluiten en openen van het dak kan je overigens volledig automatisch doen met een knopje en dit in slechts 18 seconden. Je kunt dit ook doen tijdens het rijden aan snelheden tot 30 km/u. Het geopende dak wordt na het openen geplooid achter de zetels van de achterbank. Het geplooide dak blijft dus zichtbaar en geeft de MINI Cabrio een mooie klassieke cabrio-uitstraling. Het ziet er ook meer fun uit zo. Optioneel kan je ook kiezen voor een windscherm (295€). Persoonlijk zouden wij deze optie zeker aanvinken. Tijdens onze testrit stond er een stevige wind die we af en toe wel voelden kietelen achter ons oor. Als je het windscherm openklapt heb je veel minder last van de eventuele wind, waardoor het rijden ook veel aangenamer wordt in minder optimale weersomstandigheden. Als je het niet gebruikt, kan je dit ook gewoon opbergen in de koffer.

Rolbeugel

Achter de hoofdsteunen van de achterbak zit een uit één stuk vervaardigde rolbeugel. MINI ontwikkelde deze speciaal voor de nieuwe MINI Cabrio. Deze komt enkel tevoorschijn bij een dreigende koprol of andere situaties waarin het nodig is.

Optionele airco met “cabrio modus”

Optioneel kan je ook kiezen voor een automatische airco met 2 zones die aangepast is aan de MINI Cabrio en dit met een specifieke “cabrio modus”. Dankzij deze modus gaat de airco voor de regeling van de luchtstroom ook rekening houden met het feit of het dak al dan niet geopend is.

Always Open Timer

MINI wil de eigenaars van een MINI Cabrio zo veel mogelijk laten genieten van het rijden met open dak Dit kan o.a. dankzij de optionele airco in twee zones, het windscherm en de  zetelverwaming. Via de optionele “Always Open” timer, kan je bijhouden hoelang je met het dak naar beneden hebt gereden. Je kunt dit meten voor zowel een enkele rit als voor alle ritten samen.

Conclusie

De nieuwe MINI Cooper D cabrio is een knappe en leuke auto geworden. Knap in die zin dat het open geplooide dak de MINI een uitstraling geeft van klassieke schoonheid. Leuk omdat het een MINI blijft, waar je nu eenmaal veel plezier achter het stuur kan beleven. Het dak dat je ook als schuifdak kunt gebruiken is zeker ook een troef en persoonlijk zouden we ook zeker het optionele windscherm kiezen.

Foto van Johan De Haes

Johan De Haes

Test driver

Reacties
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties